Dauntless bereikt spelersaantal van vijf miljoen in eerste week
Dauntless telde minder dan een week na lancering al meer dan vijf miljoen spelers. Als gevolg hiervan, kampt het spel met langzame servers en lange wachttijden.
Dauntless werd op 21 mei officieel gelanceerd voor de Epic Games Store, PlayStation 4 en Xbox One. In het free-to-play-spel, dat is geïnspireerd door de Monster Hunter-games, kunnen maximaal vier spelers jagen op monsterlijke Behemoths, met behulp van verschillende wapens en uitrustingen. Afgelopen weekend maakte ontwikkelaar Phoenix Labs bekend dat het spel nu al vijf miljoen spelers telt.
Phoenix Labs heeft moeite met de populariteit van Dauntless bij te houden. Het spel ondervond in de eerste dagen veel problemen met de servers en wachttijden, als gevolg van het grote aantal spelers dat toegang probeerde te krijgen tot de game. Gebruikers moesten soms wel drie uur of langer wachten, in een wachtrij bestaande uit meer dan 100.000 spelers.
Nick Clifford, marketingdirecteur bij Phoenix Labs, zegt in een interview met Kotaku dat de problemen van Dauntless niet komen door een gebrek aan plannen. "Dit soort problemen komen voor bij elke online game. Veel van de problemen komen bovendien pas naar voren, wanneer er zoveel nieuwe spelers verschijnen", aldus Clifford. Inmiddels heeft Phoenix Labs al meerdere updates uitgebracht voor Dauntless, om onder andere de servercapaciteit van het spel te vergroten.
Het succes van Dauntless is wellicht deels te danken aan de cross-play-ondersteuning van het spel. Sinds de dag van lancering is het namelijk mogelijk om Dauntless samen met vrienden te spelen, ongeacht het platform. Robin Mayne, medeoprichter van Phoenix Labs, legde in april uit dat er is gekozen voor een samenwerking met Epic Games, vanwege de spelersgerichte filosofie van het bedrijf en het ondersteunen van cross-play.