Update: Cyberpunk 2077-ontwikkelaar luidt werkweek van zes dagen in
Nieuws

Update: Cyberpunk 2077-ontwikkelaar luidt werkweek van zes dagen in

Update: Studiohoofd Adam Badowski heeft in een bericht laten weten dat het een lastige, maar weloverwogen beslissing is geweest. De meerderheid van de studio begrijpt de keuze en iedereen wordt goed gecompenseerd voor de extra moeite. Badowski geeft verder aan dat 10% van de winst van 2020 direct verdeeld zal worden onder de werknemers.

Origineel bericht: Bij CD Projekt Red draaien werknemers nu werkweken van zes dagen om Cyberpunk 2077 op tijd af te krijgen.

Dat blijkt uit een reportage van Bloombergs Jason Schreier. Cyberpunk 2077 is al eerder uitgesteld en staat nu op 19 november gepland. Om die releasedatum te halen werkt het team zes dagen in de week aan de game. Dat heeft een anonieme werknemer van de studio aan hem verteld.

Schreier schrijft dat dit extra opvallend is, omdat de studio vorig jaar nog aan hem vertelde dat het alles op alles zette om de zogenaamde 'crunch' binnen de industrie te verminderen. Onder crunch verstaan we de periode voor de release van een game waarbij werknemers meer dan gebruikelijk moeten werken, wat vaak niet ten goede komt van de (geestelijke) gezondheid van hen.

Volgens de reportage stoppen een aantal werknemers al meer dan een jaar verschillende nachten en weekenden in de ontwikkeling van de game. De crunch zou op dit moment vooral draaien om het wegwerken van bugs en laatste problemen.

De werkweek van zes dagen zou door studiohoofd Adam Badowski via een e-mail naar alle werknemers zijn aan gekondigd. In de e-mail valt te lezen dat van werknemers verwacht wordt dat ze "de gebruikelijke hoeveelheidwerk en één dag van het weekend" draaien in de laatste weken voor release. "Ik weet dat dit haaks staat op wat we hebben gezegd over crunch, maar we hebben alle andere opties om deze situatie te overkomen al gebruikt."

Cyberpunk 2077 moet op 19 november verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel is dan via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Een next-gen update moet op een later moment uitkomen, net zoals een Google Stadia-versie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 op Xbox Series S geeft Take-Two geen kopzorgen
Nieuws

Grand Theft Auto 6 op Xbox Series S geeft Take-Two geen kopzorgen

'We vinden een manier om diverse platforms te ondersteunen'

Voor Take-Two Interactive spelen de lagere specificaties van de Xbox Series S geen grote rol bij het beschikbaar stellen van Grand Theft Auto 6.

In een gesprek met aandeelhouders en analisten werd Take-Two-baas Strauss Zelnick gevraagd of Xbox Series S voor extra uitdagingen zorgt in verband met de aankomende release van Grand Theft Auto 6. "De Series S is qua design een console met minder krachtige specificaties, en naar verwachting zal Grand Theft Auto 6 een hoop technische grenzen verleggen", zo stelde een analist.

"We ondersteunen de platforms waar de consumenten zijn zolang ze daar zijn, en vinden een manier om diverse platforms te ondersteunen ondanks verschillende technologieniveaus", zo antwoordde Zelnick. "Daar zijn onze labels erg goed in. Ik maak me dus niet echt zorgen."

Zelnick benadrukt dat hij zich eigenlijk nooit druk maakt om hardware, niet alleen omdat hij daar geen controle op uit kan oefenen, maar ook "omdat ik geloof in het publiek. Het publiek komt wel als je geweldige producten hebt, dus we moeten zorgen dat we op een groot aantal platforms beschikbaar zijn."

De topman liet daarnaast weten dat het ook geen probleem is wanneer er op een bepaald platform minder publiek beschikbaar is. "Dan is er altijd wel een ander platform. We zien nu bijvoorbeeld geweldige groei in pc. (...) Ik denk dat pc een steeds belangrijker onderdeel van de console-industrie wordt, en het is helemaal niet moeilijk voor ons om dat platform te ondersteunen. We zijn wel selectief over welke platforms we ondersteunen. We zorgen er voor dat de technologie werkt wanneer dat kan, zolang het publiek groot genoeg is om het de moeite waard te maken."

Zelnick liet tijdens het bekendmaken van de kwartaalcijfers deze week ook weten dat Grand Theft Auto 6 nog altijd ergens in het najaar van 2025 moet verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro bevat exclusieve achtergrond voor welkomspagina
Nieuws

PlayStation 5 Pro bevat exclusieve achtergrond voor welkomspagina

De achtergrond is ook nog eens geanimeerd

De PlayStation 5 Pro is sinds vandaag uit, en nieuwe eigenaren zijn er achter gekomen dat het systeem een exclusieve achtergrond voor het beginmenu bevat.

Deze achtergrond is specifiek bedoeld voor de nieuwe welkomstpagina die spelers zelf kunnen aanpassen. Op de achtergrond, die geanimeerd is, is de binnenkant van de PS5 te zien. In in het filmpje hieronder kunnen mensen die niet in het bezit van een PS5 Pro zijn de achtergrond in kwestie bekijken.

Eerder vandaag bleek al dat de PlayStation 5 Pro op moment van schrijven nog bij diverse winkels verkrijgbaar is. Bekijk hier ons koopoverzicht met alle winkels waar de console gekocht kan worden. Zoals al op de aankondiging bekend werd gemaakt, kost de console 799,99 euro.

De PlayStation 5 Pro wordt zonder diskdrive geleverd, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die los te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console verticaal te plaatsen. De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen. Gamer.nl vergelijkt in dit artikel middels foto's de PlayStation 5 Pro met andere PS5-modellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!