CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt
Nieuws

CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt

CrossfireX was één van de games die werd getoond tijdens de Xbox Games Showcase. De niet bijzonder originele naam en ietwat standaard militaire look hebben ertoe geleid dat je misschien niet met volle aandacht naar die onthulling keek. Wie even knipperde met zijn ogen, miste bovendien het belangrijkste detail, namelijk dat de game ontwikkeld wordt door Remedy Entertainment.

Het lijkt een game te worden die totaal niet past bij de studio achter games als Max Payne, Alan Wake en recent nog Control. Crossfire is van origine een multiplayershooter, die vooral populair is in Azië. De game is sinds 2007 uit en dit jaar passeerde de game de grens van meer dan een miljard (!) geregistreerde gebruikers. In het najaar maakt de serie de overstap naar Xbox One en Series X met CrossfireX, waar voor het eerst ook een singleplayergedeelte voor wordt ontwikkeld. Dat gedeelte maakt Remedy dus.

©GMRimport

Alles moet stuk

Terwijl we de Finse ontwikkelaar juist kennen van hun originele verhalende games, zien we in de trailer standaard stoere mannen met baarden, petjes en oortelefoontjes die dramatisch uit helikopters staren. Vlak na de Showcase zitten we – digitaal, het is immers 2020 – om de tafel met de makers om te kijken hoe ‘Remedy’ deze game is. Al snel wordt duidelijk dat de studio een grote mate van vrijheid heeft en het singleplayergedeelte van CrossfireX zelfs draait op Remedy’s eigen engine.

Hoewel de singleplayer wel duidelijk hetzelfde DNA heeft als zijn multiplayerwederhelft, oogt de missie die Remedy ons laat zien toch heel anders. Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty. Crossfire heeft diezelfde kenmerkende actie, die soms ineens in alle hevigheid uitbarst en weer net zo snel uitdooft.

Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty.

-

In het gameplaysegment zien we eerst het personage Luis Torres nog geboeid in een gevangenentransport zitten. Na een explosie rent hij schietend door een verlaten ziekenhuis, dat even later door een VTOL straaljager compleet naar de gallemiezen wordt geschoten. na één keer knipperen met je ogen scheurt Torres zittend achter in een ambulance al schietend door de straten van een fictieve Zuid-Amerikaanse stad. Zelfs Call of Duty is niet altijd zó erg, ehh… Call of Duty.

©GMRimport

Bullet Time

Toch omvat het spel meer. We hebben immers te maken met Remedy: de uitvinders van Bullet Time. Het mag dit keer dan ‘Combat Breaker’ heten, het resultaat is hetzelfde: door de tijd te vertragen kun je nog spectaculairder je wapen leegschieten op onfortuinlijke sujetten die zich aan het uiteinde van je loop bevinden.

Wie dat zijn, verschilt per Operation. De singleplayer bestaat uit meerdere Operations, waarin steeds wordt gewisseld tussen het perspectief van Black List en Global Risk, de twee militaire organisaties uit de multiplayermodus. Het verhaal is daardoor volgens Remedy geen traditioneel verhaal over goed of kwaad. Beide militaire organisaties zijn meer een soort grijstint, in plaats van uitgesproken zwart of wit.

©GMRimport

Op eigen benen

Het verhaal moet passen binnen de reeds bestaande lore van Crossfire, al kadert dat vooralsnog weinig af: over de jaren heen zijn er naast traditionele Team Deathmatch- en Search & Destroy-achtige modi ook asymmetrische speltypen en zelfs zombies en een soort superhelden aan de multiplayermodus toegevoegd. We zijn wat dat betreft benieuwd waar Remedy precies heengaat met het verhaal.

Als de ontwikkelaar erin slaagt een originele twist te geven aan het verder reeds platgetrapte subgenre van militaire shooters, kan CrossfireX zomaar een aangename verrassing worden. De lat ligt door het verdienmodel van CrossfireX alvast wat hoger voor Remedy dan voor de singleplayer van bijvoorbeeld Call of Duty, om Activisions hitreeks maar weer eens aan te halen. Hoewel de multiplayer van CrossfireX free-to-play wordt, moet je voor de singleplayer de ‘premium battle pass’ aanschaffen tegen een nog onbekende prijs. Tijdens de Showcase werd bovendien benadrukt dat de singleplayer géén onderdeel is van Xbox Game Pass. Of Remedy’s gedeelte van CrossfireX goed genoeg is om écht op eigen benen te staan, zien we later dit jaar.

CrossfireX komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!