CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt
Gamer.nl
Nieuws

CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt

CrossfireX was één van de games die werd getoond tijdens de Xbox Games Showcase. De niet bijzonder originele naam en ietwat standaard militaire look hebben ertoe geleid dat je misschien niet met volle aandacht naar die onthulling keek. Wie even knipperde met zijn ogen, miste bovendien het belangrijkste detail, namelijk dat de game ontwikkeld wordt door Remedy Entertainment.

Het lijkt een game te worden die totaal niet past bij de studio achter games als Max Payne, Alan Wake en recent nog Control. Crossfire is van origine een multiplayershooter, die vooral populair is in Azië. De game is sinds 2007 uit en dit jaar passeerde de game de grens van meer dan een miljard (!) geregistreerde gebruikers. In het najaar maakt de serie de overstap naar Xbox One en Series X met CrossfireX, waar voor het eerst ook een singleplayergedeelte voor wordt ontwikkeld. Dat gedeelte maakt Remedy dus.

©GMRimport

Alles moet stuk

Terwijl we de Finse ontwikkelaar juist kennen van hun originele verhalende games, zien we in de trailer standaard stoere mannen met baarden, petjes en oortelefoontjes die dramatisch uit helikopters staren. Vlak na de Showcase zitten we – digitaal, het is immers 2020 – om de tafel met de makers om te kijken hoe ‘Remedy’ deze game is. Al snel wordt duidelijk dat de studio een grote mate van vrijheid heeft en het singleplayergedeelte van CrossfireX zelfs draait op Remedy’s eigen engine.

Hoewel de singleplayer wel duidelijk hetzelfde DNA heeft als zijn multiplayerwederhelft, oogt de missie die Remedy ons laat zien toch heel anders. Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty. Crossfire heeft diezelfde kenmerkende actie, die soms ineens in alle hevigheid uitbarst en weer net zo snel uitdooft.

Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty.

-

In het gameplaysegment zien we eerst het personage Luis Torres nog geboeid in een gevangenentransport zitten. Na een explosie rent hij schietend door een verlaten ziekenhuis, dat even later door een VTOL straaljager compleet naar de gallemiezen wordt geschoten. na één keer knipperen met je ogen scheurt Torres zittend achter in een ambulance al schietend door de straten van een fictieve Zuid-Amerikaanse stad. Zelfs Call of Duty is niet altijd zó erg, ehh… Call of Duty.

©GMRimport

Bullet Time

Toch omvat het spel meer. We hebben immers te maken met Remedy: de uitvinders van Bullet Time. Het mag dit keer dan ‘Combat Breaker’ heten, het resultaat is hetzelfde: door de tijd te vertragen kun je nog spectaculairder je wapen leegschieten op onfortuinlijke sujetten die zich aan het uiteinde van je loop bevinden.

Wie dat zijn, verschilt per Operation. De singleplayer bestaat uit meerdere Operations, waarin steeds wordt gewisseld tussen het perspectief van Black List en Global Risk, de twee militaire organisaties uit de multiplayermodus. Het verhaal is daardoor volgens Remedy geen traditioneel verhaal over goed of kwaad. Beide militaire organisaties zijn meer een soort grijstint, in plaats van uitgesproken zwart of wit.

©GMRimport

Op eigen benen

Het verhaal moet passen binnen de reeds bestaande lore van Crossfire, al kadert dat vooralsnog weinig af: over de jaren heen zijn er naast traditionele Team Deathmatch- en Search & Destroy-achtige modi ook asymmetrische speltypen en zelfs zombies en een soort superhelden aan de multiplayermodus toegevoegd. We zijn wat dat betreft benieuwd waar Remedy precies heengaat met het verhaal.

Als de ontwikkelaar erin slaagt een originele twist te geven aan het verder reeds platgetrapte subgenre van militaire shooters, kan CrossfireX zomaar een aangename verrassing worden. De lat ligt door het verdienmodel van CrossfireX alvast wat hoger voor Remedy dan voor de singleplayer van bijvoorbeeld Call of Duty, om Activisions hitreeks maar weer eens aan te halen. Hoewel de multiplayer van CrossfireX free-to-play wordt, moet je voor de singleplayer de ‘premium battle pass’ aanschaffen tegen een nog onbekende prijs. Tijdens de Showcase werd bovendien benadrukt dat de singleplayer géén onderdeel is van Xbox Game Pass. Of Remedy’s gedeelte van CrossfireX goed genoeg is om écht op eigen benen te staan, zien we later dit jaar.

CrossfireX komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong komt naar beide Switch-consoles
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong komt naar beide Switch-consoles

Dat heeft ontwikkelaar Team Cherry bevestigd

Ontwikkelaar Team Cherry heeft bevestigd dat het langverwachte Hollow Knight Silksong naar zowel de Nintendo Switch 2 als de eerste Nintendo Switch komt.

Silksong werd vorige week kort tijdens de Nintendo Direct rondom de Switch 2 getoond. Daar werd ook bevestigd dat de game ergens dit jaar moet uitkomen. Duidelijk was dus al dat de game naar de Switch 2 komt, maar sommige fans vroegen zich af of dit betekende dat de versie voor de eerste Switch was geannuleerd.

Team Cherry-marketeer Matthew Griffin heeft die zorgen de wereld uit geholpen. "Om duidelijk te zijn, Hollow Knight Silksong komt zowel naar Nintendo Switch als Nintendo Switch 2." Het is niet bekend welke verschillen er tussen de twee versies van de game zullen zitten, maar gezien het feit dat de Switch 2 krachtiger is, ligt het in de lijn der verwachting dat de game er ook beter op draait.

Silksong werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Team Cherry liet begin dit jaar weten dat de game nog altijd in ontwikkeling is en echt bestaat. Inmiddels is dus bekend dat de game ergens dit jaar uitkomt.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiana Jones and the Great Circle-cast praat over motion capturing
Gamer.nl
Nieuws

Indiana Jones and the Great Circle-cast praat over motion capturing

De game verschijnt op 17 april voor PlayStation 5

In een nieuwe video van de aankomende PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle praat de cast van de game over het acteerwerk dat gedaan is in combinatie met motion capturing.

Zo worden Tony Todd, Alessandra Mastronardi en Marios Gavrilis aan het woord gehouden, maar natuurlijk ook Troy Baker, die de rol van de titulaire avonturier vertolkt. De video kan hieronder worden bekeken.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en komt op 17 april naar PlayStation 5. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem zoals gezegd wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!