CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt
Nieuws

CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt

CrossfireX was één van de games die werd getoond tijdens de Xbox Games Showcase. De niet bijzonder originele naam en ietwat standaard militaire look hebben ertoe geleid dat je misschien niet met volle aandacht naar die onthulling keek. Wie even knipperde met zijn ogen, miste bovendien het belangrijkste detail, namelijk dat de game ontwikkeld wordt door Remedy Entertainment.

Het lijkt een game te worden die totaal niet past bij de studio achter games als Max Payne, Alan Wake en recent nog Control. Crossfire is van origine een multiplayershooter, die vooral populair is in Azië. De game is sinds 2007 uit en dit jaar passeerde de game de grens van meer dan een miljard (!) geregistreerde gebruikers. In het najaar maakt de serie de overstap naar Xbox One en Series X met CrossfireX, waar voor het eerst ook een singleplayergedeelte voor wordt ontwikkeld. Dat gedeelte maakt Remedy dus.

©GMRimport

Alles moet stuk

Terwijl we de Finse ontwikkelaar juist kennen van hun originele verhalende games, zien we in de trailer standaard stoere mannen met baarden, petjes en oortelefoontjes die dramatisch uit helikopters staren. Vlak na de Showcase zitten we – digitaal, het is immers 2020 – om de tafel met de makers om te kijken hoe ‘Remedy’ deze game is. Al snel wordt duidelijk dat de studio een grote mate van vrijheid heeft en het singleplayergedeelte van CrossfireX zelfs draait op Remedy’s eigen engine.

Hoewel de singleplayer wel duidelijk hetzelfde DNA heeft als zijn multiplayerwederhelft, oogt de missie die Remedy ons laat zien toch heel anders. Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty. Crossfire heeft diezelfde kenmerkende actie, die soms ineens in alle hevigheid uitbarst en weer net zo snel uitdooft.

Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty.

-

In het gameplaysegment zien we eerst het personage Luis Torres nog geboeid in een gevangenentransport zitten. Na een explosie rent hij schietend door een verlaten ziekenhuis, dat even later door een VTOL straaljager compleet naar de gallemiezen wordt geschoten. na één keer knipperen met je ogen scheurt Torres zittend achter in een ambulance al schietend door de straten van een fictieve Zuid-Amerikaanse stad. Zelfs Call of Duty is niet altijd zó erg, ehh… Call of Duty.

©GMRimport

Bullet Time

Toch omvat het spel meer. We hebben immers te maken met Remedy: de uitvinders van Bullet Time. Het mag dit keer dan ‘Combat Breaker’ heten, het resultaat is hetzelfde: door de tijd te vertragen kun je nog spectaculairder je wapen leegschieten op onfortuinlijke sujetten die zich aan het uiteinde van je loop bevinden.

Wie dat zijn, verschilt per Operation. De singleplayer bestaat uit meerdere Operations, waarin steeds wordt gewisseld tussen het perspectief van Black List en Global Risk, de twee militaire organisaties uit de multiplayermodus. Het verhaal is daardoor volgens Remedy geen traditioneel verhaal over goed of kwaad. Beide militaire organisaties zijn meer een soort grijstint, in plaats van uitgesproken zwart of wit.

©GMRimport

Op eigen benen

Het verhaal moet passen binnen de reeds bestaande lore van Crossfire, al kadert dat vooralsnog weinig af: over de jaren heen zijn er naast traditionele Team Deathmatch- en Search & Destroy-achtige modi ook asymmetrische speltypen en zelfs zombies en een soort superhelden aan de multiplayermodus toegevoegd. We zijn wat dat betreft benieuwd waar Remedy precies heengaat met het verhaal.

Als de ontwikkelaar erin slaagt een originele twist te geven aan het verder reeds platgetrapte subgenre van militaire shooters, kan CrossfireX zomaar een aangename verrassing worden. De lat ligt door het verdienmodel van CrossfireX alvast wat hoger voor Remedy dan voor de singleplayer van bijvoorbeeld Call of Duty, om Activisions hitreeks maar weer eens aan te halen. Hoewel de multiplayer van CrossfireX free-to-play wordt, moet je voor de singleplayer de ‘premium battle pass’ aanschaffen tegen een nog onbekende prijs. Tijdens de Showcase werd bovendien benadrukt dat de singleplayer géén onderdeel is van Xbox Game Pass. Of Remedy’s gedeelte van CrossfireX goed genoeg is om écht op eigen benen te staan, zien we later dit jaar.

CrossfireX komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!