Crash Bandicoot 4: It’s About Time voelt als die goeie ouwe Crash
Nieuws

Crash Bandicoot 4: It’s About Time voelt als die goeie ouwe Crash

Het grote succes van Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy heeft Naughty Dogs platformheld een tweede leven gegeven. Erg verrassend was de aankondiging van Crash Bandicoot 4: It’s About Time dan ook niet, maar welkom des te meer. Na het spelen van enkele levels uit het vervolg is het in ieder geval glashelder dat ontwikkelaar Toys for Bob de gameplay van de originele trilogie nagenoeg perfect intact wil houden.

Na de eerste drie Crash Bandicoot-games dreef de franchise te ver af van wat de reeks zo geliefd maakte: sterke, lineaire platformlevels in uiteenlopende settings met flink wat uitdagende secties en constant wisselende perspectieven. Het succes van de remasters heeft uitgever Activision blijkbaar ook doen beseffen dat het zich daarop moet richten, want It’s About Time is qua concept nagenoeg gelijk aan de trilogie.

Dat betekent dat je weer vanuit een hub – die overigens vooralsnog niet is getoond – verschillende levels kiest. Levels die in principe driedimensionaal zijn, maar meer als lineaire 2D-levels spelen. Crash loopt van links naar rechts, weg van de camera of juist naar de camera toe. Soms worden deze perspectieven in één level afgewisseld. Gecombineerd met de soepel besturende Crash is dat eigenlijk precies waar de fans van de reeks op zitten te wachten: de klassieke gameplay, geplaatst in compleet nieuwe levels.

Bij Toys for Bob zijn ze ook enorme fans van de reeks en hebben ze de eerste drie games naar eigen zeggen tot in den treure gespeeld om de feel van Crash Bandicoot 4 precies goed te krijgen. En die ís goed: het lijkt qua gameplay net alsof je meteen verdergaat na Crash Bandicoot 3.

©GMRimport

Oud, maar toch nieuw

Dat wil niet zeggen dat Crash Bandicoot 4 niets nieuws doet. Zoals vanouds kun je de game met Crash of zusje Coco doorlopen. Op specifieke momenten in levels wordt er echter naar andere speelbare personages overgeschakeld – slechterik Neo Cortex bijvoorbeeld – om een plotwending vanuit hun perspectief te bekijken. Dat levert niet alleen een andere blik op het verhaal op, het laat je levels ook vanuit een nieuw oogpunt bekijken en geeft je op dat moment ook verse moves. Zo heeft Cortex altijd zijn geweer bij waarmee hij vijanden in springkussens verandert.

Over moves gesproken: naast het bekende arsenaal van Crash waarmee je kunt springen of als een Tasmanian Devil rondjes kunt draaien, zitten er ook vier nieuwe maskers in de game. Natuurlijk keert Aku Aku terug, die naast je zweeft en je reddende engel is wanneer je door een vijand geraakt wordt — maar de nieuwe maskers geven Crash of Coco een compleet ander pakje en een bijbehorende, bijzondere move. Zo is er een masker waarmee je de tijd kort vertraagt; ideaal om bijvoorbeeld op tijd over snel vallende ijsschotsen te springen. Een ander masker laat je juist schakelen tussen twee verschillende dimensies van hetzelfde level, die in specifieke details van elkaar verschillen. Denk aan obstakels die in de ene dimensie niet aanwezig zijn, maar in de andere juist wel.

Hoewel de besturing en de feel nagenoeg hetzelfde is, zitten de levels duidelijk vol met uitdagende platformsecties.

-

Pittig

Ook nieuw is dat je tussen twee modi kunt kiezen: modern en retro. De retromodus is gelijk aan de oude games: je hebt nog altijd checkpoints, maar zijn je levens op, dan is het game-over en begin je helemaal opnieuw aan een level. Met Wumpa’s (de kenmerkende appeltjes die je verzamelt) krijg je extra levens. De moderne modus heeft echter geen levens en laat je altijd bij je laatste checkpoint beginnen. Om het verzamelen van Wumpa’s toch de moeite waard te maken, leveren ze andere beloningen op aan het einde van een level.

Die moderne modus komt als geroepen, want tijdens mijn speelsessie viel één ding op: Crash Bandicoot 4 is behoorlijk pittig. Dit zeg ik terwijl ik de originele trilogie meerdere keren zijn doorlopen, en ook de geremasterde trilogie twee keer uit heb gespeeld. Hoewel de besturing en die eerder genoemde feel nagenoeg hetzelfde is, zitten de levels duidelijk vol met uitdagende platformsecties. Wel moet gezegd worden dat de drie levels die ik speelde, zich later in de game afspelen. Ik werd dus in het diepe gegooid, terwijl de moeilijkheidsgraad bij de uiteindelijke game ongetwijfeld langzaam wordt opgevoerd.

Om de ervaring niet té frustrerend te maken, zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd om het spelen net iets te vergemakkelijken. Zo worden de Wumpa’s nu automatisch verzameld wanneer je doosjes kapotmaakt – op die manier houdt de game de snelheid er goed in - en zie je wanneer Crash springt precies waar hij gaat landen.

©GMRimport

Gedetailleerder en gevuld

It’s About Time bewijst ook op technisch vlak dat we met een compleet nieuwe Crash te maken hebben. Levels ogen een stuk gedetailleerder en gevarieerder. Ik zag besneeuwde vissersdorpjes, futuristische steden en prehistorische gebieden met dinosaurussen — inclusief een spannende achtervolging waarbij de klassieke rollende steen vervangen werd door een uit de kluiten gewassen T-Rex. Vergeleken met de trilogie ogen levels veel voller, wat voor de nodige eye candy zorgt. Toch heeft alles die typisch avontuurlijke en humoristische Crash-uitstraling, tot de compleet nieuwe en hilarische idle- en sterfanimaties aan toe.

Over de resolutie en framerate kon Toys for Bob nog niets prijsgeven. Ook over mogelijke next-genversies – Crash Bandicoot 4 lanceert dicht in de buurt van de PlayStation 5 en Xbox Series X – is niets bekend. Wél bekend is dat het spel geen microtransacties krijgt – niet op lancering en niet in de toekomst.

In combinatie met de klassieke, pure gameplay die intact is gebleven, lijkt het erop dat de ontwikkelaar dondersgoed in de smiezen heeft wat Crash Bandicoot zo goed maakt. Je kunt als fan van de reeks dan ook zonder al te veel zorgen uitkijken naar deze verse portie platformactie.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time verschijnt op 2 oktober voor PlayStation 4 en Xbox One. Gamer.nl speelde voor deze preview de PlayStation 4-versie van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nominaties voor Game of the Year van The Game Awards 2024 bekend
Nieuws

Nominaties voor Game of the Year van The Game Awards 2024 bekend

De prijzen worden op 13 december uitgereikt

De vijf games die meedingen naar de Game of the Year-prijs tijdens The Game Awards 2024 zijn bekend.

De genomineerden werden vanavond om 18.00 uur bekendgemaakt. FromSoftware’s Elden Ring: Shadow of the Erdtree, Atlus’ Metaphor ReFantazio, LocalThunks Balatro, Square Enix’ Final Fantasy 7 Rebirth en Team Asobi’s Astro Bot maken kans om uitgeroepen te worden tot game van het jaar.

View post on X

The Game Awards 2024-ceremonie vindt in de nacht van 12 op 13 december plaats. Van 01.30 tot 05.00 uur is de show live vanuit het Peacock Theatre in Los Angeles te bekijken. Op onder andere Twitch en YouTube is de uitzending te volgen. Geoff Keighley doet zoals elk jaar de presentatie. Ook leuk om te vermelden is dat Gamer.nl, samen met zustersite Power Unlimited, het enige outlet uit de Benelux dat een stem heeft uitgebracht voor de selectie.

Uiteraard zijn er genomineerden in allerlei categorieën. Zo zijn er prijzen per genre, maar ook voor beste acteerprestatie, beste schrijfwerk en beste eSporter. Hier zijn alle genomineerden te vinden. Ze zijn ook in de video hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Releasedata voor Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassination op PSVR2
Nieuws

Releasedata voor Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassination op PSVR2

Ook drie andere VR-games voor PlayStation 5 uitgelicht

Sony heeft updates gegeven over vijf aankomende PlayStation VR 2-games. Het gaat onder meer om Alien: Rogue Incursion en Hitman World of Assassintation, die beide zijn voorzien van een releasedatum. Laatstgenoemde games komt later dan eerder werd aangekondigd.

Via PlayStation Blog is al het nieuws te bekijken. Vrijwel alle uitgelichte PSVR2-titels komen dit jaar nog uit, met uitzondering van Hitman World of Assassination die een paar maanden later komt dan verwacht. Die game had in december moeten verschijnen, maar IO Interactive heeft iets meer tijd nodig: hij verschijnt op 27 maart 2025. Mare, een avonturengame vol met puzzels, is vanaf nu te spelen.

View post on X

Trombone Champ: Unflattened, een heruitgave van de ritmische game uit 2022, bevat naast ondersteuning voor de adaptive triggers van de VR-set ook nieuwe muziek, twintig nieuwe trombones om vrij te spelen en vijftig nieuwe verzamelkaarten. De game komt later deze maand op 26 november naar PSVR2.

View post on X

Masters of Light, een actie-avonturengame die momenteel alleen via Meta Quest-systemen speelbaar is, komt op 18 december naar PSVR2. Spelers kruipen in de huid van The Wanderer, een wezen dat lichtkrachten gebruikt om schaduwvijanden uit te schakelen. De game maakt gebruik van de eye tracking-functie van de PSVR2 en haptic feedback. De game draait met een verversingssnelheid van 90 hertz.

View post on X

Alien: Rogue Incursion werd deze zomer al aangekondigd, maar de sci-fi horrorgame heeft nu ook een releasedatum. De game van Survivors is officieel goud gegaan en verschijnt op 19 december. In Alien: Incursion beleef je een uniek verhaal binnen het Alien-universum. Na een mislukt experiment om superwezens te creëren komen spelers tegenover nieuwe, extra sterke Xenomorphs te staan.

View post on X

Zoals gezegd zou Hitman World of Assassination komende maand moeten verschijnen, maar IO Interactive heeft meer tijd nodig voor Agent 47’s debuut op de PSVR2. Op 27 maart 2025 maakt hij zijn opwachting in VR, waar hij in twintig nieuwe gebieden jacht maakt op zijn doelen. Door middel van adaptive triggers en haptic feedback kunnen spelers interactie hebben met de omgeving en gebaren gebruiken om acties uit te voeren.\

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!