Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit
Reviews

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit

In de afgelopen decennia zijn talloze platformhelden ten onder gegaan. Slechts enkelen zijn fier overeind blijven staan en dankzij de geweldige remake van de originele trilogie die Activision een paar jaar geleden uitbracht, is Crash Bandicoot daar één van. Een compleet nieuwe game rondom de sukkelige buideldas creëren is echter een heel ander verhaal. Crash Bandicoot 4: It’s About Time flikt het, en hoe!

Wie wist dat de ontwikkelaar van de Skylanders-games zo’n goede platformer kon maken? Natuurlijk, Toys for Bob heeft kunnen oefenen met de Switch-versie van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en ook Spyro Reignited Trilogy was puik werk. Maar It’s About Time staat fier op eigen poten en is in één klap een van de leukste mascotteplatformers in jaren.

©GMRimport

De fundering voor een ijzersterk platformavontuur is jaren geleden door Naughty Dog gelegd in de oorspronkelijke trilogie. Zorg voor supersoepele besturing en gefocust leveldesign, schroef de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op en verander zo nu en dan in één en hetzelfde level het camerastandpunt om het geheel dynamisch aan te laten voelen. Hey presto, je hebt een goede Crash Bandicoot-game! Zowel fans van deze specifieke reeks als platformliefhebbers an sich hebben geen duizelingwekkende vernieuwingen nodig; ze willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden. Exact wat Crash 4 biedt.

Nieuw…

Dat wil niet zeggen dat It’s About Time geen nieuwe elementen introduceert. Omdat Crash en zijn zusje Coco zoals gewoonlijk achter Dr. Neo Cortex aan zitten en dankzij het flinterdunne plot dit keer door verschillende dimensies reizen, maken we kennis met vier zogeheten Quantum Masks. Deze maskers verschijnen op verschillende vooraf bepaalde plekken in levels en geven je speciale krachten, zoals het vertragen van de tijd of het laten verdwijnen en weer laten verschijnen van bepaalde platforms en items.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Natuurlijk maakt de ontwikkelaar qua leveldesign gretig gebruik van de krachten die deze maskers bieden – zeker in latere gebieden vraagt dat het uiterste van je reactievermogen. De krachten worden in eerste instantie tijdens vrij simpele uitdagingen geïntroduceerd, maar tegen het einde van de game wissel je soms zelfs tijdens dezelfde sprong tussen masker. Het ene moment spring je door een obstakel heen, terwijl je enkele tellen later de zwaartekracht verandert en richting het plafond valt.

Alsof dat de variatie in gameplay en uitdagingen nog niet genoeg bevordert, zijn er dit keer ook verschillende personages om te besturen. Naast Crash en Coco ontgrendel je gedurende de game diverse bekende gezichten die hun eigen levels hebben. Nadat deze levels zijn geklaard, worden er variaties op eerdere levels aan de game toegevoegd die – met het ontgrendelde personage – een nieuwe kijk op eerder beleefde avonturen geven. Vooral leuk is hoe anders deze personages besturen. Zo kan Neo Cortex vijanden veranderen in springkussens en heeft Crash’ vriendinnetje Tawna een handige grijphaak. Er is zelfs een personage dat à la Luigi’s Mansion een soort stofzuiger heeft!

Platformfans willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden

-

Verder zijn er in levels geheime videobanden te vinden waarmee bonuslevels worden geopend. Deze levels tonen hoe Crash ooit door Neo Cortex als proefdier werd gebruikt en zijn extra pittig. Ook kunnen reguliere levels na het uitspelen gespiegeld doorlopen worden. De levels krijgen dan een unieke grafische filter, wat ze nog uitdagender maken. Dat vult het al aanzienlijk grote levelaanbod aan met meer dan genoeg bezigheden, waardoor It’s About Time een fors totaalpakket is. Misschien nog wel belangrijker is dat alle bovengenoemde toevoegingen leuk genoeg zijn om niet te storen – de pure Crash-gameplay blijft intact.

©GMRimport

…maar enorm vertrouwd

Verder voelt It’s About Time als een ‘best of’ van Crash Bandicoot, maar dan met compleet nieuwe levels. Van muzikale steden waar je over gigantische piano’s loopt tot de traditionele stranden en jungles: de omgevingen van Crash Bandicoot 4 zijn gevarieerd en met veel oog voor detail afgewerkt. De vele kleuren en details die op elk willekeurig moment van het scherm spatten, zijn een overduidelijke upgrade ten opzichte van de remasters. Toch waan je je regelmatig in de oorspronkelijke trilogie wanneer je op de rug van een ijsbeer over een ijsbaan glijdt, of met een jetski drijvende bommen probeert te ontwijken. Het zijn vaak ook nog eens erg lange levels met wisselende perspectieven, omgevingen en bezigheden, waardoor geen level als niemendalletje aanvoelt.

Ook het progressiesysteem is aangepast. In de oorspronkelijke games moet je uitkijken dat je niet zonder levens komt te zitten, omdat je anders wordt teruggeworpen naar je laatste savepoint. Crash 4 heeft een moderne modus waarin je altijd bij de meest recente checkpoint begint. Dat past veel beter bij het hedendaagse platformgenre en eigenlijk ook bij de Crash-reeks an sich: doodgaan doe je na verloop van tijd immers toch vele tientallen keren. Door de oneindige hoeveelheid levens en de riante hoeveelheid checkpoints voelt dat nooit erg frustrerend, terwijl het overkomen van een pittige platformsectie dezelfde voldoening blijft geven. En ja, er is ook een klassieke modus met levens beschikbaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De beste Crash

Crash Bandicoot 4: It’s About Time doet dus nagenoeg niets fout. Zelfs de eindbaasgevechten storen door enkele originele insteken minder dan in het origineel, al hadden die wat ons betreft ook weggelaten mogen worden zodat de flow van het heerlijke platformen niet doorbroken wordt. De game balanceert net zoals zijn voorgangers op de grens tussen 2D- en 3D-platformer, en is daardoor uniek in zijn soort. Gecombineerd met het goed doordachte leveldesign, nieuwe elementen die iets toevoegen in plaats van storen en de werkelijk prachtige graphics, levert Toys for Bob de beste Crash Bandicoot-game ooit af.

Watch on YouTube

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is vanaf aanstaande vrijdag te koop voor PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld.

Fantastisch
Conclusie

De kern van de Crash-franchise blijft in Crash Bandicoot 4: It’s About Time intact. Daarbovenop komen erg goed doordacht leveldesign, prachtige graphics en enkele vernieuwingen die de reeks naar het heden brengen. Hulde voor deze comeback waar het plezier op elk moment van afspat!

Plus- en minpunten
  • Veel lange en goed ontworpen levels, nieuwe personages en moves waardevolle toevoeging, graphics zijn heerlijk kleurrijk, blijft in de kern trouw aan oorspronkelijke trilogie.
  • Eindbaasgevechten zijn niet zo irritant als in de oude games, maar hadden ook weg mogen blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven de collector’s edition van Farming Simulator 25 weg
Nieuws

We geven de collector’s edition van Farming Simulator 25 weg

John Deere en daar

Farming Simulator 25 rijdt bijna het maaiveld op, en om de release op 12 november te vieren geven wij samen met bol de collector’s edition van het spel weg.

Het gaat om een pc-exemplaar van Farming Simulator 25, en dat heeft een speciale reden. De collector’s edition bevat namelijk een replica van een startblok, die met usb aan je pc verbonden kan worden. Als je daar vervolgens de sleutel in steekt, kun je daarmee ook de voertuigen in het spel opstarten.

Daarbij bevat de collector’s edition een paar hele mooie extra’s in de vorm van stickers, een sleutelhanger, twee A2-posters, de soundtrack op cd - zowel de normale versie als een 16-bit variant - en een gouden New Holland CR11 om in het spel zelf te gebruiken. 

Farming Simulator bevat dit jaar meer dan 400 voertuigen en machines waarmee jij in alle rust de velden bewerkt. Althans, totdat er een natuurramp toeslaat. Nieuw in dit deel zijn bijvoorbeeld de harde hagelbuien en wervelwinden die jouw gewassen om zeep kunnen helpen.

Heb jij zin om je hieraan te wagen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om de game fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Druk dan .

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro-patch voor Baldur's Gate 3 nu beschikbaar
Nieuws

PlayStation 5 Pro-patch voor Baldur's Gate 3 nu beschikbaar

Een van de beste games van de laatste jaren draait nu nog beter

Zoals zoveel games is er nu ook een PlayStation 5 Pro-patch voor Baldur's Gate 3 beschikbaar. Larian Studios heeft bekendgemaakt wat de patch precies doet.

Het bedrijf laat weten dat het de Quality- en Performance-opties in de game heeft aangepast om "heldere consolegraphics te bereiken zonder dat de vloeiende prestaties er onder lijden".

In de praktijk komt het er op neer dat de Quality-modus op PlayStation 5 Pro nu in 4K (2160p) en 30 frames per seconde draait. De Performance-modus wordt met dank aan PSSR opgeschaald van 1440p naar 2160p, met een framerate van 60fps. Daarnaast biedt splitscreen op PS5 Pro 30fps of 60fps, afhankelijk van of de Quality- of Performance-modus wordt gekozen.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Larian op dit moment aan twee nieuwe games werkt. Aan Baldur's Gate 4 gaat de studio niet werken, al staat het natuurlijk vrij voor de eigenaar van de franchise om daar een andere ontwikkelaar voor te zoeken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!