Civilization 6: New Frontiers is de laatste dlc voor de game
Nieuws

Civilization 6: New Frontiers is de laatste dlc voor de game

Er lijkt een einde te komen aan de reis van Civilization 6. De basisgame kwam uit in 2016 en inmiddels heeft de ontwikkelaar twee uitbreidingen en de expansion season pass Final Frontiers uitgebracht. Die laatste komt nu ten einde en daarmee droogt de stroom nieuwe inhoud op. Wij spraken met hoofdontwikkelaar Anton Strenger.

De New Frontiers Pass, zoals de laatste dlc officieel heet, is voor de makers van Civ een experiment. “Het is een veel snellere manier om spelers nieuwe inhoud te bieden en om tegelijk die inhoud zo goed mogelijk te maken”, zegt Strenger. “We voegden steeds nieuwe onderdelen en manieren van spelen toe, en omdat we continu bezig waren met ontwikkelen konden we ook snel bugs fixen en de wachttijd tussen problemen en oplossingen verkleinen.”

©GMRimport

Het laatste deel van de Frontiers Pass bevat een nieuw volk, Portugal, en is volgens Strenger erg gericht op handel drijven. “De Portugezen hebben een aantal interessante spelsystemen. Zo kunnen ze alleen handelsroutes over zee onderhouden. Die handelsroutes zijn dan wel meteen veel lucratiever dan over land. Daarnaast kunnen de Portugezen bepaalde bouwwerken neerzetten in het gebied van andere spelers. Deze ‘enclaves’ hebben overigens voordelen voor beide partijen, dus het is niet (alleen) een manier om de ander dwars te zitten. Er is een bepaalde symbiose waarbij de ‘ontvangende’ speler ook extra opbrengsten krijgt.”

Civilization 7

Aangezien New Frontiers dus het einde van Civilization 6 betekent, ligt het voor de hand om te speculeren dat er een Civilization 7 in de coulissen staat. En als we dit noemen, knikt Strengers even om dan snel te zeggen: “We hebben op dit moment niets te vertellen over een eventueel volgend deel van de reeks.”

Maar toch voelen we hem wel aankomen: als er een nieuwe Civ aankomt, begint de reeks dan weer bij een basistoestand waar we dan alle ideeën van Civ 6 weer los voor moeten aanschaffen?

©GMRimport

Volgens Strenger viel dat bij het zesde deel al erg mee: “Bijna alle spelsystemen van Civ 5 zaten ook al in Civ 6. We zijn dus zeker niet bij ‘af’ begonnen. Wat we in de uitbreidingen hebben toegevoegd zijn grote nieuwe systemen en in de New Frontiers Pass hebben we manieren van spelen toegevoegd die voorheen niet mogelijk waren, ook niet in deel vijf. En we hebben uiteraard veel geleerd van Civilization 6.”

Civilization is in de loop der jaren toch in de basis hetzelfde spel gebleven met een duidelijk verloop door de tijdperken en met sterke gelijkenissen met bordspellen. Strenger knikt: “We hebben veel liefde voor bordspellen onder de ontwikkelaars, dus dat gevoel nemen we mee bij het maken van Civ.”

Verhalen vertellen

Als we kijken naar andere strategiespellen op de markt, zoals Crusader Kings van Paradox, zien we dat zij het genre in een andere richting duwen: verhalen vertellen. Bijvoorbeeld door gebeurtenissen die de loop van het spel danig kunnen veranderen. Dat zien we ook bijvoorbeeld bij Stellaris, waar gescripte momenten op kunnen treden waar de spelers iets mee moeten. Is dat iets wat ook in Civilization zou passen?

©GMRimport

“Nou, we vertellen natuurlijk al verhalen met Civilization, maar dat zijn verhalen die ontstaan tijdens het spelen. Ook daar zie je de bordspelanalogie. Het verhaal is wat er tussen de spelers of tussen de speler en de kunstmatige intelligentie gebeurt. Maar wat we waarschijnlijk niet gaan doen is echt voorgeschreven momenten in het spel invoegen. Dat is niet Civilization”

Blijvende ondersteuning

Volgens Anton Strenger komt er nu waarschijnlijk wel een einde aan de reeks uitbreidingen voor Civ 6, maar de ondersteuning gaat gewoon door. “We blijven doorgaan met het balanceren van de game en het oplossen van problemen”, legt hij uit. “We blijven bijvoorbeeld ook werken aan de kunstmatige intelligentie van de diverse onderdelen van het spel.”

Want de kunstmatige intelligentie is eigenlijk altijd wel een punt van discussie geweest onder de spelers. Niet dat deze in de huidige staat slecht is, maar er zijn altijd situaties waarin de computergestuurde spelers anders handelen dan echte mensen.

©GMRimport

Strenger: “Dat komt omdat ‘de ai’ niet één ding is. Waar heb je het over als je over kunstmatige intelligentie praat? Bedoel je gedrag van tegenspelers, tactische beslissing in gevechten? De manier waarop stadstaten handelen? We zijn op dit moment zeker tevreden over wat we in Civ VI hebben gemaakt, maar het kan natuurlijk altijd beter. En daar blijven we aan werken.”

Het laatste deel van de New Frontiers pass is nu verkrijgbaar, je hebt de Civilization 6 basisgame nodig om deze te kunnen spelen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Dark Souls 3-remaster in ontwikkeling
Nieuws

Gerucht: Dark Souls 3-remaster in ontwikkeling

Het is de bestverkochte game in de reeks

FromSoftware zou achter de schermen aan een remaster van Dark Souls 3 werken.

Dat claimde Nick 'Shpeshal Nick' Baker tijdens een recente aflevering van de Xbox Era-podcast. "Veel mensen zien dit als een inkoppertje. Ik heb gehorod dat we een Dark Souls 3-remaster krijgen." Baker hintte naar het feit dat hij meer informatie had, maar dat hij niet meer mocht vertellen. Wel verwacht hij dat de remaster in een hogere resolutie zal draaien dan het origineel, die in 1080p en 60fps draait.

Dark Souls 3 is de bestverkochte Dark Souls-game uit de trilogie: er zijn meer dan tien miljoen exemplaren van verkocht. Het spel verscheen oorspronkelijk in 2016. Andere games waar ontwikkelaar FromSoftware van bekend is, zijn onder andere Bloodborne, Elden Ring en Sekiro: Shadows Die Twice.

Over FromSoftware gesproken: er doen ook berichten de ronde dat Sony gesprekken houdt om Kadokawa Corporation, de eigenaar van FromSoftware, over te nemen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Syndicate draait nu in 60fps en 4K op PS5 en Xbox Series
Nieuws

Assassin's Creed Syndicate draait nu in 60fps en 4K op PS5 en Xbox Series

Game kwam oorspronkelijk in 2015 uit

Ubisoft heeft een update voor Assassin's Creed Syndicate uitgebracht waardoor de game nu in 60 frames per seconde en in een 4K-resolutie op PlayStation 5 (Pro) en Xbox Series X draait.

De update weegt 31,8GB op Xbox Series-consoles en 0,75GB op PlayStation 5-consoles. Alleen op Xbox Series S wordt een maximale resolutie van 1080p aangehouden. De update kan gratis worden binnengehaald.

Assassin's Creed Syndicate kwam in 2015 uit op PlayStation 4, Xbox One en pc. De game is gesitueerd in het Londen van 1868 tijdens de hoogtijdagen van de Industriële Revolutie. Spelers besturen de tweeling Jacob en Evie Frye, die met een criminele organisatie strijden tegen de gevestigde orde.

Ubisoft werkt ondertussen aan een nieuwe deel in de populaire reeks. Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!