CEO Starbreeze geeft werknemers de schuld voor resultaten The Walking Dead
Nieuws

CEO Starbreeze geeft werknemers de schuld voor resultaten The Walking Dead

De CEO van ontwikkelaar Starbreeze, Bo Andersson, heeft de werknemers van de studio de schuld gegeven voor de tegenvallende resultaten van Overkill's The Walking Dead. Dit liet Andersson weten in een laatste e-mail naar het personeel van het bedrijf.

Andersson werd vorige maand ontslagen als gevolg van de slechte verkoopresultaten bij Overkill's The Walking Dead. In een laatste e-mail naar zijn personeel geeft hij aan dat het gebrek aan inzet de negatieve resultaten heeft veroorzaakt.

"Zelf heb ik al mijn geld, mijn familie door een scheiding en de voogdij van mijn kinderen verloren door de hoeveelheid werk dat ik heb verricht over de afgelopen twee of drie jaar," zegt Andersson. "Ik draaide werkweken van honderd uur om de ontwikkelaars te behouden en te betalen. Met steeds minder ontwikkelaars die bereid zijn om extra werk te verrichten in het product, worden de potentiële resultaten in de kwaliteit duidelijk gelimiteerd.
Dit is een nieuw tijdperk, en ik heb de oude niet vroeg genoeg verlaten om mij aan te passen aan het nieuwe. Dat is mijn schuld."

©GMRimport

Meerdere werknemers van Starbreeze hebben aan Eurogamer laten weten niet blij te zijn met het bericht van Andersson en uiten dan ook hun onvrede over de situatie. "Hij legt de schuld echt bij iedereen behalve zichzelf. Het is belachelijk om zoiets te schrijven", zo zegt één van de werknemers.

Na de lancering van Overkill's The Walking Dead van afgelopen december heeft Starbreeze sindsdien toegegeven dat de game slecht verkocht en benoemde het als 'teleurstellend'. Daarnaast verkeerde het bedrijf in slecht weer nadat er eerder een inval was bij het hoofdkantoor van de Zweedse ontwikkelaar, voor economische misdaden. Daar werd destijds een werknemer gearresteerd op verdenking van het handelen met voorkennis.

Watch on YouTube

Ondertussen is de positie van Andersson overgenomen door Mikael Nermark die aan Eurogamer vertelde dat het team van ontwikkelaars en producers in het laatste jaar hard gewerkt hebben aan de game. "Ons doel was om geen verplichte crunch te hebben, maar desnoods vroegen we specifieke mensen of zij langer wilden en konden blijven werken om bijvoorbeeld een bepaald element of ingewikkeld level af te maken. Om geheel duidelijk te zijn; het hele team heeft een sterke werkhouding en we hebben allemaal hard samengewerkt", aldus Nermark.

Tevens werd eerder bekend dat de consoleversie van The Walking Dead werd uitgesteld. In eerste instantie stond de game gepland om in februari te verschijnen voor Xbox One en PlayStation 4 en heeft momenteel nog geen nieuwe lanceringsdatum gekregen.

Overkill's The Walking Dead is verkrijgbaar op pc. Er is momenteel nog geen releasedatum bekend voor de Xbox One- en PlayStation 4-versie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error