CEO Starbreeze geeft werknemers de schuld voor resultaten The Walking Dead
De CEO van ontwikkelaar Starbreeze, Bo Andersson, heeft de werknemers van de studio de schuld gegeven voor de tegenvallende resultaten van Overkill's The Walking Dead. Dit liet Andersson weten in een laatste e-mail naar het personeel van het bedrijf.
Andersson werd vorige maand ontslagen als gevolg van de slechte verkoopresultaten bij Overkill's The Walking Dead. In een laatste e-mail naar zijn personeel geeft hij aan dat het gebrek aan inzet de negatieve resultaten heeft veroorzaakt.
"Zelf heb ik al mijn geld, mijn familie door een scheiding en de voogdij van mijn kinderen verloren door de hoeveelheid werk dat ik heb verricht over de afgelopen twee of drie jaar," zegt Andersson. "Ik draaide werkweken van honderd uur om de ontwikkelaars te behouden en te betalen. Met steeds minder ontwikkelaars die bereid zijn om extra werk te verrichten in het product, worden de potentiële resultaten in de kwaliteit duidelijk gelimiteerd.
Dit is een nieuw tijdperk, en ik heb de oude niet vroeg genoeg verlaten om mij aan te passen aan het nieuwe. Dat is mijn schuld."
©GMRimport
Meerdere werknemers van Starbreeze hebben aan Eurogamer laten weten niet blij te zijn met het bericht van Andersson en uiten dan ook hun onvrede over de situatie. "Hij legt de schuld echt bij iedereen behalve zichzelf. Het is belachelijk om zoiets te schrijven", zo zegt één van de werknemers.
Na de lancering van Overkill's The Walking Dead van afgelopen december heeft Starbreeze sindsdien toegegeven dat de game slecht verkocht en benoemde het als 'teleurstellend'. Daarnaast verkeerde het bedrijf in slecht weer nadat er eerder een inval was bij het hoofdkantoor van de Zweedse ontwikkelaar, voor economische misdaden. Daar werd destijds een werknemer gearresteerd op verdenking van het handelen met voorkennis.
Ondertussen is de positie van Andersson overgenomen door Mikael Nermark die aan Eurogamer vertelde dat het team van ontwikkelaars en producers in het laatste jaar hard gewerkt hebben aan de game. "Ons doel was om geen verplichte crunch te hebben, maar desnoods vroegen we specifieke mensen of zij langer wilden en konden blijven werken om bijvoorbeeld een bepaald element of ingewikkeld level af te maken. Om geheel duidelijk te zijn; het hele team heeft een sterke werkhouding en we hebben allemaal hard samengewerkt", aldus Nermark.
Tevens werd eerder bekend dat de consoleversie van The Walking Dead werd uitgesteld. In eerste instantie stond de game gepland om in februari te verschijnen voor Xbox One en PlayStation 4 en heeft momenteel nog geen nieuwe lanceringsdatum gekregen.
Overkill's The Walking Dead is verkrijgbaar op pc. Er is momenteel nog geen releasedatum bekend voor de Xbox One- en PlayStation 4-versie.