Call of Duty: Black Ops Cold War leent de beste elementen van Modern Warfare
Nieuws

Call of Duty: Black Ops Cold War leent de beste elementen van Modern Warfare

De multiplayermodus was jarenlang de hoofdattractie van Call of Duty, maar dat stokje is overgegeven aan battle royale. Ondanks de ongekende populariteit van Warzone is de ‘traditionele’ online modus een uitstekende doorsnede van hoe een nieuw deel speelt. Zo ook voor Call of Duty: Black Ops Cold War, dat Gamer.nl op afstand kon testen.

Black Ops Cold War heeft een interessant probleem. Waar het voor Call of Duty jarenlang min of meer geaccepteerd was om minimale veranderingen aan te brengen, bracht de herinterpretatie van Modern Warfare de franchise vorig jaar naar een hoger niveau. Denk aan gratis maps en wapens, een vrij consumentvriendelijk battle pass-systeem, een ‘nieuwe’ engine en de briljante Warzone- en Gunfight-modi. Dat betekent dat het gros van de features in Cold War niet meer zo wereldschokkend is, al is er voor liefhebbers van de Black Ops-serie weinig te klagen.

©GMRimport

Zoals vanouds

Onder de knoppen blijkt direct dat Treyarch een graantje van Infinity Wards laatste titel meepikt. De zogenaamde time to kill – het aantal benodigde kogels om een tegenstander neer te schieten – vindt het midden tussen het tragere Black Ops 4 en het relatief rappe Modern Warfare. Verder is Black Ops Cold War duidelijk meer arcade dan vorig jaar: wapens hebben minder terugslag, sprinten is oneindig en wordt beloond met een korte boost en over de grond glijden is een lucratieve strategie om tegenstanders te verrassen.

Hier en daar draait Treyarch ook wat aspecten die vorig jaar zijn geïntroduceerd terug. Zo zijn tegenstanders weer zichtbaar op de traditionele minimap en is het mounten van je wapen op of om objecten verdwenen. Dat is even wennen voor fanatieke Modern Warfare-spelers. Het onderscheid tussen Treyarchs en Infinity Wards Call of Duty-games is daarmee weer zoals vanouds: subtiel, maar duidelijk aanwezig.

©GMRimport

Ziplinen op eigen risico

Uiteraard zijn Treyarchs typische maps die bestaan uit drie ‘wegen’ zijn nog steeds present, met als voorlopig hoogtepunt Miami. Vooral wat artstyle betreft laat het hotelcomplex een goede indruk achter, met felle neonlichten en een verlicht zwembad onder de zomerse sterrenhemel. Ook is Moscow vrij traditioneel opgezet en voor de grimmige setting vrij kleurrijk vormgegeven. Hier en daar laat de ontwikkelaar dat mapdesign echter los met eigen varianten van Ground War: Combined Arms en het nog niet onthulde Fireteam. Dat houdt in: grote maps, beschikbare voertuigen als boten en tanks en vijf tot zes punten om te veroveren – nog altijd een leuke manier om van grotere afstand oorlog te voeren.

Echt nieuw zijn ziplines, die spelers op hoge snelheid naar de andere kant van de map lanceren. Het is een interessante feature, dat een wat onoverzichtelijke map als Armada wel een tikkeltje chaotisch maakt. Daarbij is het gebruik ervan niet zonder risico’s, want binnen de kortste keren positioneren tegenstanders zich aan het uiteinde van de zipline, met alle gevolgen van dien. Crossroads daarentegen - een grote sneeuwmap - is overzichtelijker en leuker opgezet, met verschillende bunkers en een risicovolle touwbrug om tegenstanders af te snijden.

Een interessante toevoeging aan alle modi is dat de scores gedurende het potje blijven stijgen; ook tussen deaths door bouwen spelers naar scorestreaks als Napalm Strikes en de klassieke RC-XD-bomauto toe. Het effect op de gameplay is minder groot dan het klinkt, want het proces is traag en lijkt vooral bedoeld voor spelers die constant sterven zonder punten te scoren middels kills of de objective. Wie daadwerkelijk een streak behaalt krijgt een veelvoud van de gebruikelijke punten, dus ook dat aspect lijkt weinig te veranderen.

Next-gen-strategie

Een feature die regelrecht is overgenomen uit Modern Warfare is Gunsmith. Dat is goed nieuws, want het veelzijdige systeem biedt de mogelijkheid om wapens bijna onherkenbaar om te bouwen. Met een van de Wildcards is het zelfs mogelijk om onderdelen op alle acht slots van iconische Black Ops-wapens als de AK 74-U te zetten. Uiteraard gaat dat ten koste van het aantal beschikbare perks, waarvan Treyarch wederom een aantal favorieten uit de kast heeft getrokken.

Belangrijk om te vermelden is dat Black Ops Cold War ook Infinity Wards strategie omtrent content na lancering overneemt. Alle wapens die aan de game worden toegevoegd, evenals de maps, zijn dus gratis inbegrepen bij de battle pass. Alle progressie wordt gedeeld met de next-gen versies van de games, die helaas voor een tientje meer beschikbaar zijn als upgrade.

Activision maakte eerder al bekend dat de PlayStation 5- en Series X-versies beschikken over ray-tracing, 4K-resoluties en zelfs 120Hz-ondersteuning. Ook moet 3D audio op de PlayStation 5 ervoor zorgen dat spelers voetstappen en andere geluiden veel nauwkeuriger kunnen plaatsen. Black Ops Cold War kan de grafische verbeteringen in ieder geval wel gebruiken, want de game oogt op de PlayStation 4 Pro niet zichtbaar beter dan Modern Warfare. Afgaande op de Playstation 5-demonstatie van de campagne moet dat echter wel goedkomen.

Warzone

Gezien het succes van de battle royale-modus Warzone is het logisch dat deze ondersteund blijft worden met een nieuwe battle pass. Als we de geruchten mogen geloven komt er ook een nieuwe map naar de op zichzelf staande battle royale-game, maar daar is officieel nog niets over bekend. Activision kan in ieder geval melden dat er typische Black Ops-verhalen, -locaties, -wapens en andere content naar Warzone komen en dat de game progressie deelt met de multiplayermodus van Black Ops Cold War.

Het feit dat het op Modern Warfare gebaseerde Warzone een tweede leven krijgt zegt een hoop over de positie van Black Ops Cold War. De game leent vooral aspecten die vorig jaar zijn geïntroduceerd en geeft hier en daar een draai aan de formule. Wie met name de eerste Call of Duty: Black Ops liefheeft, vindt in Cold War waarschijnlijk een prima Call of Duty met veel nostalgische aspecten, maar verder lijkt het dit jaar te gaan om een evolutie van wat eerder kwam.

Call of Duty: Black Ops Cold War verschijnt op 13 november voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De game verschijnt ergens dit najaar ook voor PlayStation 5 en Xbox Series X.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!