Call of Duty: Black Ops Cold War keert terug naar de kern van de serie
Nieuws

Call of Duty: Black Ops Cold War keert terug naar de kern van de serie

Het lag in de lijn der verwachting dat ook Treyarch na een aantal futuristische uitstapjes zou terugkeren naar de wortels van zijn meest succesvolle franchise. De campagne van Call of Duty: Black Ops Cold War doet als gevolg denken aan de allereerste Black Ops, met een paar interessante pogingen tot vernieuwing.

Interne problemen, een nieuwe generatie consoles en een pandemie: lang voor lancering kreeg Black Ops Cold War al te maken met de nodige obstakels. Dan Bunting, medestudiohoofd van Treyarch, besloot dat de jaarlijkse Call of Duty-cyclus enkel in stand gehouden kon worden met de hulp van een tweede ontwikkelaar, Raven Software. Raven is al sinds de eerste Black Ops betrokken bij vrijwel elke Call of Duty – recent speelde de studio een belangrijke rol bij de lancering van Warzone – en neemt nu onder toeziend oog de campagne van Black Ops Cold War onder zijn hoede.

©GMRimport

Complot

Hoewel Cold War een direct vervolg op de eerste Black Ops is (de andere games zijn nog wel canon) oogt de game als een reboot van de serie. Bekende gezichten als Mason, Woods en Hudson keren terug en het verhaal schakelt wederom tussen de jaren tachtig en de Vietnamoorlog. 1981 om precies te zijn, op het hoogtepunt van de spanningen tussen de Verenigde Staten en de Sovjetunie. De VS vecht middels proxy-oorlogen over de hele wereld tegen het communisme en de aanhoudende nucleaire wapenwedloop doet vrezen voor de Derde Wereldoorlog.

Hoewel Raven gebruik zegt te maken van historische gebeurtenissen en zelfs recent vrijgegeven documenten voor een ‘sleutelelement’ in het verhaal, is ook deze Black Ops gebaseerd op complottheorieën. In dit geval rondom Perseus, een Sovjetspion die al sinds het Manhattan Project zaadjes zou planten om de Amerikaanse overheid omver te werpen. Russel Adler, een charismatische CIA-agent met een complex verleden, kwam als enige ooit dichtbij het vangen van de bijna mythische spion. Vanuit een chique hal in West-Berlijn belooft een schietgrage Ronald Reagan Adlers team alle benodigde middelen, explosief of subtiel. De campagne betreft dan ook een mondiale operatie in Sovjet-Moskou, Turkije, Oekraïne en Europa.

©GMRimport

Dialoogopties

Om de nodige vernieuwingen aan te brengen in de campagne zet Raven hoog in op keuzevrijheid. Zo creëren spelers bij aanvang een personage met een bepaald uiterlijk, een specifieke afkomst en zelfs enkele perks die invloed hebben op de speelstijl. “We hebben vaak als Amerikaanse man gespeeld, en als dat werkt, dan werkt het”, zegt Dan Vondrak. “Maar er is geen reden om mensen niet te laten zijn wie ze willen zijn. We zouden de game niet maken zonder dit element; het stond bijna bovenaan onze lijst.”

De zelfgemaakte protagonist speelt geen actieve rol in het verhaal, volgens Vondrak omdat een stem geven aan een zelfgemaakt personage ten koste gaat van de ‘suspension of disbelief’. Black Ops Cold War schotelt spelers tijdens missies wel heuse dialoogopties voor, die met name invloed hebben op het einde van de game. Wellicht een vreemde mechaniek in een Call of Duty-game, maar eerder paste Treyarch keuzes succesvol toe in Black Ops 2, met een aantal verrassende uitwerkingen. Vondrak benadrukt dat Raven en Treyarch wel een verhaal willen vertellen, dus verwacht niet talloze vertakkingen gedurende de game.

©GMRimport

Een vleugje Far Cry en Hitman

Echt nieuw is de gameplayvrijheid in bepaalde missies. Om dat te demonstreren onthult Treyarch een aantal missiefragmenten, te beginnen met een infiltratie van het Loebjanka. Als undercoveragent in het KGB-hoofdkwartier moeten spelers een manier zien te vinden om essentiële informatie te bemachtigen. Denk aan omkoping, drankjes vergiftigen of een andere creatieve oplossing door de kaart van het gebouw nader te bestuderen. Het klinkt meer als Hitman dan Call of Duty – en daarom zeker niet slecht – maar of het de campagne voldoende opschudt is een tweede.

Dan zijn er nog twee optionele levels, waarvan er in ieder geval één constant blijft veranderen naarmate spelers meer hints verzamelen gedurende de campagne. Het gaat om een vrij uitgestrekt gebied rondom de Vietnamese sawa’s, waar spelers op Far Cry-achtige wijze Vietcong geruisloos één voor één op de korrel kunnen nemen of vol bombarie naar binnen kunnen gaan. Elke keer reset het level zich met ‘nieuwe content en confrontaties’, een metafoor voor de flashbacks naar de Vietnamoorlog van Adler en kompanen. Het is dan ook de bedoeling dat spelers vaker terugkeren.

Ook hier is de vraag in hoeverre Call of Duty profiteert van deze experimentele gameplay. Enerzijds klinkt het als een klein onderdeel van een anders gebruikelijke achtbaan, anderzijds als een fijne afwisseling daarop die de franchise mogelijk een andere kant opstuurt.

©GMRimport

Hit me with your best shot

De traditionelere missies spelen slim in op de nostalgie van Black Ops-liefhebbers. Het goede gebruik van muziek – in dit geval Hit me with your best shot van Pat Benatar – terwijl Woods scheldend een Spetznaz-trainingscentrum overhoop schiet is een fijne knipoog naar voorgaande delen. Het is typisch Call of Duty: een missie die steeds verder escaleert en eindigt in een bombastische ontsnapping door de straten van Oekraïne.

Het verborgen trainingscentrum waar Woods wordt opgewacht betreft overigens een nagemaakt Amerikaans stadscentrum, inclusief arcadehal, muziekwinkel en talloze neonkleuren. Het mag dan ook gezegd worden dat Black Ops Cold War bij vlagen een zeer kleurrijke game is, en grafisch – zover te beoordelen op basis van een stream – vergelijkbaar met Modern Warfare. Raven vertelt verder trots dat het in real-time lichtbronnen kan verplaatsen, een hoop oude kleding heeft ingescand en rookeffecten toevoegt om de spionagesfeer van de game extra meeslepend te maken. In hoeverre de next-gen consoles een betere ervaring bieden is nog even afwachten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Herinterpretatie

In zekere zin lijkt Black Ops Cold War de terugkeer naar de kern van de serie te zijn waar al een tijd naar werd verlangd. De complottheorieën, historische gebeurtenissen en figuren, bekende personages en geheime operaties over de hele wereld: Cold War had zomaar een herinterpretatie van het eerste deel kunnen zijn. Of de focus op keuzevrijheid ook een beetje uit de verf komt moet dit najaar blijken.

Call of Duty: Black Ops Cold War verschijnt op 13 november voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De game verschijnt ook op PlayStation 5 en Xbox Series X.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!