Call of Duty: Black Ops 4: een post-mortem
Nieuws

Call of Duty: Black Ops 4: een post-mortem

Op 12 oktober 2018 verscheen Call of Duty: Black Ops 4, een game die het publiek meehad na een redelijke tot goede ontvangst van WW2. Met name de battle royale-modus Blackout kreeg voorafgaand aan release een hoop tractie en later bleek dat de multiplayer- en Zombies-modi zelfs vrij innovatief waren. Nu, een jaar later, kijken we helaas iets minder positief terug op het spel.

In de basis is Black Ops 4 een fantastische game.Weliswaar niet baanbrekend – het blijft immers het welbekende Call of Duty – maar de manier waarop Treyarch de multiplayermodus aanpakte was op z’n minst interessant. Spelers hebben meer health, moeten handmatig helen en kleinere teams en Specialist-vaardigheden zorgen voor iets meer strategie. Misschien is het wel de beste Call of Duty-game van deze generatie.

©GMRimport

Blackout

Wel meer aspecten van de multiplayermodus zijn ontzettend fijn. Elk wapen heeft bijvoorbeeld een unieke set onderdelen, waardoor de balans van de game beter controleerbaar is, en kogels zijn voor het eerst vliegende projectielen in de spelwereld. Schieten voelt goed, met voorspelbare terugslagpatronen, lekker ratelende geweren en een redelijke selectie aan wapens (leve de Rampart 17). De veertien maps die op lancering beschikbare waren, zijn dan weer erg lineair en soms wat saai, maar Treyarch stopte in ieder geval een aantal favorieten uit de Black Ops-serie als extraatje in de game.

De aankondiging van Black Ops 4 ging gepaard met een hoop controverse vanwege het ontbreken van een campagne. Op zich geen slechte zaak na het verwarrende en ongeïnspireerde verhaal in het derde deel, maar de gedachte dat Activision de campagne zou verruilen voor battle royale om meer geld te verdienen, haalde bij sommige gamers het bloed onder de nagels vandaan. Achteraf bleek dat onnodig, want Blackout was en is nog steeds een fantastische variant van het destijds opkomende genre. De map bestaat uit herkenbare levels uit de serie, de mix van wapens is evenzo nostalgisch en Treyarch wist het iconische Call of Duty-gevoel knap neer te zetten in een gigantische omgeving. Een potje Blackout is gewoon altijd leuk.

©GMRimport

Aardige ondersteuning

Gedurende het jaar wist Treyarch spelers beter vast te houden dan Sledgehammer met WW2, ondanks vergelijkbare verkoopcijfers. Dit is grotendeels te verklaren door de constante stroom aan in-game evenementen en andere toevoegingen gedurende twaalf maanden. Af en toe werd er voor noppes (lees: voor iedereen zonder de Black Ops Pass) een klassieke map toegevoegd en leuke modi als sniper-only playlists in Blackout en partymodus Sticks and Stones waren redenen om terug te keren. Een verrassend simpele doch effectieve manier om maps fris te houden zijn tijdelijke variaties. Zo zie je opeens minder tijdens de storm op het anders zo zonnige Seaside en brengt Jungle Flooded een frisse dynamiek met zich mee, omdat de map grotendeels uit water bestaat.

Ook de Blackout-map werd om de zoveel tijd voorzien van een tijdelijke of permanente update, zoals de toevoeging van de boot uit Hijacked, een tijdelijke rode rivier tijdens de zombie-Apocalyps en een grafische stap vooruit in de zomer. Het zijn toffe toevoegingen, maar het zou overdreven zijn om te claimen dat de Blackout-map onherkenbaar is veranderd. Ambitie vergelijkbaar met Epic Games verwachten is wellicht teveel gevraagd, maar er zijn periodes geweest dat we het wel gezien hadden met de map van Blackout, totdat het volgende evenement nieuwe tijdelijke content met zich meebracht.

Het duurde niet lang voordat er een Fortnite-achtige loot-stroom werd geïntroduceerd

-

©GMRimport

Black Ops Pass

Wellicht heeft dat ook te maken met het momentum van elke update. Voorheen voelde een Call of Duty-uitbreiding als een mijlpaal: vier nieuwe multiplayermaps en een nieuw gedeelte van het Zombies-verhaal stonden op je te wachten. Met de introductie van de Black Ops Pass voelde Treyarch zich ongetwijfeld minder verplicht om viermaal een grote update uit te brengen. In plaats daarvan werd het meer uitgesmeerd over de game. Logisch, maar daardoor voelde niet elk evenement even omvangrijk als spelers wellicht hadden verwacht. Lang niet ieder evenement was dan ook de moeite waard, hoewel hoogtepunten als Apocalyps Z lekker veel leuke content toevoegden.

De nieuwe maps waren echter nog steeds voor degenen die bereid waren de Black Ops Pass te kopen voor 50 euro, zonder de exacte inhoud van tevoren te weten. Dit deed – geheel terecht – dan ook veel stof opwaaien. Dat was alleen al merkbaar aan hoe goed dit nieuws werd gelezen op Gamer.nl, maar ook doordat steeds meer games de seizoenspas laten varen voor een consumentvriendelijker model. En gelukkig komt dat model ook in de CoD-reeks terug, maar wel pas in de volgende Call of Duty-game.

©GMRimport

Lootbox-controverse

De Black Ops Pass is echter lang niet het meest controversiële aspect aan Black Ops 4. Dat is namelijk het verdienmodel. De eerste paar weken van de game leken op een utopisch scenario: de game was vrij van enige vorm van microtransacties en iedere speler kreeg dezelfde inhoud. Het duurde niet lang voordat er een Fortnite-achtige loot-stroom werd geïntroduceerd. De grind om alle cosmetische spullen te bemachtigen was weliswaar tijdrovend, maar in ieder geval was het systeem transparant en eerlijk.

Ook dat veranderde met de komst van lootboxen in februari, iets waar de community vurig op hoopte dat het niet zou gebeuren. Lootboxen an sich zijn geen regelrechte ramp, gezien het vrij eerlijke model dat WW2 en Infinite Warfare aanhielden, maar daarvan is niets te bekennen in Black Ops 4.

Nieuwe wapens worden grotendeels exclusief in lootboxen gestopt, waardoor spelers die urenlang grinden of geld uitgeven alsnog afhankelijk zijn van willekeur. En uiteraard komt elke lading wapens met een paarhonderd nieuwe skins en calling cards, de spullen die je eigenlijk niet wil vinden wanneer je op zoek bent naar nieuwe wapens. Black Ops Pass-bezitters hebben ook amper een betere kans op nieuwe wapens, laat staan dat zij ze gewoon krijgen.

©GMRimport

Geteisterd door een verdienmodel

Dat is best spijtig, want Black Ops 4 voelt op deze manier een beetje geteisterd door een hebberige uitgever. De drie pilaren van de game staan als een huis en zijn twaalf maanden lang ondersteund met aardige tot leuke evenementen. Het is de meeste frisse Call of Duty-game van deze generatie, maar zo staat Black Ops 4 niet bekend.

We zouden graag zeggen dat Treyarch nog aan de game kan blijven werken, zoals het aanvankelijk heeft beloofd. De realiteit is echter dat de studio heeft aangekondigd dat Dark Divide het laatste evenement van de game betreft, vermoedelijk omdat er hard gewerkt wordt aan Black Ops 5 voor 2020 vanwege problemen bij Sledgehammer Games. Maar goed, dat doet niks af aan het feit dat Call of Duty: Black Ops 4 in de kern een fantastische game is die wordt overschaduwd door negativiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!