Call of Duty: Black Ops 4: een post-mortem
Nieuws

Call of Duty: Black Ops 4: een post-mortem

Op 12 oktober 2018 verscheen Call of Duty: Black Ops 4, een game die het publiek meehad na een redelijke tot goede ontvangst van WW2. Met name de battle royale-modus Blackout kreeg voorafgaand aan release een hoop tractie en later bleek dat de multiplayer- en Zombies-modi zelfs vrij innovatief waren. Nu, een jaar later, kijken we helaas iets minder positief terug op het spel.

In de basis is Black Ops 4 een fantastische game.Weliswaar niet baanbrekend – het blijft immers het welbekende Call of Duty – maar de manier waarop Treyarch de multiplayermodus aanpakte was op z’n minst interessant. Spelers hebben meer health, moeten handmatig helen en kleinere teams en Specialist-vaardigheden zorgen voor iets meer strategie. Misschien is het wel de beste Call of Duty-game van deze generatie.

©GMRimport

Blackout

Wel meer aspecten van de multiplayermodus zijn ontzettend fijn. Elk wapen heeft bijvoorbeeld een unieke set onderdelen, waardoor de balans van de game beter controleerbaar is, en kogels zijn voor het eerst vliegende projectielen in de spelwereld. Schieten voelt goed, met voorspelbare terugslagpatronen, lekker ratelende geweren en een redelijke selectie aan wapens (leve de Rampart 17). De veertien maps die op lancering beschikbare waren, zijn dan weer erg lineair en soms wat saai, maar Treyarch stopte in ieder geval een aantal favorieten uit de Black Ops-serie als extraatje in de game.

De aankondiging van Black Ops 4 ging gepaard met een hoop controverse vanwege het ontbreken van een campagne. Op zich geen slechte zaak na het verwarrende en ongeïnspireerde verhaal in het derde deel, maar de gedachte dat Activision de campagne zou verruilen voor battle royale om meer geld te verdienen, haalde bij sommige gamers het bloed onder de nagels vandaan. Achteraf bleek dat onnodig, want Blackout was en is nog steeds een fantastische variant van het destijds opkomende genre. De map bestaat uit herkenbare levels uit de serie, de mix van wapens is evenzo nostalgisch en Treyarch wist het iconische Call of Duty-gevoel knap neer te zetten in een gigantische omgeving. Een potje Blackout is gewoon altijd leuk.

©GMRimport

Aardige ondersteuning

Gedurende het jaar wist Treyarch spelers beter vast te houden dan Sledgehammer met WW2, ondanks vergelijkbare verkoopcijfers. Dit is grotendeels te verklaren door de constante stroom aan in-game evenementen en andere toevoegingen gedurende twaalf maanden. Af en toe werd er voor noppes (lees: voor iedereen zonder de Black Ops Pass) een klassieke map toegevoegd en leuke modi als sniper-only playlists in Blackout en partymodus Sticks and Stones waren redenen om terug te keren. Een verrassend simpele doch effectieve manier om maps fris te houden zijn tijdelijke variaties. Zo zie je opeens minder tijdens de storm op het anders zo zonnige Seaside en brengt Jungle Flooded een frisse dynamiek met zich mee, omdat de map grotendeels uit water bestaat.

Ook de Blackout-map werd om de zoveel tijd voorzien van een tijdelijke of permanente update, zoals de toevoeging van de boot uit Hijacked, een tijdelijke rode rivier tijdens de zombie-Apocalyps en een grafische stap vooruit in de zomer. Het zijn toffe toevoegingen, maar het zou overdreven zijn om te claimen dat de Blackout-map onherkenbaar is veranderd. Ambitie vergelijkbaar met Epic Games verwachten is wellicht teveel gevraagd, maar er zijn periodes geweest dat we het wel gezien hadden met de map van Blackout, totdat het volgende evenement nieuwe tijdelijke content met zich meebracht.

Het duurde niet lang voordat er een Fortnite-achtige loot-stroom werd geïntroduceerd

-

©GMRimport

Black Ops Pass

Wellicht heeft dat ook te maken met het momentum van elke update. Voorheen voelde een Call of Duty-uitbreiding als een mijlpaal: vier nieuwe multiplayermaps en een nieuw gedeelte van het Zombies-verhaal stonden op je te wachten. Met de introductie van de Black Ops Pass voelde Treyarch zich ongetwijfeld minder verplicht om viermaal een grote update uit te brengen. In plaats daarvan werd het meer uitgesmeerd over de game. Logisch, maar daardoor voelde niet elk evenement even omvangrijk als spelers wellicht hadden verwacht. Lang niet ieder evenement was dan ook de moeite waard, hoewel hoogtepunten als Apocalyps Z lekker veel leuke content toevoegden.

De nieuwe maps waren echter nog steeds voor degenen die bereid waren de Black Ops Pass te kopen voor 50 euro, zonder de exacte inhoud van tevoren te weten. Dit deed – geheel terecht – dan ook veel stof opwaaien. Dat was alleen al merkbaar aan hoe goed dit nieuws werd gelezen op Gamer.nl, maar ook doordat steeds meer games de seizoenspas laten varen voor een consumentvriendelijker model. En gelukkig komt dat model ook in de CoD-reeks terug, maar wel pas in de volgende Call of Duty-game.

©GMRimport

Lootbox-controverse

De Black Ops Pass is echter lang niet het meest controversiële aspect aan Black Ops 4. Dat is namelijk het verdienmodel. De eerste paar weken van de game leken op een utopisch scenario: de game was vrij van enige vorm van microtransacties en iedere speler kreeg dezelfde inhoud. Het duurde niet lang voordat er een Fortnite-achtige loot-stroom werd geïntroduceerd. De grind om alle cosmetische spullen te bemachtigen was weliswaar tijdrovend, maar in ieder geval was het systeem transparant en eerlijk.

Ook dat veranderde met de komst van lootboxen in februari, iets waar de community vurig op hoopte dat het niet zou gebeuren. Lootboxen an sich zijn geen regelrechte ramp, gezien het vrij eerlijke model dat WW2 en Infinite Warfare aanhielden, maar daarvan is niets te bekennen in Black Ops 4.

Nieuwe wapens worden grotendeels exclusief in lootboxen gestopt, waardoor spelers die urenlang grinden of geld uitgeven alsnog afhankelijk zijn van willekeur. En uiteraard komt elke lading wapens met een paarhonderd nieuwe skins en calling cards, de spullen die je eigenlijk niet wil vinden wanneer je op zoek bent naar nieuwe wapens. Black Ops Pass-bezitters hebben ook amper een betere kans op nieuwe wapens, laat staan dat zij ze gewoon krijgen.

©GMRimport

Geteisterd door een verdienmodel

Dat is best spijtig, want Black Ops 4 voelt op deze manier een beetje geteisterd door een hebberige uitgever. De drie pilaren van de game staan als een huis en zijn twaalf maanden lang ondersteund met aardige tot leuke evenementen. Het is de meeste frisse Call of Duty-game van deze generatie, maar zo staat Black Ops 4 niet bekend.

We zouden graag zeggen dat Treyarch nog aan de game kan blijven werken, zoals het aanvankelijk heeft beloofd. De realiteit is echter dat de studio heeft aangekondigd dat Dark Divide het laatste evenement van de game betreft, vermoedelijk omdat er hard gewerkt wordt aan Black Ops 5 voor 2020 vanwege problemen bij Sledgehammer Games. Maar goed, dat doet niks af aan het feit dat Call of Duty: Black Ops 4 in de kern een fantastische game is die wordt overschaduwd door negativiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error