Britse waakhond eist compensatie door Nintendo vanwege Joy-Cons
De Britse consumentenorganisatie Which? oppert dat Nintendo consumenten die nieuwe Joy-Cons hebben gekocht om hun kapotte oude controllers te vervangen volledig moet compenseren.
Joy-Cons zijn de standaard controllers voor de Switch die worden meegeleverd met de console. Sinds release zijn er veel klachten naar buiten gekomen over zogeheten 'drift', waarbij de analoge stick input van spelers registreert terwijl men deze niet aanraakt. Dit maakt het lastiger of zelfs onmogelijk om games te spelen.
Which? heeft zelf een onderzoek uitgevoerd om de oorzaak van het driftprobleem te vinden. Uit het onderzoek zou blijken dat het om een combinatie gaat tussen opgehoopt stof en versleten contactpunten.
Als het aan Which? ligt worden consumenten uit Groot-Brittannië die nieuwe Joy-Cons hebben gekocht omdat hun oude Joy-Cons problemen ondervonden, vergoed door Nintendo. Daarnaast wil de waakhond dat Nintendo iedereen met kapotte Joy-Cons aanbiedt om ze te maken of te vervangen. Ook wil men dat Nintendo groen licht geeft aan een onafhankelijk onderzoek naar het probleem en dat het bedrijf dit alles promoot, zodat consumenten er van op de hoogte worden gesteld.
Nintendo meldt na de ondervindingen van Which? dat het percentage van Joy-Con-controllers die problemen ondervindt klein is en dat het bedrijf sinds 2017 continue verbeteringen maakt aan de controller. "Als onze hardware niet naar behoren werkt, motiveren we consumenten om contact op te nemen met onze kantenservice. We lossen vervolgens graag alle problemen met Joy-Cons op, ook als er geen garantie meer op zit."
In 2020 verontschuldigde directeur Shuntaro Furukawa zich al voor het probleem. In de meeste landen rekent het bedrijf geen kosten meer voor het maken van Joy-Cons.