Brits parlement ondervraagt CMA na Europese goedkeuring Activision-overname
Nieuws

Brits parlement ondervraagt CMA na Europese goedkeuring Activision-overname

CMA denkt dat het besluit de reputatie van Groot-Brittannië niet schaadt

Britse parlementsleden zetten vraagtekens bij de eerdere keuze van het Competition and Markets Authority om de Activision Blizzard-overname door Microsoft af te keuren.

Gisteren bleek dat de Europese Commissie de overname van Activision Blizzard door Microsoft goedkeurt, al moet Microsoft daar wel wat aanpassingen voor maken. Dit staat haaks op het eerdere oordeel van het Competition and Markets Authority (CMA), dat de deal blokkeerde. Eerder vandaag liet de CEO van CMA nog weten volledig achter hun keuze te staan.

Sindsdien zijn er echter meerdere Britse parlementsleden die hun vraagtekens zetten bij de keuze van het CMA, zeker nadat de Europese Commissie de overname goedkeurde. Zo vroegen leden van het Britse Business and Trade Committee aan CMA-bazen Marcus Bokkerink en Sarah Cardell hoe het mogelijk is dat zij een andere conclusie hebben getrokken dan de Europese Commissie, en wat voor effect dit kan hebben op de internationale reputatie van Groot-Brittannië.

Bodderink antwoordde volgens Eurogamer als volgt: "Ik begrijp dat wanneer een besluit wordt gemaakt om een deal tegen te gaan, er vragen zijn over of Groot-Brittannië openstaat voor handel. Maar elk bedrijf weet dat er een groot verschil zit tussen het opbouwen van een bedrijf, investeren in een nieuw bedrijf, investeren in een startup, het creëren van een nieuw bedrijf - er zit een groot verschil tussen dat en een al bestaand, groot bedrijf. De twee zijn niet hetzelfde."

Hij vervolgt: "Groot-Brittannië heeft altijd de competitieve markt aangemoedigd, en dat is ook de plicht van het CMA. We zijn waakzaam wanneer het gaat om investeringen waarmee een bedrijf met veel macht kan consolideren - ook dat is onze plicht." Volgens Bodderink moet de beslissing dan ook geen impact hebben op internationaal vertrouwen omtrent het zakendoen binnen de regio. 

Het Business and Trade Committee vroeg hoe het dan toch kan dat het CMA een ander besluit heeft genomen dan de Europese Commissie. Sarah Cardell antwoordde dat dit komt omdat het CMA Microsofts poging om water bij de wijn te doen niet vond volstaan. "De (Europese) Commissie vond ook dat dat de deal problemen zou kunnen veroorzaken bij de concurrentie - het CMA en de EC verschillen wat dat betreft niet van mening. Maar de Commissie ziet wat in Microsofts voorgestelde tegemoetkoming. Ze hebben hun eigen manier om de proef op de som te nemen en hebben hun eigen blik op zaken, en daar hebben ze volledig recht op. Maar wij blijven van mening dat Microsofts voorgestelde oplossing niet volstaat."

Om de Europese Commissie tegemoet te komen heeft Microsoft akkoord gegeven aan het voorstel om alle inwoners van de Europese Economische Ruimte de optie te geven om tien jaar lang alle huidige en toekomstige Activision Blizzard-pc- en consolegames op een cloudgamingstreamdienst naar keuze te spelen, zolang men een licentie voor de games in kwestie bezit. Omdat Activision Blizzard-games op dit moment niet op streamingdiensten worden aangeboden, moet Microsoft na de overname daar een licentie voor bieden aan streamingdiensten die daar interesse in hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!