Bravely Default 2 is een lineaire jrpg met verrassende diepgang
Reviews

Bravely Default 2 is een lineaire jrpg met verrassende diepgang

De Bravely-serie is met Bravely Default 2 alweer toe aan het derde deel. Nee, dat is geen typfout: ondanks de twee in de titel is dit echt de derde uit de reeks. Bravely Default 2 is qua verhaallijn echter geen vervolg op de voorgaande spellen. De onnodig verwarrende chronologie die dit teweegbrengt zullen we maar toeschrijven aan de excentriciteit van Japanse titelconventies. Vooral belangrijk om te weten is dat dit een gloednieuw avontuur is waar je zonder voorkennis aan kunt beginnen.

Waar de personages en verhaallijn onverkend terrein zijn, is de gameplay dat allerminst. Bravely Default 2 blijft trouw aan het concept van zijn voorgangers en grijpt terug naar de kern van de klassieke Final Fantasy-spellen. Simpel gezegd betekent dit dat je als speler met een kleine groep avonturiers de wijde wereld intrekt om in allerlei steden en koninkrijken schurken te dwarsbomen en problemen op te lossen. Wanneer de eerste mysteries zich voordoen, wordt al snel duidelijk dat er ook een groter existentieel gevaar dreigt. Wie dacht dat je dit keer niet als wereldredder op hoeft te treden, wendt zich misschien tot het verkeerde genre. Het is allemaal wat recht-door-zee, maar wel heel vermakelijk.

Dappere job-hopper

Veel minder simpel is de gameplay die het hele avontuur aan elkaar lijmt. Allereerst is er de moeilijkheidsgraad. Tijdens het spelen van de demo ontdekten veel spelers dat die helemaal niet zo laag lag. In de volledige game kun je het uitdagingsniveau zelf instellen, maar op Normal en hoger is er ten opzichte van de demo weinig verandert. Het begint allemaal vrij eenvoudig, maar al snel krijgen zelfs normale vijanden allerlei vaardigheden die het doorkruisen van een kerker een strategische uitputtingsslag maken. De sleutel om hier heelhuids doorheen te komen is goed gebruik maken van de verschillende Jobs die je tijdens het avontuur vrijspeelt. Dit job-systeem is absoluut een van de hoogtepunten van Bravely Default 2.

Er gaat namelijk enorm veel diepgang en strategie gepaard met het kiezen van de verschillende carrièrepaden die je je personages aanleert. Op zichzelf lijkt het nut van elke job vrij vanzelfsprekend, maar je kunt personages ook een tweede vocatie toekennen en dat leidt tot enorm veel mogelijkheden. Black Mage en Red Mage combineren bijvoorbeeld prima, omdat ze beide magisch zijn aangelegd, maar verschillende soorten spreuken kennen. Er zijn ook combinaties die op het eerste gezicht niet bij elkaar lijken te passen, maar juist enorm effectief zijn. Naast het kiezen van een hoofd- en sub-Job zijn er binnen de ontwikkelingen van de klassen ook nog passieve vaardigheden vrij te spelen waarmee je je personages te allen tijde kun uitrusten.

©GMRimport

Het uitzoeken en optimaliseren van al die mogelijkheden is een waar genot. Wat dat betreft is het een enorme vooruitgang op de vroege Final Fantasy-spellen, waaruit het systeem is overgenomen. Zo haalde ik veel plezier uit bijvoorbeeld de combinatie van Monk en Thief, waarbij je door middel van de aanval Godspeed Strike duizenden punten schade kon aanrichten in één beurt. En dat zonder wapens nodig te hebben! Het geeft een ongelofelijk goed gevoel wanneer je een pittig gevecht met sterke monsters door jouw eigen gekozen combinaties tactisch opzij kunt wuiven. De vele confrontaties met eindbazen zijn daarbij de ware hoogvliegers. Niet alleen omdat ze veruit het meest uitdagend zijn en strategie vereisen, maar ook omdat je weet dat je na afloop weer een nieuwe Job vrijspeelt. Terwijl je tijdens het duel zelf niet weet wat je te wachten staat, laat een baas je ondertussen wel alvast een voorproefje zien van wat jij straks ook gaat kunnen.

Allesbehalve standaard

Bravely Default 2 leunt weliswaar grotendeels op een vertrouwde jrpg-formule, toch komen niet alle elementen uit de bekende mal. Willekeurige confrontaties zijn ingeruild voor zichtbare monsters in de spelwereld die je desgewenst kunt omzeilen, maar waardoor je ook verrast kunt worden. De resulterende gevechten zijn wel beurtelings, maar de individuele volgorde is afhankelijk van de fysieke statistieken, Jobs en uitrusting van je personages. Daarnaast kun je nooit precies zien wanneer iedere vijand aan de beurt is en moet je vaak risico's nemen. Het Brave/Default-systeem uit voorgaande delen is ook weer terug. Dat stelt je in staat om of berekenend te werk te gaan en op te bouwen naar een grootste finish, of meteen alle remmen los te laten in de hoop dat er geen nasleep komt.

Dergelijke interessante verrassingen beperken zich niet tot de gameplay. Hoewel het in de regel lineair is, heeft ook het verhaal genoeg onvoorspelbare verrassingen. De wereld mag dan in een grote crisis zijn beland, toch blijkt elke stad die je aandoet een eigen mysterie met zich mee te dragen die telkens weer meeslepend blijkt. Vooral noemenswaardig is dat al deze verhaallijnen een behoorlijk volwassen karakter hebben. Moordlustige tirannen, oude metgezellen die verscheurd zijn door het verlies van hun kind en religieuze fanaten die mensen brainwashen: het passeert allemaal de revue. Het verhaal wordt daar zeker interessanter en onderhoudend van. Je moet er uiteraard wel van houden. De uitstraling van het spel is namelijk nog altijd vrij kindvriendelijk, met de welbekende chibi-stijl, maar de onderwerpen die worden behandeld zijn zeker niet van even onbezorgde of rooskleurige aard.

Het grootste euvel van Bravely Default 2 is dat het tempo van het spel niet soepel loopt

-

©GMRimport

Wanneer de moed je in de schoenen zakt

Dat de gameplay zo diepgaand is en het verhaal zo uitnodigt tot doorspelen, wil niet zeggen dat alles perfect op zijn plaats valt. Het grootste euvel van Bravely Default 2 is dat het tempo van het spel niet soepel loopt. De lineaire progressie stuurt je van stad A naar stad B, waar je dan elke keer weer door een kerker mag en het uiteindelijk tegen een baas mag opnemen. Die kerkers zien er wel anders uit, maar zijn elke keer weer lange gangen barstensvol monsters met hier en daar een verborgen schatkist. Het zou de game niet hebben misstaan als hier wat interessante puzzels of andere unieke elementen aan waren toegevoegd. De constante stroom monsters kun je gelukkig omzeilen, alleen word je dan op den duur wel afgestraft door de moeilijkheidsgraad van het spel. Zonder voldoende levels voor zowel je personages als je Jobs ga je het namelijk echt niet redden in een baasgevecht.

Er wordt een poging gedaan om dit tegemoet te komen doormiddel van voorwerpen die je ervaringspunten geven, maar die krijg je niet genoeg om stevig grinden te voorkomen. Het maakt gevechten die op zich juist zo leuk en uitdagend kunnen zijn, op den duur heel repetitief en saai. Het is jammer dat dit spelelement, dat helaas nauw verbonden is aan het genre, toch weer zijn weg terugvind. Teruggrijpen naar een oud concept is best welkom, maar sommige dingen zien we toch liever niet terug.

©GMRimport

Onder de eindstreep heeft Bravely Default 2 gelukkig vaker wel dan niet verdienstelijk naar het verleden gekeken. Met het eindproduct is een prima jrpg afgeleverd die zich ook uitstekend staande houdt als handheldervaring. Het is namelijk wel duidelijk zichtbaar dat ontwikkelaar Claytechworks geluisterd heeft naar feedback van fans. Mede daardoor zijn er genoeg elementen die we graag – mogelijk weer iets verbeterd - nog eens terugzien in een toekomstig vervolg. Square Enix mag alvast gaan nadenken of dat dan Bravely Third of Bravely Default 3 wordt.

Bravely Default 2 is vanaf 26 februari verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!