Borderlands 3 is van de zotte
Nieuws

Borderlands 3 is van de zotte

Borderlands 3 is een vreemde eend in de bijt als het gaat om loot shooters. Waar het landschap wordt gedomineerd door games als een service die het concept met vallen en opstaan vormgeven, houdt Gearbox deze boot af. De derde Borderlands-game blijft trouw aan de wortels van de eigenwijze en razend populaire serie en is groter, diepgaande en gekker.

Borderlands 3 vindt het wiel niet opnieuw uit, maar het zou onterecht zijn om de game slechts een marginale vooruitgang te noemen. Wie de game onder de knoppen krijgt voelt namelijk direct dat Gearbox het fps-genre een stuk serieuzer neemt, waardoor Borderlands 3 zich qua gameplay kan meten met andere AAA-shooters in 2019. Maar dan met rondrennende geweren, necrofiele robots en livestreamende slechteriken.

©GMRimport

Gillende wapens met pootjes

Na een presentatie in Los Angeles mogen we zelf anderhalf uur aan de slag met de game. Schieten in Borderlands 3 voelt ontzettend fijn vanwege een significant responsievere besturing en de toegenomen bewegingsvrijheid van je Vault Hunter, in dit geval de Operative Zane. Te voet ben je sneller, klimmen in de verticalere levels gaat eenvoudiger en de optie om na een sprintje te glijden maakt gevechten rapper. Ook de omgeving laat schietpartijen dynamischer aanvoelen. Zo kunnen schuilplekken aan flarden geschoten worden en zijn er verschillende explosieve tonnen die je richting een groep Psycho’s of nieuwe Fanatics kunt rammen, waarna je ze met één schot opblaast.

Het is leuker dan ooit om met de wapens te experimenteren. De iconische wapenfabrikanten zijn helemaal losgegaan met verschillende perks die wapens verder van elkaar onderscheiden en de keuze voor een nieuw geweer ontzettend lastig maken. Het bekendste voorbeeld zijn de wapens van Tediore, die je in Borderlands 2 en The Pre-Sequel kunt weggooien als granaten in plaats van ze te herladen. Borderlands 3 neemt een loopje met dit idee en geeft geweren pootjes om ze al rennend en gillend vijanden kapot te laten schieten, maakt er ‘au’-roepende stuiterbalgranaten van en splitst ze in drie geleide rakketten. Andere toffe perks zijn sniperkogels die van vijand naar vijand kaatsen, schilden die de flanken van shotguns beschermen en een target dart waarmee kogels doelwitten volgen. De mogelijkheden lijken eindeloos.

©GMRimport

Skills

Ook nieuw is dat veel wapens een tweede vuuroptie bevatten. Sommige wapens kunnen bijvoorbeeld twee soorten elementaire kogels afvuren, wat als solospeler tegen een leger van agressieve vijanden ontzettend handig is, of je geweer omvormen tot een vuurwerkmachine die je als een kettingzaag aanslingert. Samen met de perks geeft het spelers niet alleen een hoop speelruimte, maar biedt de game nóg meer diepgang om de juiste klasse samen te stellen.

Over klassen gesproken: de twee speelbare Vault Hunters zijn wederom zeer uiteenlopend. Er is absoluut niets mis met de Siren Amara, maar vanwege zijn uitgebreide arsenaal aan gadgets (en uitstekende Ierse accent) viel ons oog op Zane. Hij is de enige Vault Hunter die twee van de drie action skills tegelijk kan instellen, waardoor zowel de speler als de rest van het team dubbel zoveel profiteert van zijn handige vaardigheden. Elke action skill heeft een bijbehorende skill tree, die spelers net als voorgaande delen stapsgewijs vrijspelen, en verschillende augments die een twist geven aan de vaardigheid. Zo vuurt Zane’s Sentinel-drone rakketten af en kan hij op cruciale momenten van plaats wisselen met zijn zelfstandig schietende digitale kloon.

©GMRimport

Broodnodige variatie

Als Zane verkennen we de door neon verlichte stad Meridian op de gloednieuwe planeet Promethea, waar een vijandige overname door Maliwan plaatsvindt en fysiek wordt uitgevochten. Het is prettig om na Pandora - dat volgens Gearbox een integrale rol speelt in de game - een totaal ander decor te verkennen. De game hint naar een fijne en broodnodige verscheidenheid aan locaties, waaronder kastelen, bossen, moerassen, bunkers en ruimtestations.

Samen met een zeker personage uit Borderlands 2 verkennen we delen van Meridian en maken we kennis met de eerste, ouderwets maffe missies. Een opdracht bestaat uit het stelen van een energiekern, omdat het leger van Atlas niet zonder koffie kan. Een andere beslaat een eindbaasgevecht tegen een brein in een robotspinnenpak, dat pittiger blijkt dan in eerste instantie gedacht. Qua missiestructuur is er verder weinig veranderd; je legt nog altijd flinke afstanden af in de semi-open wereld. Het is wel een meevaller dat je Vault Hunter van zichzelf sneller sprint en dat een voertuig nooit ver uit de buurt is.

©GMRimport

Co-op

Hoewel Borderlands bij uitstek een perfecte co-op-game is, was dissonantie tussen levels van spelers in het verleden een probleem. Borderlands 3 lost dit probleem op door vijanden en loot te schalen naar elke individuele speler, zodat samen spelen een stuk prettiger aanvoelt. Ook hoeven spelers niet meer te vechten om loot, tenzij ze de Ninja-modus aanzetten die net als voorheen van alle loot één exemplaar laat vallen, en er dus maar één spelers met de buit vandoor gaat. Looten zelf is overigens ook vele malen fijner nu je alle benodigde kogels uit kisten automatisch oppakt.

Gearbox lijkt ook wat meer te willen bieden voor degenen die toch liever alleen spelen, want tijdens een groot gedeelte van de missies word je vergezeld door npc’s. En gezien ze je nu kunnen reviven en de game meer eindbaasgevechten bevat is zo’n oude bekende aan je zijde alleen maar prettig. Sowieso kom je in het ruimteschip Sanctuary 3 een hoop oude vrienden tegen uit eerdere delen. Zo zien we Maya met een vers kapsel, keert Ellie terug, heeft Marcus een handige schietbaan en kun je in Moxxi’s café gokken met het risico opgeblazen te worden door de automaat. Hoewel we slechts de beelden van de trailer hebben kunnen zien, doet het schip enigszins denken aan The Normandy uit Mass Effect, maar dan een stuk minder serieus.

©GMRimport

Groter, gevarieerder, gestoorder

Over het overkoepelende verhaal weten we nog maar weinig. Uit de presentatie blijkt dat de Siren Lilith terugkeert om Vault Hunters te rekruteren die vechten tegen The Children of the Vault. Deze sekte wordt geleid door de Calypso-tweeling, die het leven uit de verschillende Vault-monsters willen zuigen en willen heersen als goden. Het zou Borderlands niet zijn als Troy en Tyreene propaganda maken door te livestreamen en regelmatig typische streamer-leuzen roepen naar hun volgers. Het is een compleet maffe bedoeling en hopelijk komen de antagonisten qua charisma in de buurt van de legendarische Handsome Jack.

Vooralsnog heeft Borderlands 3 ontzettend veel weg van de voorgaande delen. Een aantal verfijningen maken het echter een significant soepelere, leukere en diepgaandere game die zich niks van huidige games als een service aantrekt. Borderlands 3 is groter, gevarieerder en bovenal gestoorder dan ooit tevoren.

Borderlands 3 lanceert op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!