Bomb Rush Cyberfunk-studio gaat verder waar Jet Set Radio ophield
Nieuws

Bomb Rush Cyberfunk-studio gaat verder waar Jet Set Radio ophield

De Nederlandse studio Team Reptile verraste eind vorige maand vriend en vijand met de aankondiging van Bomb Rush Cyberfunk. De stijlvol ogende game heeft niet alleen veel weg van Sega’s klassieke Jet Set Radio-franchise: ook diens componist Hideki Naganuma werkt er ook aan mee. Gamer.nl sprak met game director Dion Koster over de aankomende game.

In de onthullingstrailer zien we rondrennende personages in een kleurrijke spelwereld graffiti spuiten, maar veel meer details zijn er sindsdien niet naar buitengekomen over Bomb Rush Cyberfunk. Op de Steam-pagina lezen we dat spelers onderdeel worden van een crew en dat men zoveel mogelijk hun graffitinaam op plekken in levels moet spuiten. We stonden dan ook te popelen om meer te weten te komen over deze veelbelovende titel van Nederlandse makelij. We spreken met Dion Koster van Team Reptile.

Watch on YouTube

Gamer.nl: De game is overduidelijk geïnspireerd door Jet Set Radio, net zoals vele illustraties op je Instagram-pagina. Waar komt die passie voor Sega’s franchise en de skate-, dans- en graffiticultuur vandaan?

Dion Koster: Het begon met skaten en dansen voor mij. Vooral toen ik begon met breaken, dook ik echt in de hiphopcultuur. Ik ging al snel naar jams in Amsterdam en raakte in de ban van graffiti, rap en dj’en. Rond die tijd kwam Jet Set Radio Future voor de eerste Xbox uit. Die game deed alles waar ik al mee bezig was, maar dan met een futuristisch sausje. Het liet mij zien hoe fantasie niet alleen Tolkien hoeft te zijn: je kan ook straatcultuurfantasie maken.

Op welk moment besloot je om een soort spiritueel vervolg op Jet Set Radio te maken?

Na Lethal League Blaze [de vorige game van Team Reptile - red.] zocht ik naar een vrijere manier om een 'Street World' te maken. Een manier om dansen, rap, tricks en graffiti in een game te beleven. Ik kwam er al vroeg tijdens de ontwikkeling achter dat een Jet Set Radio-achtige game een goed medium is daarvoor.

Het idee was nooit om Ryuta Ueda's wereld na te maken of per se een spirituele opvolger te maken. Jet Set Radio's vertaling van straat naar game is de standaard die twintig jaar later nog steeds niet echt verder ontwikkeld is. Neem shooters, die nemen vaak elementen van elkaar over. Ook ik houd me niet in om te kijken wat er al in een genre is verkend, om er vervolgens op verder te bouwen.

En dan weet je ook nog Hideki Naganuma, de componist van de Jet Set Radio-games, te strikken. Hoe is die samenwerking ontstaan?

We hadden natuurlijk al samengewerkt met Naganuma voor Lethal League Blaze. Deze terugkomst begon net zoals daarvoor, met een aantal mailtjes heen en weer met ideeën en onderhandelingen. Ongeacht zijn online persoonlijkheid is hij best zakelijk ingesteld! Wat ik zo tof vind is dat hij altijd komt met zijn ongefilterde stijl. Ik houd er niet van als artiesten in muziek of graffiti zich aanpassen aan de game. Geef mij maar iets dat uit het hart komt.

©GMRimport

Een wezenlijk verschil met Jet Set Radio is dat je in Bomb Rush Cyberfunk rent in plaats van skate. Waarom is daar voor gekozen?

Daar zijn een aantal redenen voor. Om straatcultuur te tonen, vind ik het belangrijk dat de personages in deze wereld kunnen lopen en dansen op sneakers. Het is ook leuke manier om tricking (de martial arts-sport) naar voren te brengen. Uiteindelijk draait het meer om de Boostpacks die de kids gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat we andere extreme sports compleet uitsluiten.

Die Boostpacks, kun je daar wat meer over vertellen?

Boostpacks zijn horizontale movement devices. In plaats van jetpacks, die je laten opstijgen, kunnen deze Boostpacks je vooruit stoten, sneller laten gaan en verder laten springen. Je kan een airdash doen om je richting te corrigeren. Als het allemaal te sloom gaat kun je met Boostpacks boosten. Bij graffiti kun je met de boosts blijven zweven om de klus te klaren.

Het spelprincipe is dat je een personage uit een crew kiest en daarmee in verschillende levels graffiti spuit. Hoe uit dit zich precies in de gameplay – wanneer speel je een level bijvoorbeeld uit?

De graffiti is inderdaad de richtlijn. Zodra je een andere crew genoeg hebt gedisrespecteerd in hun eigen wijk, kun je ze uitdagen. Vervolgens wordt het een wedstrijd om wie de Heaven kan pakken: de beste en voornaamste plek om graffiti te zetten. Zo kun je gebieden claimen voor je eigen crew. In werkelijkheid staat er nog veel open qua spelprogressie. Ik ontwerp vaak meer evolutionair, alleen op zo'n manier kun je games krijgen zoals Lethal League Blaze.

Eerdere games van Team Reptile - zoals Lethal League Blaze - hebben een soortgelijke art direction, maar bieden wel andere gameplay. Zijn er belangrijke lessen die jullie hebben geleerd van eerdere games die jullie toepassen op Bomb Rush Cyberfunk?

Rauw is vaak beter dan oppervlakkig mooi.

©GMRimport

Team Reptile is een indiestudio. Is het lastig het hoofd boven water te houden? En hoe bevalt het om een Nederlandse studio te zijn?

Het enige wat wij te horen krijgen is: “Ik wist niet dat jullie Nederlands waren”, haha! We hebben ons nooit zo gemengd in de indiegame-scene, ik ben zelf meer van de dans-scene. We zijn bezig sinds 2011 en we doen het nog steeds erg goed. Het scheelt dat we middelgrote games maken met een kleinschalig team.

De eerste teaser en aankondiging van Bomb Rush Cyberfunk gaf jullie enorm veel internationale aandacht. Verhoogt het de druk ook om een grandioze game af te leveren?

Dat was wel even knallen, ja! Het is hartstikke vet dat er zoveel mensen zijn die we kunnen verbinden met deze thema’s. We zagen ook dat veel mensen die niet veel gamen erop sprongen. Het is ook heel leuk om te zien dat mensen met terugwerkende kracht Lethal League Blaze spelen nu. Op zich verhoogt het de druk niet, alleen kunnen we nu wat extra besteden om deze game het beste te maken wat het kan zijn.

Bomb Rush Cyberfunk staat voor nu gepland voor een release in 2021 op Steam. Zijn er toevallig al meer details die je kunt geven – een preciezere releaseperiode of wellicht ook de intentie om de game naar andere systemen te brengen?

Nope. Ik kan zeggen dat hij sowieso naar consoles komt. Maar of dat de Playstation 7 wordt, is nog maar de vraag!

Bomb Rush Cyberfunk komt dus in 2021 naar Steam en ooit naar consoles. De vorige game van Team Reptile, Lethal League Blaze, is te koop op Steam, de Switch eShop, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees meer interviews van Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!