Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork
Nieuws

Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork

Bedrijf praat over de Blizzard Diffusion-tool

Blizzard heeft een e-mail uitgestuurd naar werknemers waarin het bedrijf praat over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling.

Blizzards chief design officer Allen Adham zou een e-mail naar werknemers hebben gestuurd - die is ingezien door New York Times - waarin gepraat zou worden over 'Blizzard Diffusion', de interne AI-tool van het bedrijf. Deze tool zou gebruikt worden "om te helpen bij het genereren van concept art voor game-omgevingen en gamepersonages en hun outfits". 

Er zou daarnaast mogelijk ook gewerkt worden aan tools waarmee "autonome, intelligente in-game NPC's", "procedureel geassisteerd leveldesign" en "het klonen van stemmen" tot stand kan komen. "We staan op de vooravond van een grote evolutie in hoe we onze games ontwikkelen en managen", zo zou Adham hebben geschreven. 

Het gebruik van AI kan wereldwijd op gemengde reacties rekenen - veel mensen vragen zich af of het ethisch verantwoord is, ook omdat mensen er hun baan door kunnen verliezen. Daarnaast creëert AI iets wat het heeft geleerd van de bronnen die het zijn toegereikt, waardoor men zich kan afvragen of het om (indirecte) diefstal gaat.

Over dat laatste heeft chief technical officer Michael Vance gewaarschuwd in een afzonderlijke mail. Hij benadrukte dat werknemers niet externe AI-tools mogen gebruiken om IP voor het bedrijf te creëren. "Deze nieuwe tools komen met nieuwe en onbekende risico's, en we zullen voorzichtig te werk gaan om valkuilen te voorkomen."

Blizzard is niet het enige gamebedrijf dat experimenteert met AI. Afgelopen maart toonde Ubisoft al diens Ghostwriter-tool, waarmee schrijvers in-game dialogen voor NPC's kunnen creëren. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo opent eerste pop-up store tijdens Dutch Comic Con
Nieuws

Nintendo opent eerste pop-up store tijdens Dutch Comic Con

Kopen maar!

Nintendo opent voor het eerst een pop-up store in Nederland.

De exclusieve winkel staat op 23 en 24 november op de Dutch Comic Con in de Jaarbeurs in Utrecht. Het is de eerste keer dat Nintendo zo'n tijdelijke winkel in Nederland opent.

In de winkel kunnen Nintendo-fans exclusieve merchandise van populaire Nintendo-reeksen kopen. Nintendo zegt producten uit series als Super Mario, Pikmin, The Legend of Zelda, Splatoon en Animal Crossing op voorraad te hebben. Sommige van deze merchandise was eerder exclusief te koop bij de Nintendo-winkels in Tokyo en Osaka in Japan.

Naast de pop-up store heeft Nintendo ook een eigen stand op de beursvloer. Daar kunnen spelers Switch-games proberen, zoals The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Super Mario Party Jamboree en Mario & Luigi: Brothership.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas sluit nieuwe overnames niet uit
Nieuws

Xbox-baas sluit nieuwe overnames niet uit

Vooral in Azië

Xbox-baas Phil Spencer sluit niet uit dat Microsoft nog meer studio's zal overnemen.

Volgens Spencer is het bedrijf vooral op zoek naar deals die 'geografische diversiteit' toevoegen, zoals studio's in Azië. Dat zegt hij in gesprek met Bloomberg. Hij geeft aan dat het kopen van een bedrijf in mobiele games meer titels zou toevoegen aan de lijst die Microsoft kreeg toen het Activision Blizzard kocht.

"We willen absoluut in de markt zijn, en als we teams en technologie vinden die iets toevoegen aan wat wij proberen te doen met gaming bij Microsoft, dan letten we absoluut op", zegt Spencer.

De Xbox-baas voegt eraan toe dat er op dit moment niet direct een deal op handen is. Ook zou het voorlopig niet om gigantische overnames gaan, omdat het bedrijf nog bezig is om de werknemers van Activision Blizzard goed in het bedrijf op te nemen.

Microsoft zou meer diversificatie in hun gameteams willen door meer naar China te krijgen, zegt Spencer. Het bedrijf heeft een nieuwe mobiele versie van Age of Empires gemaakt door samen te werken met Tencent. "Het is voor ons een goed gebied geweest om te leren van creatieve teams die een echt unieke vaardigheid hebben. De echte kans is om met creatieve teams in China samen te werken voor wereldwijde producten."

In het interview zei Spencer verder dat Microsoft aan prototypes voor een handheld werkt, maar dat het nog een paar jaar kan duren voor zo'n apparaat uitkomt. Ook zei hij dat er geen 'rode lijnen' bestaan rond Xbox-games die op andere platforms uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!