Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork
Bedrijf praat over de Blizzard Diffusion-tool
Blizzard heeft een e-mail uitgestuurd naar werknemers waarin het bedrijf praat over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling.
Blizzards chief design officer Allen Adham zou een e-mail naar werknemers hebben gestuurd - die is ingezien door New York Times - waarin gepraat zou worden over 'Blizzard Diffusion', de interne AI-tool van het bedrijf. Deze tool zou gebruikt worden "om te helpen bij het genereren van concept art voor game-omgevingen en gamepersonages en hun outfits".
Er zou daarnaast mogelijk ook gewerkt worden aan tools waarmee "autonome, intelligente in-game NPC's", "procedureel geassisteerd leveldesign" en "het klonen van stemmen" tot stand kan komen. "We staan op de vooravond van een grote evolutie in hoe we onze games ontwikkelen en managen", zo zou Adham hebben geschreven.
Het gebruik van AI kan wereldwijd op gemengde reacties rekenen - veel mensen vragen zich af of het ethisch verantwoord is, ook omdat mensen er hun baan door kunnen verliezen. Daarnaast creëert AI iets wat het heeft geleerd van de bronnen die het zijn toegereikt, waardoor men zich kan afvragen of het om (indirecte) diefstal gaat.
Over dat laatste heeft chief technical officer Michael Vance gewaarschuwd in een afzonderlijke mail. Hij benadrukte dat werknemers niet externe AI-tools mogen gebruiken om IP voor het bedrijf te creëren. "Deze nieuwe tools komen met nieuwe en onbekende risico's, en we zullen voorzichtig te werk gaan om valkuilen te voorkomen."
Blizzard is niet het enige gamebedrijf dat experimenteert met AI. Afgelopen maart toonde Ubisoft al diens Ghostwriter-tool, waarmee schrijvers in-game dialogen voor NPC's kunnen creëren.