Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork
Gamer.nl
Nieuws

Blizzard zou AI inzetten voor creëren van artwork

Bedrijf praat over de Blizzard Diffusion-tool

Blizzard heeft een e-mail uitgestuurd naar werknemers waarin het bedrijf praat over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling.

Blizzards chief design officer Allen Adham zou een e-mail naar werknemers hebben gestuurd - die is ingezien door New York Times - waarin gepraat zou worden over 'Blizzard Diffusion', de interne AI-tool van het bedrijf. Deze tool zou gebruikt worden "om te helpen bij het genereren van concept art voor game-omgevingen en gamepersonages en hun outfits". 

Er zou daarnaast mogelijk ook gewerkt worden aan tools waarmee "autonome, intelligente in-game NPC's", "procedureel geassisteerd leveldesign" en "het klonen van stemmen" tot stand kan komen. "We staan op de vooravond van een grote evolutie in hoe we onze games ontwikkelen en managen", zo zou Adham hebben geschreven. 

Het gebruik van AI kan wereldwijd op gemengde reacties rekenen - veel mensen vragen zich af of het ethisch verantwoord is, ook omdat mensen er hun baan door kunnen verliezen. Daarnaast creëert AI iets wat het heeft geleerd van de bronnen die het zijn toegereikt, waardoor men zich kan afvragen of het om (indirecte) diefstal gaat.

Over dat laatste heeft chief technical officer Michael Vance gewaarschuwd in een afzonderlijke mail. Hij benadrukte dat werknemers niet externe AI-tools mogen gebruiken om IP voor het bedrijf te creëren. "Deze nieuwe tools komen met nieuwe en onbekende risico's, en we zullen voorzichtig te werk gaan om valkuilen te voorkomen."

Blizzard is niet het enige gamebedrijf dat experimenteert met AI. Afgelopen maart toonde Ubisoft al diens Ghostwriter-tool, waarmee schrijvers in-game dialogen voor NPC's kunnen creëren. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2

Er is nog geen releasedatum bekend

Er komt een vervolg op de GameCube-racegame Kirby Air Ride, genaamd Kirby Air Riders.

Dat werd vandaag tijdens de Nintendo Direct aangekondigd. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Switch 2. In de trailer is te zien hoe een roze Kirby op een vliegende ster racet, terwijl Kirby's met andere kleuren op andere voertuigen scheuren. Veel meer details zijn er niet, behalve dat Kirby- en Super Smash Bros-bedenker Masahiro Sakurai de regie op zich neemt.

De oorspronkelijke Kirby Air Ride was in ontwikkeling voor Nintendo 64, maar kwam uiteindelijk pas op GameCube uit. De game werd wisselend ontvangen - een van de grootste kritiekpunten was de lage moeilijkheidsgraad. Het was echter wel de eerste GameCube-game waarbij LAN en breedbandadapters gebruikt konden worden om vier GameCube-systemen met elkaar te koppelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd

Verschijnt aanstaande winter voor Nintendo Switch 2

Er is een nieuw deel in de Hyrule Warrior-reeks aangekondigd, genaamd Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment.

Het betreft wederom een samenwerking tussen Koei Tecmo en Nintendo. Net als de voorgaande games is ook Age of Imprisonment een musou-game waarbij er grootschalige gevechten worden gehouden.

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment speelt zich daarbij af voor Zelda: Tears of the Kingdom en vertelt dan ook het verhaal van wat zich voor die game afspeelde - net zoals Age of Calamity zich voor Breath of the Wild afspeelde.

Spelers kunnen weer in de huid kruipen van personages als Zelda en King Rauru en het opnemen tegen grote legers aan vijanden in Hyrule. De game komt ergens aankomende winter uit voor Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!