Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch
Nieuws

Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch

Veel ontwikkelaars bij Blizzard maken crunch-uren, maar de bedoeling is dit te laten verdwijnen.

Mike Morhaime, de inmiddels vertrokken medeoprichter van Blizzard, heeft in een interview met Eurogamer verteld dat het succes Blizzard afhankelijk is van crunch. Dit houdt in dat de werknemers van het bedrijf veel overuren maken en werken buiten het geplande rooster, ook na de deadlines.

"In de begintijden van Blizzard waren de gemaakte crunch-uren om een spel te voltooien echt extreem. Als je een kleine studio bent, doe je er alles aan om projecten een succes te maken, het kostte ons echt enorm veel moeite", zo gaat Morhaime verder. Mike Morhaime heeft maar liefst 28 jaar voor Blizzard gewerkt. "Ik kan niet voor andere bedrijven spreken, want er zijn vast betere manieren om projecten te benaderen. Voor ons leek dit echter de enige manier, ik denk niet dat we even succesvol waren geweest als we het anders hadden aangepakt".

Dat crunch ongezond is voor de ontwikkelaars is inmiddels bekend. Het probleem is echter deze manier van werken vaak onvermijdelijk is in de game-industrie. Bovendien lijdt de kwaliteit van het spel hier ook onder. Sommige studio's verklaren crunch als een uiting van het enthousiasme van de ontwikkelaars, terwijl andere studio's het als een 'noodzakelijk kwaad' beschrijven.

Morhaime geeft verder aan in het interview met Eurogamer dat hij het eens is met het feit dat crunch niet goed is. "Het is zeker niet duurzaam en we moeten andere manieren van werken vinden. Ik ben van mening dat veel bedrijven het al veel beter doen tegenwoordig", aldus Morhaime. Hij vult hierbij aan dat steeds meer bedrijven in staat zijn om meer personeel in dienst te nemen.

Blizzard geeft wel aan dat het de bedoeling is om crunch te laten verdwijnen binnen het bedrijf. De ontwikkelaar zegt er alles aan te doen om haar werknemers zo goed mogelijk te behandelen. Ze doen er dan ook alles aan om zichzelf zoveel mogelijk te verbeteren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign-klasse Ironeye getoond
Nieuws

Elden Ring Nightreign-klasse Ironeye getoond

Game komt op 30 mei naar pc en consoles

Fromsoftware heeft een nieuwe video van Elden Ring Nightreign uitgebracht waarin de klasse Ironeye centraal staat.

Tijdens de afgelopen speeltest van de game waren er vier van de acht 'Nightfarers' speelbaar - oftewel verschillende klassen waaruit spelers kunnen kiezen. De Ironeye viel daar niet onder, dus de beelden zijn nieuw voor fans van de reeks.

Ironeye lijkt in ieder geval een klasse te worden voor spelers die graag op afstand vechten, want ze worden uitgerust met een boog. Het is daarbij ook mogelijk om pijlen af te schieten in de lucht nadat men zich heeft afgezet tegen de muur.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen. Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!