Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch
Veel ontwikkelaars bij Blizzard maken crunch-uren, maar de bedoeling is dit te laten verdwijnen.
Mike Morhaime, de inmiddels vertrokken medeoprichter van Blizzard, heeft in een interview met Eurogamer verteld dat het succes Blizzard afhankelijk is van crunch. Dit houdt in dat de werknemers van het bedrijf veel overuren maken en werken buiten het geplande rooster, ook na de deadlines.
"In de begintijden van Blizzard waren de gemaakte crunch-uren om een spel te voltooien echt extreem. Als je een kleine studio bent, doe je er alles aan om projecten een succes te maken, het kostte ons echt enorm veel moeite", zo gaat Morhaime verder. Mike Morhaime heeft maar liefst 28 jaar voor Blizzard gewerkt. "Ik kan niet voor andere bedrijven spreken, want er zijn vast betere manieren om projecten te benaderen. Voor ons leek dit echter de enige manier, ik denk niet dat we even succesvol waren geweest als we het anders hadden aangepakt".
Dat crunch ongezond is voor de ontwikkelaars is inmiddels bekend. Het probleem is echter deze manier van werken vaak onvermijdelijk is in de game-industrie. Bovendien lijdt de kwaliteit van het spel hier ook onder. Sommige studio's verklaren crunch als een uiting van het enthousiasme van de ontwikkelaars, terwijl andere studio's het als een 'noodzakelijk kwaad' beschrijven.
Morhaime geeft verder aan in het interview met Eurogamer dat hij het eens is met het feit dat crunch niet goed is. "Het is zeker niet duurzaam en we moeten andere manieren van werken vinden. Ik ben van mening dat veel bedrijven het al veel beter doen tegenwoordig", aldus Morhaime. Hij vult hierbij aan dat steeds meer bedrijven in staat zijn om meer personeel in dienst te nemen.
Blizzard geeft wel aan dat het de bedoeling is om crunch te laten verdwijnen binnen het bedrijf. De ontwikkelaar zegt er alles aan te doen om haar werknemers zo goed mogelijk te behandelen. Ze doen er dan ook alles aan om zichzelf zoveel mogelijk te verbeteren.