Blizzard toont deze week Deepmind-AI van Google in StarCraft 2
Blizzard deelt deze week nieuwe informatie omtrent de ontwikkeling van de Deepmind-AI van Google in StarCraft 2. Dit meldt Blizzard in een bericht op de officiële website.
In 2016 werd een project gestart door Blizzard om, in samenwerking met Google, een AI te ontwikkelen voor StarCraft 2 in de vorm van bots om tegen menselijke tegenstanders te kunnen spelen. Hierbij maakt de technologie gebruik van gegevens uit 65.000 potjes StarCraft 2 om de bots te trainen, om vervolgens iedere iedere maand een half miljoen potjes toe te voegen om de bots te trainen.
Op de afgelopen BlizzCon gaf Blizzard bij de laatste update aan dat de ontwikkeling van de Deepmind-AI nog in volle gang was. Het bedrijf gaf aan dat de AI een zogenoemde 'worker-rushing'-strategie gebruikte, een strategie waarbij de speler roekeloos de tegenstander probeert aan te vallen. Opvallend was dat deze strategie resulteerde in een winstpercentage van 50 procent tegen StarCraft-AI met de 'Insane'-moeilijkheidsgraad. Daaraan werd toegevoegd dat de de AI macrostrategieën toepaste nadat het potjes van echte spelers had verwerkt. Hierdoor kan het onder andere anticiperen op agressieve tactieken, zoals 'cannon rushes'.
©GMRimport
Nu geeft Blizzard op de website aan dat er deze week opnieuw een update gegeven gaat worden over de technologie. "Het is slechts een aantal maanden gelden sinds BlizzCon, maar Deepmind is klaar om meer informatie te delen over hun onderzoek," aldus Blizzard. De nieuwste ontwikkelingen over de Deepmind-AI worden op 24 januari om 19:00 Nederlandse tijd bekendgemaakt op het Twitch-kanaal van StarCraft en het YouTube-kanaal van
.