Header

Blackout is de leukste modus in Call of Duty sinds tijden

De battle royale-trein dendert nog even door

Alle coole kinderen spelen het, dus waarschijnlijk ken je de dansjes. Fortnite domineert zo’n beetje alle doelgroepen en de andere uitgevers willen een stukje van de taart. Twee grote spelers, Battlefield en Call of Duty, snijden dit najaar als eerste aan. In de angst zelf zijn puntje marktaandeel te verliezen kondigde Fortnite’s inspirator PlayerUnknown’s Battlegrounds zelfs een heuse ‘Fix PUBG’-campagne aan. Het zijn onzekere tijden in het land der battle royales.

Het is nog steeds de vraag hoe prominent dat genre precies is. Betreft ze niet meer dan een hypetrein waarop iedereen zonder twee keer na te denken aan boord wil springen, waarna de battle royale-trein ons de komende maanden vervolgens geruisloos weer voorbij zal rijden? Dit najaar wordt het in die zin do or die voor het genre. We krijgen een antwoord op de vraag of de modus bestaande schietspellen beter maakt en, mi chien wel belangrijker, of er ruimte is voor meerdere spelers op dezelfde markt.

Overeenkomsten

Blackout, zoals de battle royale-modus in Call of Duty: Black Ops 4 heet, telt tijdens de bèta 88 spelers per potje. Treyarch stelt uiteindelijk honderd spelers aan te tikken tijdens de lancering van de volledige game. De bèta, die wij zowel op een PlayStation 4 Pro als op pc hebben gespeeld, vond plaats op één grote map; de enige speelkaart die de game bij lancering bevat. Het level bestaat voor een aanzienlijk deel uit grote, open vlaktes met veel reliëf en af en toe een groepje huizen, waar vaak ook de voertuigen te vinden zijn. De map doet daarmee denken aan de eerste map uit PUBG.

In de map zijn meerdere multiplayerlevels uit oude Call of Duty-games verwerkt. Sommigen daarvan zijn letterlijk overgenomen (Estates bijvoorbeeld), terwijl andere, zoals Nuketown Island, nauwelijks blijk geven van het map-ontwerp van weleer. Sommige plekken zijn interactief. Je komt bijvoorbeeld zombies tegen in Asylum of kunt een luik openen naar een ondergrondse schuilplaats nabij Fracking Tower. Omdat je beschikt over een wingsuit is het na je sprong uit de helikopter bovendien mogelijk vrijwel alle dorpen en plekken in de map, ongeacht hoe ver die uit elkaar liggen en hoe de helikopter vliegt, te bereiken.

De wingsuit is ook uit te klappen tijdens een vrije val, bijvoorbeeld als je van een van de flats afspringt of als je neer wordt geschoten terwijl je in een helikopter vliegt. De voertuigen besturen prima en moeten op de consoles á la Halo met beide pookjes worden bestuurd. Met name de truck met grote laadruimte is een toffe toevoeging, gezien teamgenoten in de oplegger kunnen gaan en staan waar ze willen en dus niet zoals in PUBG een vaste plaats krijgen toegewezen. Op die kleine veranderingen na is de opzet van Blackout niet heel anders dan je van andere populaire games in het genre gewend bent.

Verschillen

Toch voelt Blackout heel erg eigen; het is echt Call of Duty’s versie van battle royale. Blackout heeft de vertrouwde gunplay, het heeft de vertrouwde wapens en attachments, en het heeft de snelle één-op-één-tactieken. Tegelijkertijd wi elt Blackout die vertrouwde spelmechanieken af met eigenschappen die binnen Call of Duty compleet nieuw zijn, zoals travel time voor kogels en bullet drop op lange afstanden, een langere time-to-kill en simpelweg de spanning die iedere battle royale-game eigen is.

Het is even wennen allemaal. Van dichtbij, als je iemand op een afstand van ongeveer tien meter probeert neer te schieten met je a ault rifle, voelt Blackout aan als iedere Call of Duty-game die je ooit gespeeld hebt - snel, vloeiend en responsief. Maar als je die afstand vergroot met ongeveer honderd meter, een sluipschuttersvizier op je wapen zet en dán iemand probeert te raken, voelt Blackout door het gebrek aan hit scan opeens als Call of Duty-met-hinderni en. De toevoeging van travel time en drop voor kogels maakt het snipen moeilijk en onwennig, wat prima is. Quickscopen is er op afstand echt niet bij.

Bovendien gaat Treyarch erg goed om met de mogelijkheden op de controller. Op de pc is Blackout ontzettend snappy – het wi elen van een scope duurt maar één klik met de muis, items slepen is niet nodig. Maar ook op de console gaat alles snel, mede dankzij een klein menu dat je oproept met de vierpuntdruktoets.

Dat is met name handig omdat Blackout ook perks bevat, alleen werken die nu louter tijdelijk en dien je ze eerst op te pakken in kleine koffertjes verspreid op de map. Dankzij het menu is het inschakelen van zo’n perk zo gepiept. Er is een heel scala aan perks in de game verwerkt, waaronder een oude bekende als Dead Silence, en op het genre afgestemde perks, zoals Looter, waarmee je uitrusting door muren heen kunt spotten. De perks zijn opnieuw een eigen toevoeging aan de welbekende formule van het genre. ook de gadgets, waaronder een grapple hook en plaatselijke UAV, maken ’t allemaal net wat minder droog dan bijvoorbeeld PUBG.

Choo-choo

De toevoeging van armor was al in de normale multiplayer al een puntje van persoonlijke kritiek. De armor zit ook in Blackout verwerkt. Armor werkt op ongeveer dezelfde manier als in PUBG: er is onderscheid tu en drie levels. Level 1 armor doet redelijk weinig, maar level 3 armor is erg sterk, zelfs na een recente downgrade. Dat zorgt er voor dat de time-to-kill onwennig lang wordt. Nu is een toevoeging als armor binnen Call of Duty natuurlijk sowieso wennen, dus wellicht komt dat mettertijd. Maar vooralsnog voelt de armor niet als een natuurlijke match met de snelle Call of Duty-gameplay.

En dan is er nog de snelheid waarmee je items oppakt. Die is nu een stuk sneller dan aan het begin van de bèta, maar mag nog altijd iets vlotter. Of mi chien is er gewoon een andere knop of knoppencombinatie voor nodig, waardoor je bijvoorbeeld een rugzak van een tegenstander in één keer overzichtelijk kan looten.

Inhoudelijk verschilt de modus niet écht van concurrenten, maar met name op de console voelt die typische Call of Duty-actie als een gegoten combinatie met de spanning en opbouw van het battle royale-genre. Er zijn (verra end veel) momenten van rust, er zijn momenten van totale paniek en er zijn momenten van pure tactiek, met name door goed gebruik te maken van de gadgets en perks. Om terug te komen op die vraag aan het begin, of Blackout een toevoeging aan de Call of Duty-serie is: we zouden eerder stellen dat Blackout de voornaamste reden is geïntere eerd te zijn in Black Ops 4. De battle royale-trein dendert nog wel even door.

Call of Duty: Black Ops 4 verschijnt op 12 oktober op pc, PlayStation 4 en Xbox One.