BioWare geeft verklaring voor demo-problemen Anthem
De live service-leidinggevende van BioWare, Chad Robertson, heeft een verklaring gegeven voor de moeizame start van de VIP-demo in Anthem dat afgelopen weekend plaatsvond. Dit meldt Robertson via een blogpost op de officiële website van BioWare.
In de blog geeft Robertson toe dat de eerste dag van de VIP-demo moeizaam is verlopen. "We hebben de volledige game en platformen meerdere maanden getest, maar er zijn een paar dingen die wij over het hoofd hebben gezien." Voor het aangeven van de precieze redenen benadrukt Robertson dat het niet lag aan het gebrek aan servercapaciteit.
Robertson geeft aan dat het team gedurende de demo constant het aantal spelers per server stabiliseerde om te voorkomen dat de server overbelast raakte. Daarnaast had BioWare extra ruimte beschikbaar gesteld voor de stabiliteit van de demo.
Volgens Robertson was er tijdens de demo vooral sprake van drie verschillende problemen. Ten eerste worden problematische platformverbindingen genoemd. Dit werd volgens Robertson veroorzaakt door het grote aantal spelers die aan het begin van de demo gelijktijdig wilde spelen. Dit probleem was bij het testen niet voorgekomen volgens Robertson.
Als tweede worden de zogenoemde 'entitlements' genoemd, wat staat voor de privileges van de spelers. Voorbeelden hiervan zijn spelers die toegang krijgen tot de demo of bonussen krijgen voor het vooruitbestellen van de game. Sommige spelers konden de demo niet starten door een combinatie van deze entitlement-elementen. BioWare claimt dit probleem nu grotendeels opgelost te hebben.
Als laatst kwam er regelmatig het probleem voor dat spelers te maken kregen met oneindige laadschermen binnen de demo. Dit gebeurde met name bij het starten van een expeditie wanneer Fort Tarsis werd verlaten. Dit probleem werd al gedetecteerd bij het testen en de ontwikkelaar ging ervan uit dat het al was opgelost.
©GMRimport
Ondanks de problemen leek de Anthem-demo een succes voor BioWare. Zo bereikte de game op Twitch een piek van 300.000 gelijktijdige kijkers evenals een totaal van honderd miljoen minuten aan bekeken content. Robertson biedt namens BioWare in de blog tevens zijn excuses aan voor de problemen die zich hebben voorgedaan gedurende de demo. Ter compensatie belooft BioWare een extra nieuwe vinyl-kostuum voor iedere speler van de VIP-demo wanneer de game lanceert.
Op 1 februari wordt er door BioWare opnieuw een demo van Anthem uitgebracht en is deze gratis toegankelijk voor alle spelers. Deze demo is te spelen tot en met 3 februari.
Anthem verschijnt op 22 februari voor pc, Xbox One en PlayStation 4.