Biomutant barst van de twijfelachtige keuzes
Gamer.nl
Reviews

Biomutant barst van de twijfelachtige keuzes

Biomutant is een openwereld-rpg met keuzevrijheid in dialogen, een uitgebreid vechtsysteem, crafting, skilltrees, een stamina-meter zoals in Zelda: Breath of the Wild, outposts met bijbehorende facties, verschillende aan je wapen gekoppelde vaardigheden, een karmasysteem á la Fable én een verteller die je acties duidt zoals we kennen uit Immortals: Fenyx Rising. Inderdaad, dat is nogal wat.

Biomutant klinkt daarmee als een best-of is van recente openwereld-rpg’s, maar dat valt wel mee. Biomutant komt meer in de buurt van een losjes gecureerde langspeelplaat die bij vlagen verzuipt in eigen aspiraties. De grootste slachtoffers zijn het suffe verhaal dat in leven wordt gehouden met warrige dialogen, een pacing die alle kanten opschiet en matige missies, die in opzet doen terugdenken aan quests uit mmo’s van begin deze eeuw.

Zeker niet alles is kommer en kwel. Het vechten is bijzonder leuk, het craftingsysteem is uitgebreid en de prachtige, kleurrijke spelwereld is om verliefd op te worden. Biomutant is vanwege zulke contrasten enorm polariserend. Het is een verschrikkelijk cliché, maar waar: sommige gamers gaan van Biomutant genieten, andere spelers gaan zich groen en geel ergeren. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje.

©GMRimport

Gigantische spelwereld

In Biomutant speel je een klein knaagdier dat je geheel naar smaak kunt vormgeven. Het doel is om een gigantische boom in glorie te herstellen, want die boom is belangrijk voor al het leven op aarde. Die missie is pas geslaagd als je de vier ‘World Eaters’ (eindbazen) hebt verslagen. Het andere hoofddoel is om in een ruimteschip te ontsnappen aan de planeet. Gaandeweg je avontuur kun je vier metgezellen kiezen die met je mee mogen in ‘The Arc’.

Of je neemt niemand mee, dat kan ook. De game leunt namelijk á la Fable op een karmasysteem, waarbij de keuzes die je maakt zowel Light als Dark kunnen zijn. Aan het einde van de game krijg je de rekening van je handelen voorgeschoteld, maar eerlijk gezegd merk je tijdens het spelen zelf weinig van jouw ethische beslissingen. Ze passeren de revue in dialoog en soms maak je belangrijke keuzes over het lot van bepaalde facties, maar het komt zelden voor dat je plots wordt geconfronteerd met gemaakte besluiten.

In Biomutant heeft de mensheid zoveel vergif in het water gedumpt dat gemuteerde dieren en natuur het voor het zeggen hebben. De spelwereld is bont en wisselt verschillende soorten gebieden af. Vooral de gifgroene flora ziet er imponerend uit, mede dankzij het deinzende gras en verre vergezichten. Bovendien kom je veel restanten van de oude wereld tegen, bijvoorbeeld in de vorm van treinrails, woonwijken of technologische snufjes. De spelwereld is niet alleen mooi; er is ook echt over haar invulling nagedacht.

©GMRimport

Daar moet wel bij worden gezegd dat Biomutant op consoles vooralsnog geen next-gen patch heeft. Biomutant is nu enkel een Xbox One- en PlayStation 4-game – of daar verandering in komt is een beetje onduidelijk. Ondergetekende heeft de game gespeeld op de pc, en daarop draait hij vlekkeloos. De hoge framerate in combinatie met de prachtige en bonte omgevingen zijn echt een genot om naar te kijken. Maar goed, het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat dit op consoles anders gaat zijn..

Contextloos

In Biomutants gigantische open wereld van acht bij acht kilometer is op papier een heleboel te doen. Er zijn facties om je bij aan te sluiten, npc’s om opdrachten van aan te nemen en talloze kistjes om loot uit te putten. Daarnaast telt de game outposts om te veroveren en zijn er al na tien uurtjes spelen tientallen zijmissies die je opdrachtenlijst vullen. Niet alleen in die zin is Biomutant een traditionele rpg, want natuurlijk wordt je personage steeds sterker. Al knokkend en vechtend baan je je zo een weg naar het einde.

Haast je vooral niet naar dat einde, want Biomutant draait om de reis, niet de bestemming. Het slot is vaag en matig. Er moeten zoveel eindjes aan elkaar geknoopt worden dat bepaalde elementen compleet ondersneeuwen. Gaandeweg introduceert de game bijvoorbeeld een slechterik die je ouders heeft vermoord, maar zijn rol tussen al die facties en het vergaan van de wereld is volledig overbodig. Het voelt alsof ontwikkelaar Experiment 101 nog even wat emotie in het verhaal wilde fietsen. Zonde.

©GMRimport

Als na ongeveer 25 tot 30 uur spelen de aftiteling over het scherm rolt, suizen er dan ook veel onbeantwoorde vragen door je hoofd. Zoveel, dat je bijkans denkt dat het spel nog even doorgaat. Het verhaal in Biomutant had baat gehad bij meer focus. Personages en lore zijn grotendeels inwisselbaar. De littekens die de mens op deze wereld heeft achtergelaten zijn overal te zien, maar Biomutant gaat nooit dieper op ze in. Zonde, want de post-apocalyptische spelwereld is intrigerend en schreeuwt erom uitgediept te worden.

Nu is er wel ‘wat’ duiding. Die wordt gegeven door een algemene verteller, vertolkt door de onvolprezen David Shaw-Parker. Zijn geweldige stem rijgt je avonturen met oneliners aan elkaar, en dat doet hij met verve. Wel is het jammer dat zijn inbreng zelden contextgevoelig is. In tegenstelling tot in Ubisofts Immortals: Fenix Rising zijn veel opmerkingen triviaal en spelen ze niet in op wat er op het scherm gebeurt. De verteller speelt bovendien een centrale rol in alle dialogen, maar dat werkt averechts.

Personages spreken namelijk een brabbeltaal. Nadat ze hun zegje hebben gedaan, fungeert de verteller als tolk en interpreteert hij wat er zojuist is gezegd. Deze manier van gesprekken voeren is superomslachtig. Dat zou geen probleem zijn als het interessant was. Helaas is ook het schrijfwerk brabbeltaal. Deze game gooit met speels, post-apocalyptisch jargon alsof het niets is. 

Personages praten in zoveel krampachtig verzonnen termen dat je wenkbrauwen een permanente frons vormen. Er zullen vast mensen zijn die dat grappig vinden, maar vrijwel alles dat te maken heeft met schrijfwerk in deze game achtte ik nagenoeg onuitstaanbaar. Een gemiste kans, want nogmaals: de spelwereld smeekt om fatsoenlijke duiding.

©GMRimport

Dingen om te doen?

Maar Biomutant is meer dan schrijfwerk. Vrijwel alles wat je doet in het spel is opgehangen aan hoofd- of zijmissies. Die missies bestaan vooral uit het verzamelen van items en ervaringspunten, het praten tegen mensen, het vechten tegen beesten of het doen van simpele, overtallige kleurenpuzzeltjes. Daarmee omschrijf je alle missies in deze game. Ruim de helft van mijn questlog bestond na tien uur spelen uit ‘bemachtig deze vijf items’ of ‘los deze vijf puzzels op’.

Hoe Experiment 101 zoveel steekjes laat vallen op het front van missie-ontwerp is oprecht een raadsel. Dan heb je zo’n fantastische wereld met een vermakelijk vecht- en rpg-systeem, en dan hang je dat op aan missies die wedijveren met de kwaliteit van quests in World of Warcraft 1.0. Daar is geen woord van overdreven: zelfs hoofdmissies, die het verhaal in theorie zouden moeten voortstuwen, zijn fetch quests. En niet eens veredelde fetch quests.

de spelwereld is prachtig, maar inhoudelijk leeg. Biomutant is alleen leuk als je jezelf ertoe kunt zetten om het onderste uit de kan te halen.

-

Dat zou opgevangen kunnen worden met het vermaak van het verkennen van een prachtige open wereld. Maar op dat front is Biomutant behoorlijk traditioneel. Verkenningstochten leveren vooral kistjes met wapens, nieuwe mounts of craftingspulletjes op. Maar dat is het dan ook: veel meer dan items, ervaringspunten en saaie npc’s ga je niet aantreffen.

Biomutant speelt duidelijk leentjebuur bij recente openwereldgames, maar vrijwel al die games doen één ding beter dan Biomutant: verrassen. De wereld van Biomutant is prachtig, maar inhoudelijk statisch. Zelfs de vier World Eater-eindbazen zorgen niet voor een nieuwe impuls. De eindbaasgevechten zijn weliswaar allemaal anders (en één van de vier vechtlocaties is echt top), maar ze zijn allemaal simpel in opzet en veel te snel afgerond. Dat doet Zelda: Breath of The Wild, waar die opzet duidelijk op gestoeid is, toch beter.

©GMRimport

Over Breath of the Wild gesproken: vrijwel alles wat je in Biomutant doet put uit één en hetzelfde stamina-balkje. Je gebruikt stamina (Ki) voor skills, maar ook om te zwemmen. Wie vaak in Zelda: Breath of The Wild verdronk, gaat Biomutant echt haten. Als je per ongeluk in het water belandt tijdens een gevecht ben je waarschijnlijk direct dood, omdat je Stamina tijdens het vechten continu leeg is. Je kunt zelfs negatieve stamina opbouwen. Het is mij niet gelukt om dat balkje dusdanig te upgraden dat dit probleem verholpen werd. Je kleine vriend verdrinkt nog vaker in de actie dan het verhaal dat doet.

Combat en crafting

Dat je Biomutant ondanks al die minpunten blijft spelen, komt door de actie. De game leunt op een behapbaar, maar fantastisch geanimeerd kungfu-achtig vechtsysteem. Je personage vliegt door de lucht en haalt met simpele knoppencombinaties halsbrekende stunts uit. Per mêlee-wapen en geweer zijn er ongeveer vijf combo’s mogelijk, maar die vaardigheden zijn verrassend vloeiend te combineren.

Dat komt mede door de skills die je vrijspeelt. In Biomutant kun je verschillende vormen van ervaringspunten verdienen (en vinden) die je in bepaalde vaardigheden kunt steken. Veel skills zijn lekker speels. Je kunt jezelf omringen met een bubbel die vijanden oprolt als een Katamari, vijanden manipuleren om ze tegen elkaar te laten vechten of jezelf de lucht in lanceren en met één druk op de knop boven het strijdveld blijven zweven. Voeg daar de overdaad een slowmotioneffecten aan toe en de actie in Biomutant verkoop zichzelf.

©GMRimport

Bovendien zijn zowel je geweren als je handwapens geheel naar smaak aan te passen. Het craftingsysteem in deze game is veel uitgebreider dan het hoeft te zijn, wat ervoor zorgt dat het daadwerkelijk loont om alle kistjes die je aantreft te openen. Je shotgun bijvoorbeeld is dusdanig uit te breiden dat-ie na ieder schot tien procent sneller herlaadt. Vervolgens kun je het magazijn uitbreiden naar vierentwintig kogels, waarbij iedere kogel ook nog eens vijanden bevriest. Zulke opties maken het ontzettend leuk om in het craftingsysteem aan te klooien.

Wel is het jammer dat bepaalde attributen duidelijk het vaakst terugkeren. Daarom ben je vaak aangewezen op dezelfde wapenaspecten. Het is ook zonde dat je maar vier skills tegelijkertijd kunt instellen, waardoor sommige combo’s alleen mogelijk zijn als je op start drukt om je vaardigheden opnieuw in te stellen. Bovendien duurt het best wel lang om wat van de leukste vaardigheden vrij te spelen. Je loopt echt tegen een muur aan als je niet genoeg zijmissies doet. En dat is een probleem, want de missies vallen snel in herhaling.

Eigen lol maken

Biomutant is erg lang in ontwikkeling geweest en dat is duidelijk te zien. Het spel oogt prachtig en is grondig gepolijst. Bugs zijn er wel, maar ze zijn zeldzaam. De actie is bovendien ontzettend vloeiend en de animaties zijn geweldig. Als je de verschillende wapen- en skill-combinaties doorhebt, vlieg je letterlijk én figuurlijk door de game heen. En als je het niet erg vindt om items bijeen te sprokkelen om het ultieme wapen te creëren, is alleen al het craftingsysteem goed voor uren vermaak.

©GMRimport

Experiment 101 heeft weliswaar de tijd gekregen, maar dat verklaart niet waarom de studio zulke rare keuzes heeft gemaakt. Het is alsof de ontwikkelaar niet wist dat een openwereldgame ook motiverend moet zijn. Het missieontwerp is erbarmelijk slecht, het verhaal gaat nergens over, personage hebben nul bestaansrecht en de spelwereld is prachtig, maar inhoudelijk leeg. Biomutant is alleen leuk als je jezelf ertoe kunt zetten om het onderste uit de kan te halen. De game neemt die taak niet op zich.

Biomutant verschijnt op 25 mei op pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze recensie is de game op pc gespeeld.

Oké
Conclusie

Biomutant is grillig in opzet. Het missie-ontwerp is te traditioneel en de game leunt op een warrig verhaal met slechte dialoog en nietszeggende personages, terwijl de actie en sommige rpg-systemen juist beter zijn dan die van genregenoten

Plus- en minpunten
  • Vechtsysteem, crafting, post-apocalyptische spelwereld, performance op pc
  • Missieontwerp, dialoog, verhaal, weinig reden op avontuur uit te gaan

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards
Gamer.nl
Nieuws

Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards

Met een Game-Key Card moet alsnog de game gedownload worden

Veel third-party-uitgevers en -ontwikkelaars brengen hun Nintendo Switch 2-games uit op zogeheten 'Game-Key Cards', waarbij de game ondanks een fysieke aankoop alsnog gedownload moet worden.

Deze 'Game-Key Cards' werden al kort na de Switch 2 Direct onthuld en zijn bedoeld voor spellen die niet op een reguliere cartridge passen. Op een Game-Key Card staat "niet de volledige gamedata". In plaats daarvan geldt de cartridge als een soort sleutel waarmee spelers wanneer deze in de Switch 2 wordt gestoken de game kunnen downloaden. Meer info over Game-Key Cards is hier te vinden.

Nu de pre-orders van Switch 2-games in Japan online zijn gekomen, blijkt (via het X-kanaal van Gematsu) dat bijna alle third-party-uitgevers deze Game-Key Cards gebruiken. Alle third-party-games die op de Switch 2-release in Japan verschijnen - met uitzondering van Cyberpunk 2077 - maken er gebruik van. Dat is te zien door een witte strook met informatie onderaan de hoesjes van games.

Op de eerste Switch moesten games soms ook al gedeeltelijk gedownload worden bij de aankoop van een fysieke game. Dit gebeurde echter alleen bij de third-party-games met de allergrootste bestandsgrootte. Het lijkt er dus op dat dit veel vaker voor gaat komen op de Switch 2 - althans, in de vorm van Game-Key Cards.

Deels ligt dit mogelijk aan de toename in bestandsgrootte van spellen. Daarnaast gaan er geruchten dat Nintendo alleen de kleinste en grootste versie van Switch 2-cartridges aan uitgevers beschikbaar stelt, waarbij het grootste exemplaar logischerwijs een stuk prijziger is. Mogelijk kiezen veel uitgevers dan ook voor een Game-Key Card om zo meer winst te kunnen genereren.

Het voordeel van Game-Key Cards ten opzichte van downloadcodes of aankopen die direct via de Switch 2 eShop lopen, is dat deze 'fysieke' spellen alsnog doorverkocht kunnen worden. Sommige mensen die zweren bij fysieke games doen dit echter omdat ze zeker willen zijn dat hun game jaren later nog steeds speelbaar is, en dat kan bij Game-Key Cards alleen wanneer Nintendo de download beschikbaar blijft stellen in een digitale winkel.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken

Ook zijn er een miljoen reacties achtergelaten

Onlangs heeft de Grand Theft Auto 6-trailer die eind 2023 is verschenen twee nieuwe mijlpalen bereikt. De trailer is inmiddels meer dan 250 miljoen keer op YouTube bekeken, en er zijn meer dan een miljoen reacties onder de video achtergelaten.

Het gaat daarbij specifiek om de trailer die door Take-Two Interactive en Rockstar Games werd geüpload - andere YouTube-kanalen die de trailer ook hebben geüpload en geplaatst worden niet meegenomen met dit totale aantal.

De gigantische kijkersaantallen geven eens te meer aan hoe groot het bereik van de Grand Theft Auto-franchise is. Sinds het online komen van de trailer in december 2023 wachten fans dan ook ongeduldig om een nieuwe trailer, maar die is op moment van schrijven nog altijd niet uitgebracht. Wel heeft Take-Two meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar moet verschijnen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten. De game draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Veel meer officiële details zijn er op moment van schrijven niet, maar hier kunnen alle feiten en geruchten gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!