Betekent de SSD het einde van optische disks?
Nieuws

Betekent de SSD het einde van optische disks?

We spelen geen muziek-cd’s meer af, online videodiensten hebben de dvd en Blu-ray grotendeels verdrongen en de tijd dat we pc-software op cd-rom kochten, ligt ver achter ons. Consolegames liggen daarentegen nog altijd in groten getale fysiek in de winkel. Maar voor hoe lang nog? De game-industrie is al jaren bezig met de overgang naar digitale distributie. Met de komt van de nieuwe generatie consoles, met daarin snelle SSD’s, kan het bijna niet anders dan dat het einde van de fysieke optische schijf nabij is.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Samsung. Lees hier wat dit betekent.

In dat geval komt er een einde aan een tijdperk van ruim dertig jaar. Eind jaren 80 verscheen voor de TurboGrafx-16 een hardwaremodule om cd-roms mee af te spelen. Daarvoor stonden games doorgaans op cartridges. Later gingen ook onder andere Sega en Sony gebruikmaken van cd’s, mede vanwege hun grotere opslagcapaciteit uiteraard. Ter vergelijking: op een cd voor de PlayStation of Sega Saturn past zo’n 700 MB, terwijl op cartridges van de Nintendo 64 maximaal 64 MB past.

Lang bleven optische schijven een logische drager voor games. Soms verschenen games op twee, drie of zelfs vier disks, maar dankzij de overstap naar dvd en later Blu-ray bleef het aantal schijfjes per game acceptabel. Ook nu zien we dat de limieten opgezocht worden. Red Dead Redemption 2 en The Last of Us Part 2 staan bijvoorbeeld op twee Blu-rayschijfjes. Toch is dat niet de reden dat optische schijven obsoleet raken.

©GMRimport

Snel, sneller, snelst

Optische disks kunnen de hedendaagse games simpelweg niet meer bijbenen. De leessnelheid van een Blu-ray-disk is ongeveer 27 MB per seconde. Harde schijven in de huidige generatie behalen al snelheden van 75 tot 100 MB per seconde. Dat is al flink sneller, maar helemaal niks vergeleken bij de snelheden die SSD’s behalen. Nu al komen SSD’s steevast als winnaar uit de bus in onze Laadtijd Index. In de nieuwe generatie consoles gaan we daar alleen maar meer van merken. De SSD in de Xbox Series X heeft een leessnelheid van 2,4 GB/s en de PlayStation 5 heeft zelfs een leessnelheid van 5,5 GB/s. En het kan zelfs nóg sneller: de gloednieuwe Samsung 980 Pro SSD heeft een leessnelheid van 7 GB/s!

Ontwikkelaars gaan ook echt rekenen op die snelheid. Ze willen de SSD gebruiken als integraal verlengstuk van het RAM. Daardoor worden laadtijden niet alleen verleden tijd, maar zijn er ook totaal nieuwe dingen mogelijk in games. Kijk maar naar Ratchet & Clank: Rift Apart. De omgevingen wisselen daarin razendsnel: in een oogwenk worden volledig nieuwe omgevingen geladen. Dat kan alleen maar met de hoge snelheden van een SSD. Traditionele HDD’s zijn daar al niet geschikt voor, en voor optische schijven is er dus al helemaal geen plaats meer.

Data op een optische disk is bovendien niet aan te passen. Dat terwijl games meer dan ooit leven. Ze worden voortdurend gepatcht, geüpdatet, uitgebreid en aangepast. Zeker bij games die veel online worden gespeeld, zoals Call of Duty: Modern Warfare, Halo: The Master Chief Collection of Destiny 2, lijkt de content op het originele schijfje in de verste verte niet meer op wat je vandaag de dag speelt

Watch on YouTube

Zwakste schakel

Games worden daarom allang niet meer vanaf de disk geladen. De fysieke schijfjes worden op de huidige generatie consoles al enkel gebruikt voor de installatie, maar het is zelfs maar de vraag in hoeverre dat nog zinvol is. Downloadsnelheden liggen inmiddels wereldwijd ook al ver boven die 27 MB/s die een Blu-ray Disk haalt. De optische schijf is dus in ieder opzicht de zwakste schakel geworden.

Het schijfje dat je in je PlayStation of Xbox stopt is daarom niet meer dan een veredelde activatiesleutel, en voor veel gamers zijn de fysieke games met doosje natuurlijk een mooi verzamelobject voor in de kast. Wees gerust: de PlayStation 5 en Xbox Series X beschikken nog steeds over een Blu-ray-speler. Maar van de PlayStation 5 verschijnt in ook een Digital Edition en de geruchten dat Microsoft ook met zo’n apparaat komt, zijn hardnekkig.

De opmars van de harde schijf in consoles heeft de fysieke disk dus eigenlijk al zinloos gemaakt. Met de nieuwe generatie consoles valt echter alles op zijn plaats: steeds meer games als een service, hogere downloadsnelheden en vooral de onvoorstelbaar veel snellere SSD’s zouden de optische disk zomaar eens het laatste zetje de afgrond in kunnen geven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd
Nieuws

Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd

Een groot succes voor Hazelight Studios

Split Fiction is wereldwijd in een week tijd twee miljoen keer verkocht.

Dat kondigde ontwikkelaar Hazelight Studios aan via social media. "Holy crap, we staan versteld! Simpelweg ongelooflijk... Bedankt aan alle nieuwe en oude fans - we vinden het geweldig hoe jullie van onze game genieten!"

Eerder deze week bleek al dat Split Fiction in de eerste 48 uur sinds release een miljoen keer was verkocht. Aangezien iedereen die de game koopt het spel gratis met iemand anders kan doorlopen, is het aannemelijk dat zo'n vier miljoen mensen de game inmiddels hebben gespeeld. Ter vergelijking: voorganger It Takes Two had bijna een maand nodig om een miljoen keer te verkopen.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als met It Takes Two ontvangen mensen die Split Fiction aanschaffen een 'Friend Pass' zodat ze de game met iemand anders kunnen doorlopen. De andere speler kan op deze manier kosteloos meespelen. Het maakt daarbij niet uit op welk systeem men speelt - cross-play is beschikbaar - en mensen kunnen zo vaak als ze willen van medespeler wisselen.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote Kingdom Come: Deliverance 2-update uit, inclusief modondersteuning
Nieuws

Grote Kingdom Come: Deliverance 2-update uit, inclusief modondersteuning

Ook kan Henry zijn kapsel en baardgroei aanpassen

Warhorse Studios heeft update 1.2 voor Kingdom Come: Deliverance 2 uitgebracht. Naast meer dan duizend bugfixes en verbeteringen is ook officiële modondersteuning voor de pc-versie toegevoegd.

In de patch notes wordt gesproken van "het resultaat van vijf maanden werken aan het verbeteren van de game-ervaring". De patch past van alles aan, van het gedrag van NPC's en het uiterlijk van de omgeving tot de manier waarop uitrusting werkt.

Zoals eerder aangekondigd voegt de update ook de mogelijkheid toe voor hoofdpersonage om naar een kapper te gaan om zijn haar en baardgroei aan te passen. Zoals gezegd ontvangt de game ook integratie met Steam Workshop voor mods. Met de tools kunnen spelers meer dan driehonderd elementen aanpassen, van de user interface en gevechten tot rpg-elementen en het gedrag van personages. Op 20 maart wordt er een livestream gehouden waar Warhorse meer informatie geeft over de uitgekomen update.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!