Betekent de SSD het einde van optische disks?
Nieuws

Betekent de SSD het einde van optische disks?

We spelen geen muziek-cd’s meer af, online videodiensten hebben de dvd en Blu-ray grotendeels verdrongen en de tijd dat we pc-software op cd-rom kochten, ligt ver achter ons. Consolegames liggen daarentegen nog altijd in groten getale fysiek in de winkel. Maar voor hoe lang nog? De game-industrie is al jaren bezig met de overgang naar digitale distributie. Met de komt van de nieuwe generatie consoles, met daarin snelle SSD’s, kan het bijna niet anders dan dat het einde van de fysieke optische schijf nabij is.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Samsung. Lees hier wat dit betekent.

In dat geval komt er een einde aan een tijdperk van ruim dertig jaar. Eind jaren 80 verscheen voor de TurboGrafx-16 een hardwaremodule om cd-roms mee af te spelen. Daarvoor stonden games doorgaans op cartridges. Later gingen ook onder andere Sega en Sony gebruikmaken van cd’s, mede vanwege hun grotere opslagcapaciteit uiteraard. Ter vergelijking: op een cd voor de PlayStation of Sega Saturn past zo’n 700 MB, terwijl op cartridges van de Nintendo 64 maximaal 64 MB past.

Lang bleven optische schijven een logische drager voor games. Soms verschenen games op twee, drie of zelfs vier disks, maar dankzij de overstap naar dvd en later Blu-ray bleef het aantal schijfjes per game acceptabel. Ook nu zien we dat de limieten opgezocht worden. Red Dead Redemption 2 en The Last of Us Part 2 staan bijvoorbeeld op twee Blu-rayschijfjes. Toch is dat niet de reden dat optische schijven obsoleet raken.

©GMRimport

Snel, sneller, snelst

Optische disks kunnen de hedendaagse games simpelweg niet meer bijbenen. De leessnelheid van een Blu-ray-disk is ongeveer 27 MB per seconde. Harde schijven in de huidige generatie behalen al snelheden van 75 tot 100 MB per seconde. Dat is al flink sneller, maar helemaal niks vergeleken bij de snelheden die SSD’s behalen. Nu al komen SSD’s steevast als winnaar uit de bus in onze Laadtijd Index. In de nieuwe generatie consoles gaan we daar alleen maar meer van merken. De SSD in de Xbox Series X heeft een leessnelheid van 2,4 GB/s en de PlayStation 5 heeft zelfs een leessnelheid van 5,5 GB/s. En het kan zelfs nóg sneller: de gloednieuwe Samsung 980 Pro SSD heeft een leessnelheid van 7 GB/s!

Ontwikkelaars gaan ook echt rekenen op die snelheid. Ze willen de SSD gebruiken als integraal verlengstuk van het RAM. Daardoor worden laadtijden niet alleen verleden tijd, maar zijn er ook totaal nieuwe dingen mogelijk in games. Kijk maar naar Ratchet & Clank: Rift Apart. De omgevingen wisselen daarin razendsnel: in een oogwenk worden volledig nieuwe omgevingen geladen. Dat kan alleen maar met de hoge snelheden van een SSD. Traditionele HDD’s zijn daar al niet geschikt voor, en voor optische schijven is er dus al helemaal geen plaats meer.

Data op een optische disk is bovendien niet aan te passen. Dat terwijl games meer dan ooit leven. Ze worden voortdurend gepatcht, geüpdatet, uitgebreid en aangepast. Zeker bij games die veel online worden gespeeld, zoals Call of Duty: Modern Warfare, Halo: The Master Chief Collection of Destiny 2, lijkt de content op het originele schijfje in de verste verte niet meer op wat je vandaag de dag speelt

Watch on YouTube

Zwakste schakel

Games worden daarom allang niet meer vanaf de disk geladen. De fysieke schijfjes worden op de huidige generatie consoles al enkel gebruikt voor de installatie, maar het is zelfs maar de vraag in hoeverre dat nog zinvol is. Downloadsnelheden liggen inmiddels wereldwijd ook al ver boven die 27 MB/s die een Blu-ray Disk haalt. De optische schijf is dus in ieder opzicht de zwakste schakel geworden.

Het schijfje dat je in je PlayStation of Xbox stopt is daarom niet meer dan een veredelde activatiesleutel, en voor veel gamers zijn de fysieke games met doosje natuurlijk een mooi verzamelobject voor in de kast. Wees gerust: de PlayStation 5 en Xbox Series X beschikken nog steeds over een Blu-ray-speler. Maar van de PlayStation 5 verschijnt in ook een Digital Edition en de geruchten dat Microsoft ook met zo’n apparaat komt, zijn hardnekkig.

De opmars van de harde schijf in consoles heeft de fysieke disk dus eigenlijk al zinloos gemaakt. Met de nieuwe generatie consoles valt echter alles op zijn plaats: steeds meer games als een service, hogere downloadsnelheden en vooral de onvoorstelbaar veel snellere SSD’s zouden de optische disk zomaar eens het laatste zetje de afgrond in kunnen geven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Accessoiremaker zegt volgende week Switch 2-informatie te delen
Nieuws

Accessoiremaker zegt volgende week Switch 2-informatie te delen

Komende week wordt CES in Las Vegas gehouden

Het accessoirebedrijf Genki claimt volgende week op de Consumer Electronics Show (CES) meer informatie over de opvolger van de Nintendo Switch te delen.

Dat werd via een planning voor de aankomende beurs aangekondigd. Het bedrijf is aanwezig bij de ingang van Eureka Park, waar mensen het team kunnen ontmoeten. "We zijn ook blij om alle Switch 2-informatie die we mogelijk hebben te kunnen delen, alsmede info over de accessoires die we er voor maken."

Dat is een opvallende uitspraak, want de Switch 2 is op moment van schrijven nog helemaal niet aangekondigd. Dit gebeurt echter wel ergens voor april 2025, en veel fans hopen dat de onthulling zelfs deze maand plaatsvindt. Sommige fans hopen zelfs dat de beschrijving van Genki betekent dat de nieuwe console nog voor de start van CES - oftewel 7 januari - wordt onthuld.

Hoewel de Switch 2 nog niet officieel is onthuld, gaan er al geruime tijd veel geruchten over de console. Eerder vandaag werd al een patent van Nintendo gespot dat lijkt te hinten naar DLSS-achtige upscaletechnologie, en eind vorig jaar claimde iemand de Switch 2 al te hebben gezien. Ook bracht een andere accessoiremaker al renders uit van wat mogelijk een draagtas voor de Switch 2 is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tango Gameworks kondigt 'hergeboorte' met kleine naamswijziging aan
Nieuws

Tango Gameworks kondigt 'hergeboorte' met kleine naamswijziging aan

De studio werd afgelopen jaar van sluiting gered door Krafton

Hi-Fi Rush-ontwikkelaar Tango Gameworks heeft begin dit jaar een zogenoemde "hergeboorte" aangekondigd waar ook een kleine naamswijziging bij komt kijken.

Tango Gameworks werd vorig jaar gesloten door Microsoft nadat de studio als onderdeel van de Bethesda-overname enkele jaren geleden werd overgenomen door het bedrijf achter Xbox. Krafton onthulde afgelopen najaar echter de ontwikkelaar te hebben overgenomen, waardoor de studio toch weer geopend kon worden. Daarbij zijn de rechten op Hi-Fi Rush meegenomen.

Via social media laat de ontwikkelaar nu weten dat voortaan door het leven gaat als 'Tango Gameworks Inc.'. Het bedrijf spreekt over een "hergeboorte" nu het onder Krafton functioneert. "We zijn blij dat we games kunnen blijven creëren die spelers wereldwijd plezier brengen."

Om welke games het precies gaat, is op moment van schrijven niet bekend. Onlangs werd nog gemeld dat zowel een vervolg op Hi-Fi Rush als andere games worden overwogen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!