De Joy-Cons en Pro Controller voor Nintendo Switch 2 hebben geen analoge, maar digitale triggers. Volgens Nintendo is hier voor gekozen omdat veel ontwikkelaars daar om vroegen.
Dat meldden Nintendo-topmannen in een interview met VentureBeat. Bij analoge triggers registreert de controller hoever de trigger wordt ingedrukt - bijvoorbeeld om te bepalen hoeveel gas er wordt gegeven in racespellen - terwijl digitale triggers elke beweging als dezelfde input registreren.
Setsuya Sasaki, de technical director van de Switch 2: "Er waren een hoop, laten we zeggen, kieskeurige ontwikkelaars die om (digitale triggers) vroegen. Daarom hebben we daar voor gekozen."
Switch 2-producent Kouichi Kawamoto vult aan: "Er zitten zowel voor- als nadelen aan analoge knoppen. Je verliest wat momentum wanneer ze analoog zijn. We overwogen het en besloten dat directe input een betere optie zou zijn."
Overigens had de GameCube-controller wel analoge triggers. Games als F-Zero GX en Super Mario Sunshine maken hier gebruik van. Het is echter niet noodzakelijk om de games te kunnen spelen. Op de Switch 2 komen via Nintendo Switch Online GameCube-spellen beschikbaar. De Switch 2 is vanaf 5 juni verkrijgbaar.