BenQ introduceert eerste oled-gamingmonitor: Mobiuz EX480UZ
Nieuws

BenQ introduceert eerste oled-gamingmonitor: Mobiuz EX480UZ

Na de eerste oled-modellen van concurrenten maakt nu ook BenQ een eigen oled-gamingmonitor: de Mobiuz EX480UZ.

De Mobiuz EX480UZ is een 48 inch groot oled-paneel, met een 4k-resolutie op 120 hertz. In combinatie met twee hdmi 2.1-poorten moet de omvangrijke monitor een mooi maatje vormen voor onder meer de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles. De ingebouwde treVolo-speakers en inbegrepen afstandsbediening — vaste verschijningen voor Mobiuz — moeten dat verder onderstrepen.

Net als de andere Mobiuz-modellen blijft ook de EX480UZ vasthouden aan minimaal HDR10-kleurendiepte — in dit geval bijgestaan door BenQ's 'True Black' hdr-technologie, met minimaal 400 nits piekhelderheid. Met een native contrastratio van 135.000:1 oogt het scherm harder dan menig gamingmonitor. 

Ondertussen kan met het oled-paneel ook de schermresponsiviteit weer verhoogd worden. Voor de grote Mobiuz EX480UZ belooft BenQ een GtG-schermrespons van slechts 0,1 milliseconde.

Als eerste en zeker niet de kleinste oled-gamingmonitor komt de Mobiuz EX480UZ wel met een voor BenQ wel erg hoog gegrepen adviesprijs à 1.999 euro. De monitor moet, net als diens twee gelijktijdig onthulde Mobiuz-broertjes, nog ergens tussen nu en oktober lanceren.

©GMRimport

Tevens nieuw in het Mobiuz-aanbod zijn de EX270QM en EX270M. Beide monitoren zijn 27 inch grote ips-modellen op 240 hertz, met in ieder geval HDR10-kleurbereik en een responstijd van hoogstens 1 milliseconde (GtG). Het verschil zit 'm vooral in de resolutie, alsmede de hdr-prestaties.

De Mobiuz EX270QM is met een adviesprijs van 799 euro het luxere model, met onder meer een 1440p-resolutie en een DisplayHDR 600-certificaat. Juist helderheid en kleurrealisme staan bij snelle QHD-schermen niet vaak hoog in het vaandel, maar voor BenQ en Mobiuz zijn het pijlers. De EX270QM belooft daarnaast 98 procent van het DCI-P3 kleurengamma te dekken.

BenQ's Mobiuz EX270M schaalt dat allemaal ietwat omlaag en biedt een 27 inch instapmodel voor 399 euro. De schermhelderheid zakt terug naar een relatief standaard 400 nits, met 'slechts' 99 procent dekking van het minder rijke sRGB-kleurenspectrum. Ook de 1440p-resolutie maakt hier plaats voor 1080p.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!