Belangrijke Blizzard-spil vertrokken vanwege beoordelingssysteem voor werknemers
Nieuws

Belangrijke Blizzard-spil vertrokken vanwege beoordelingssysteem voor werknemers

Brian Birmingham, die tot voor kort aan het hoofd stond van de ontwikkeling van World of Warcraft Classic, is vertrokken bij Blizzard vanwege een intern beoordelingssysteem voor werknemers.

Het nieuws kwam naar buiten doordat Bloomberg een e-mail van Birmingham onder ogen had gezien en op basis daarvan een artikel publiceerde. Managers zouden volgens die e-mail bij Blizzard verplicht zijn om aan zo'n vijf procent van werknemers een lage beoordeling te geven, wat vervolgens de mogelijkheden voor promotie en het ontvangen van een bonus zou beïnvloeden.

Ook Birmingham, die zo'n zeventien jaar in dienst was bij het bedrijf, zou zijn gedwongen de beoordeling van een werknemer van 'succesvol' naar 'in ontwikkeling' te veranderen, om zo maar aan het quotum te kunnen voldoen. Dit zou uiteindelijk hebben bijgedragen aan Birminghams beslissing om te vertrekken bij Blizzard.

"Toen teamhoofden vroegen waarom we dit moesten doen, legden World of Warcaft-regisseurs uit dat ze het er niet mee eens waren, maar dat het Blizzard-leiderschap het belangrijk achtte om de minst presterende werknemers er uit te werken zodat iedereen kon blijven groeien", zo zou Birmingham in de mail hebben verteld. "Dit beleid wakkert concurrentie tussen werknemers en de sabotage van iemand anders zijn of haar werk aan. (...) Uiteindelijk vreet het aan het vertrouwen en vernietigt het creativiteit."

Na de publicatie van het artikel van Bloomberg heeft Birmingham op Twitter gemeld dat de quotes uit zijn e-mail naar zijn weten correct zijn. Hij claimt echter dat Bloomberg geen contact met hem heeft opgenomen voor het publiceren van het artikel. Toch spreekt hij van het feit dat er nog altijd een minimale quotum gehaald moet worden bij Blizzard. 

Hij geeft aan dat er van kwaad bloed tussen hem en zijn collega's geen sprake is en dat de schuld bij het management van Activision Blizzard ligt. "Activision Blizzard is een problematisch moederbedrijf. Ze oefenden druk op ons uit om beide uitbreidingen (op World of Warcraft Classic) sneller uit te brengen. Het is erg onrechtvaardig om werknemers die daar hard aan hebben gewerkt, hun deel van de winst te ontzeggen. Activision Blizzard zou zichzelf moeten schamen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!