Belangrijke Blizzard-spil vertrokken vanwege beoordelingssysteem voor werknemers
Nieuws

Belangrijke Blizzard-spil vertrokken vanwege beoordelingssysteem voor werknemers

Brian Birmingham, die tot voor kort aan het hoofd stond van de ontwikkeling van World of Warcraft Classic, is vertrokken bij Blizzard vanwege een intern beoordelingssysteem voor werknemers.

Het nieuws kwam naar buiten doordat Bloomberg een e-mail van Birmingham onder ogen had gezien en op basis daarvan een artikel publiceerde. Managers zouden volgens die e-mail bij Blizzard verplicht zijn om aan zo'n vijf procent van werknemers een lage beoordeling te geven, wat vervolgens de mogelijkheden voor promotie en het ontvangen van een bonus zou beïnvloeden.

Ook Birmingham, die zo'n zeventien jaar in dienst was bij het bedrijf, zou zijn gedwongen de beoordeling van een werknemer van 'succesvol' naar 'in ontwikkeling' te veranderen, om zo maar aan het quotum te kunnen voldoen. Dit zou uiteindelijk hebben bijgedragen aan Birminghams beslissing om te vertrekken bij Blizzard.

"Toen teamhoofden vroegen waarom we dit moesten doen, legden World of Warcaft-regisseurs uit dat ze het er niet mee eens waren, maar dat het Blizzard-leiderschap het belangrijk achtte om de minst presterende werknemers er uit te werken zodat iedereen kon blijven groeien", zo zou Birmingham in de mail hebben verteld. "Dit beleid wakkert concurrentie tussen werknemers en de sabotage van iemand anders zijn of haar werk aan. (...) Uiteindelijk vreet het aan het vertrouwen en vernietigt het creativiteit."

Na de publicatie van het artikel van Bloomberg heeft Birmingham op Twitter gemeld dat de quotes uit zijn e-mail naar zijn weten correct zijn. Hij claimt echter dat Bloomberg geen contact met hem heeft opgenomen voor het publiceren van het artikel. Toch spreekt hij van het feit dat er nog altijd een minimale quotum gehaald moet worden bij Blizzard. 

Hij geeft aan dat er van kwaad bloed tussen hem en zijn collega's geen sprake is en dat de schuld bij het management van Activision Blizzard ligt. "Activision Blizzard is een problematisch moederbedrijf. Ze oefenden druk op ons uit om beide uitbreidingen (op World of Warcraft Classic) sneller uit te brengen. Het is erg onrechtvaardig om werknemers die daar hard aan hebben gewerkt, hun deel van de winst te ontzeggen. Activision Blizzard zou zichzelf moeten schamen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!