Beginnerstips voor Tony Hawk’s Pro Skater 1+2
Nieuws

Beginnerstips voor Tony Hawk’s Pro Skater 1+2

Met Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 herleven oude tijden. De game brengt de klassieke, supersnelle gameplay uit de oude Tony Hawk’s Pro Skater-games immers op spectaculaire wijze terug. Misschien maak je echter voor het eerst kennis met de skateserie of ben je na al die jaren wat van je skills vergeten. In dit artikel helpen we je op weg zodat je binnen de kortste keren (weer) een virtuele pro skater bent.

De Gamer.nl-recensie laat geen twijfel bestaan over de kwaliteit van deze remaster: “Tony Hawk's Pro Skater 1+2 maakt echt enorm veel indruk als remaster. Als fan van het origineel kan ik bijna niet geloven dat alles zo goed uit de verf komt. Deze game voelt precies als toen. Tegelijkertijd is het knap hoe ‘getrouw’ de vernieuwingen van Vicarious Visions voelen. Het is alsof de nieuwe park goals er altijd al in hebben gezeten.” In dit artikel leren we je stapsgewijs hoe je zo goed mogelijk presteert in de game.

Neem de tijd voor de tutorial

De game bevat een korte tutorial waarin de basis van de besturing wordt uitgelegd. Misschien denk je dat je weet wat je doet na al die jaren Tony Hawk spelen, maar het kan een tijdje geleden zijn, dus het kan toch geen kwaad om de tutorial te doorlopen. Op die manier wordt je geheugen goed opgefrist en merk je mogelijk een trucje hier en daar op dat je was vergeten. Het kost je hoogstens een halfuurtje.

Wanneer je het spel voor het eerst opstart, wordt gevraagd of je de tutorial wil doen. Mocht je die hebben overgeslagen, dan kun je hem alsnog via het menu tevoorschijn halen.

Doe eerst de makkelijke uitdagingen in levels

In elk level krijg je een lijstje met uitdagingen om te voltooien. Dat kan wanneer je voor het eerst in een level arriveert nogal overweldigend zijn. En dan heb je ook maar telkens twee minuten op de timer staan! Adem in, adem uit: je kan het level zo vaak opnieuw spelen als je wil en je hoeft niet alle uitdagingen in één ronde te behalen. Pak dus eerst de makkelijkste uitdagingen op. De laagste score behalen en de SKATE-letters allemaal vinden zijn relatief gemakkelijke uitdagingen.

Leer een level kennen via Free Skate

Een nóg betere manier om uiteindelijk al die uitdagingen te behalen, is een level eerst verkennen via Free Skate. Dan loopt er geen irritante timer op het scherm die je zenuwachtig maakt, maar heb je een oneindige hoeveelheid tijd om elke ramp, rail en gap om over te springen tot in de kleinste details uit te pluizen. Natuurlijk: de diverse uitdagingen zijn niet te vinden in de levels in Free Skate, maar wanneer je een level al goed doorhebt, wordt het opeens een stuk makkelijker om in twee minuten tijd zoveel mogelijk uitdagingen te voltooien. Tony Hawk’s Pro Skater is soms net een platformer, waarbij je kennis van de omgeving essentieel is!

Wissel trucjes af

Wanneer je een level eenmaal goed kent, is het vooral zaak om hoge scores binnen te harken, zeker wanneer je meedoet aan toernooien waarin medailles te verdienen zijn. Door trucjes te herhalen, leveren ze steeds minder punten op, dus het is essentieel om allerlei verschillende soorten trucs uit te voeren. Met de onderste actieknop maak je een ollie (sprong), en de andere actieknoppen kun je in combinatie met de acht verschillende richtingen op de vierpuntdruktoets of analoge stick gebruiken om verschillende moves te doen. De linker actieknop is voor flips, de rechter actieknop voor grabs en de bovenste actieknop voor grinds.

Link trucjes aan elkaar voor combo’s

Heb je de verschillende skatetricks eenmaal door, dan is de volgende belangrijke stap het creëren van combo’s. Spring je bijvoorbeeld van een stang af na een grind en ben je op weg naar de volgende plek om een trucje te doen, dan is het belangrijk om tijdens die tocht een manual uit te voeren door eenmalig snel omhoog en omlaag te drukken op de analoge stick of vierpuntdruktoets. Een manual telt in feite als link tussen twee verschillende trucjes. Zo blijft de teller lopen. Elke nieuwe move die je eruit gooit verdubbelt de score en binnen de kortste keren rag je er in één keer scores van honderdduizenden of zelfs miljoenen punten uit.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar als je net een sprong hebt gemaakt en naar beneden komt op een ramp? Je moet dan voordat je een manual inzet eerst een revert doen. Door wanneer je neerkomt van een ramp meteen een trigger in te drukken, zet je de revert in. Doe meteen daarna een manual (snel omhoog en omlaag drukken, weet je nog?) en je hebt een link tussen je vorige en komende truc gecreëerd.

Dat vergt wat oefening, maar net zoals bij het echte skaten geldt: oefening baart kunst! Het is daarbij de enige manier om echt hoge scores te halen voor de uitdagingen in levels en wanneer je het online tegen andere spelers opneemt.

Dat vergt wat oefening, maar net zoals bij het echte skaten geldt: oefening baart kunst!

-

Val zo weinig mogelijk

Vallen in Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 (ook wel een ‘bail’ genoemd) is een doodzonde! Het kost je tijdens de korte twee minuten die je hebt extra tijd en het reset je Special-meter, waardoor je die weer opnieuw moet opbouwen. Daarbij gaan er wanneer je valt punten van je score af tijdens toernooien. Het allerbelangrijkste tijdens toernooien is dus om nóóit van je skateboard af te vallen. En mocht het toch gebeuren, vergeet dan niet op X of A te drukken om zo snel mogelijk weer op je board te springen.

Zorg dat de Special-meter altijd vol is

Zoals gezegd is je Special-meter in één klap leeg wanneer je valt. De Special-meter bouw je op door trucjes uit te voeren en dus scores binnen te harken. Eenmaal vol geeft de meter je de kans om een aantal speciale moves uit te voeren. Die speciale moves kun je instellen in het menu van je skater. Gedurende je carrière ontgrendel je meer ruimte om speciale moves toe te wijzen, dus check dat regelmatig in het menu van je skater.

De knoppencombinaties van speciale moves zijn iets ingewikkelder dan reguliere trucjes, maar eenmaal goed uitgevoerd leveren ze veel meer punten op, dus het is zeker de moeite waard. En hoe meer speciale moves je combineert, zoals verschillende speciale grinds en speciale grabs, hoe sneller je score oploopt. Wanneer je Special-meter gevuld is, ben je ook iets sneller en spring je ook wat hoger. Een volle meter is dus essentieel voor optimale skatesessies! Oh, en ook niet onbelangrijk: de soundtrack klinkt ook net iets dynamischer met een volle Special-meter.

Let op je stance

Elke skater heeft een ‘stance’, namelijk regular of goofy. Dat bepaalt welke voet vooraan en achteraan op het board staat. Elke skater kan zowel regular als goofy op een board staan, maar heeft een favoriete stance. Trucs lukken net iets beter als je de juiste stance aanneemt. Rechtsboven op het scherm zie je of je de juiste stance gebruikt. Je kunt met ervaringspunten je skater echter zo upgraden dat hij zowel in regular als goofy even goed skate, maar dat is natuurlijk iets voor op de lange termijn.

Maak slim gebruik van je stats

Of je nou met een bekende skater als Tony Hawk of je eigen gemaakte skater speelt: elk personage heeft zijn of haar eigen statistieken. Die kun je in het skatermenu aanpassen. In elk level zijn daarnaast voor elke skater individueel stat-points verstopt. Pak die zo snel mogelijk, zodat je ze kunt spenderen aan je skater! Op die manier word je steeds sneller, spring je hoger of blijf je langer in balans tijdens een grind of een manual. Handig is ook dat je de stats die je toevoegt tussen potjes door kunt wijzigen. Als je dus voor een uitdaging staat en bijvoorbeeld nét niet een bepaalde locatie kunt bereiken, loont het om al je stats tijdelijk in je airtime te gooien.

Oefening baart kunst

Met bovenstaande tips wordt je binnen de kortste keren een virtuele pro skater in Tony Hawk’s Pro Skater 1+2. Het belangrijkste is om nooit op te geven: blijf het spel spelen, want elk moment dat je het speelt, leren je vingers beter het gevoel van ‘juist skaten’ te herkennen. Het is als leren fietsen: als je het eenmaal door hebt, leer je het niet meer af. En ook niet onbelangrijk: zorg dat je er plezier in hebt!

Meer guides:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Detroit: Become Human is tien miljoen keer verkocht
Nieuws

Detroit: Become Human is tien miljoen keer verkocht

Game kwam in 2018 uit op PS4, in 2019 op pc

Detroit: Become Human is wereldwijd inmiddels meer dan tien miljoen keer verkocht.

Dat heeft Guillaume de Fondaumière, de CEO van ontwikkelaar Quantic Dream, via social media laten weten. "Het complete team van Quantic Dream is trots om aan te kunnen kondigden dat Detroit: Become Human meer dan tien miljoen keer is verkocht op PlayStation en pc. We zijn enorm dankbaar aan iedereen die de game heeft gespeeld. Jullie betekenen alles voor ons en we zouden deze ongelooflijke mijlpaal niet hebben kunnen bereiken zonder jullie."

Detroit: Become Human kwam in 2018 uit op PlayStation 4 en een jaar later op pc. De game is vergelijkbaar met voorgaande games van Quantic Dream, zoals Heavy Rain: een adventurespel gericht op het narratief, met diverse quick-time events waarbij spelers bepaalde knoppen moeten indrukken of bewegingen met de controller moeten maken. Detroit schetst een toekomstbeeld waarin robots die nauwelijks van mensen zijn te onderscheiden in onze samenleving aanwezig zijn en werk voor mensen opknappen, maar sommige robots langzaam maar zeker los proberen te breken uit dit gevangenschap.

Na de release van Detroit kwam Quantic Dream negatief in het nieuws vanwege een vermeende giftige werkomgeving, wat resulteerde in een herstructurering binnen de studio. In 2022 werd Quantic Dream overgenomen door het Chinese NetEase, al blijft de studio onafhankelijk te werk gaan.

Een van de games die voor zover bekend nog altijd in ontwikkeling is bij Quantic Dream, is Star Wars Eclipse, dat de Star Wars-franchise moet combineren met de gebruikelijke filmische gameplay waar de studio bekend om staat. Afgelopen augustus bleek nog dat de hoofdschrijver dan die game vertrokken is bij de ontwikkelaar.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Valhalla heeft nu Steam Achievements
Nieuws

Assassin's Creed Valhalla heeft nu Steam Achievements

Ubisoft neemt Steam weer serieus

Krap twee jaar na de release van Assassin's Creed Valhalla op Steam zijn er nu ook Steam Achievements aanwezig in de game.

Assassin's Creed Valhalla verscheen in 2020 al op consoles pc via de Epic Games Store, en kwam vervolgens in 2022 ook naar Steam. Toen liet Ubisoft weten dat er geen Steam Achievements aanwezig zouden zijn in de game, tot teleurstelling van veel spelers. Nu zijn de Steam Achievements er dus wel, zo valt via SteamDB te zien.

Toen Ubisoft onlangs aankondigde dat Assassin's Creed Shadows uitgesteld werd naar volgend jaar, maakte het bedrijf ook bekend dat het games weer vaker en sneller op Steam zou uitbrengen. Toen werd ook aangekondigd dat Star Wars Outlaws op 21 november op Steam verschijnt. Eerder vandaag bleek al dat Mirage de volgende game is die de overstap maakt. De toevoeging van Steam Achievements in Valhalla lijkt ook onderdeel te zijn van deze terugkeer naar Steam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Release van nieuwe Avatar: The Last Airbender-game gepland voor 2027 of 2028
Nieuws

Release van nieuwe Avatar: The Last Airbender-game gepland voor 2027 of 2028

In de game kunnen spelers alle vier de naties verkennen

De nieuwe actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender die vorige week werd aangekondigd, staat op dit moment gepland voor een release in 2027 of 2028.

Dat meldde Doug Rosen, de senior vicepresident van 'Games & Emering Media' bij Paramount, in een aflevering van de officiële Avatar-podcast. Op Reddit vatte iemand de informatie uit de podcast samen. Hoewel men nu blijkbaar mikt op een release in 2027 of 2028 voor de nieuwe Avatar-game, meldt Rosen dat hij niet kan verzekeren dat dit ook daadwerkelijk gehaald wordt. Daarbij wordt er gemikt op een release op de volgende generatie consoles.

Verder benadrukt Rosen dat het spel een actie-rpg gesitueerd in een open spelwereld wordt, waarbij alle vier de naties verkend kunnen worden. De game speelt zich daarbij zo'n zevenduizend jaar in het verleden af, kort nadat massale vulkaanuitbarstingen een nieuwe ijstijd inluiden.

Dat is opvallend, omdat de vier naties volgens officiële lore maar zo'n vierduizend jaar oud zijn. Fans speculeren echter dat laatstgenoemde feitje mogelijk vrij los te interpreteren is, en dat vierduizend jaar geleden bijvoorbeeld de uiteindelijke versies van de naties vast werden gelegd.

De projectnaam van de game is 'Ice Wars', en in het spel besturen spelers een nieuwe Avatar die net aan zijn reis begint. Men kan daarbij een eigen personage aanmaken en een element kiezen.

Afgelopen week werd aangekondigd dat Saber Interactive aan een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum werkt. Toen werden er verder nog nauwelijks details gegeven, maar hierboven is dus wat meer informatie te vinden. Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!