Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen
Reviews

Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen

‘Je leven aan je voorbij zien flitsen’ is een veelgebruikte term, vaak in de context van bijnadoodervaringen en wanhopige situaties. Het daadwerkelijk zelf ervaren doe je liever niet, mits misschien in een veilige virtuele setting. Dat is wat Before Your Eyes op voortreffelijke wijze doet.

Met alsmaar voortschrijdende technologische ontwikkelingen zijn ontwikkelaars constant op zoek naar nieuwe invoermethoden voor games. Bewegingsbesturing stamt al uit de jaren zeventig, virtual reality maakt de laatste jaren een flinke opmars en aanraakgevoelige besturing keert op meerdere manieren terug in het huidige gamelandschap. Goodbyeworld Games implementeert een methode die we voorheen nog amper in mainstream titels zagen: Before Your Eyes bestuur je door met je ogen te knipperen.

Een dergelijke manier van gamen is uiteraard niet volledig nieuw. Zo wordt eyetrackingsoftware al ruim een decennium ingezet voor onderzoek en dezelfde techniek wordt gebruikt om games toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten. Daarbij houdt Before Your Eyes enkel via je webcam bij of je knippert; zaken als rondkijken doe je alsnog met de muis.

©GMRimport

Vogelvlucht

Het is echter het thematische karakter van de techniek dat de game zo bijzonder maakt. Je volgt namelijk in vogelvlucht het leven van Benny, van zijn eerste jaren op deze aardbol tot de bittere dood. In bad met een speelgoedboot, filmijkend in een donker klaslokaal, z’n eerste liefde, lastige carrierekeuzes: knipper – na een paar seconden – met je ogen, en het is voorbij.

Het spreekt daarom boekdelen dat elke ‘flits’ een diepe indruk achterlaat. Before Your Eyes is duidelijk geinspireerd door herinneringen en ervaringen van het ontwikkelteam en bevat daarom situaties die heel herkenbaar aanvoelen. Vanuit de kinderwagen luisteren naar de branding van de zee, je ouders die apetrots zijn op je kleurplaat, zenuwachtig een zaal vol mensen toespreken: het roept gevoelens op die je mogelijk lang niet meer hebt ervaren.

©GMRimport

Ook minder fijne gevoelens, want het mag geen geheim zijn dat Before Your Eyes enkele droevige wendingen kent. Spelers zien immers het leven van Benny aan hem voorbij flitsen, met een goede reden. Daarbij laat de game een hoop over ter interpretatie: was je jeugd eenzaam of best wel oké? Vroegen je ouders teveel van je, of waren ze juist trots en gedreven? Er zijn geen goede of foute antwoorden - wel meerdere perspectieven op de mooie en pijnlijke momenten in het leven waarop je voor de poort naar het hiernamaals reflecteert.

In een oogwenk voorbij

Dat laatste is enigszins afhankelijk van hoe uitgebreid je de simpel opgebouwde doch sfeervolle omgevingen bestudeert. Voordat de telkens terugkerende metronoom in beeld verschijnt en de volgende knipper een flashforward activeert, krijgen spelers namelijk even de tijd om interactie te hebben met de omgeving. Denk aan actief een bepaalde richting op knipperen om meer van een kamer of gebied te onthullen, muziek spelen op een piano of schilderen. Ook zijn er momenten waarop je extra lang moet staren of juist de ogen moet sluiten om te luisteren naar de omgeving. Before Your Eyes móet je daarom spelen met een headset om de volledige ervaring te krijgen.

Soms ben je als speler wel erg bewust van hoe vaak je knippert. Knipper ‘per ongeluk’ uit automatisme – dat gebeurt héél vaak – en je mist een stuk dialoog of verlaat een herinnering voordat je deze goed hebt kunnen bekijken. Dat is enerzijds spijtig, want korte gesprekken tussen personages geven net wat meer context aan bepaalde situaties en zijn eigenlijk zonde om te missen. Ook vertelt de omgeving vaak een verhaal dat je helpt te begrijpen of je vijf seconden of juist vijf jaar in de toekomst bent gesprongen.

©GMRimport

Hart van steen

Anderzijds bewijst het ook dat de game technisch goed in elkaar zit. Met een relatief oude Logitech C922-webcam worden na een korte kalibratie vrijwel alle knippers geregistreerd. Ook houdt de game rekening met brillen en zegt de ontwikkelaar gekeken te hebben naar stoorzenders als aquariums op de achtergrond. Voor wie de techniek toch niet werkt, is er ook de optie om de game volledig met muisklikken te spelen, al schiet dat z’n doel behoorlijk voorbij. Gelukkig balanceert de game optionele scènes waarbij je zelf kunt knipperen met essentiële informatie en raak je nooit helemaal de draad kwijt.

Sterker nog: tegen het einde van de game is het overduidelijk wat er gaande is. Wie er niet door wordt geraakt, heeft een hart van steen. Before Your Eyes duurt slechts anderhalf uur en flitst daarom aan je voorbij – blijkbaar genoeg om een mensenleven samen te vatten.

Before Your Eyes is nu beschikbaar voor pc.

Uitstekend
Conclusie

Before Your Eyes laat spelers op een indrukwekkende manier ervaren hoe het leven aan je voorbij kan flitsen.

Plus- en minpunten
  • Met liefde geschreven, zit technisch goed in elkaa
  • Per ongeluk knipperen zit soms het verhaal in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!