Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken
Nieuws

Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken

Hij is niet van plan om met pensioen te gaan

Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta die onlangs is vertrokken bij PlatinumGames, mag een jaar lang niet werkzaam zijn in de game-industrie.

De Japanse ontwikkelaar is een YouTube-kanaal gestart, en in de eerste video vertelt hij meer over zijn huidige situatie. Afgelopen maand bleek dat Kamiya wegging bij PlatinumGames, de studio achter games als Bayonetta, The Wonderful 101 en Astral Chain. Op 12 oktober is hij daadwerkelijk vertrokken.

In de nieuwe video laat Kamiya weten dat hij van plan is om games te blijven maken, maar dat hij dit een jaar lang niet mag doen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een concurrentiebeding van PlatinumGames.

"Ik voel me weer opgeladen nadat ik ben vertrokken. Ik kijk naar Netflix, Disney Plus, YouTube enzovoorts. Ik weet niet eens meer welke dag het is. Ik heb al een tijdje niet gewerkt. Ik denk dat het drie maanden geleden is dat ik de beslissing maakte om ontslag te nemen. Toen ik de knoop doorhakte, moest ik mijn speelgoed opruimen. Toen ik daar klaar mee was, had ik betaald vakantie."

Het is niet bekend waarom Kamiya is vertrokken bij PlatinumGames. De nieuwe video biedt niet veel meer duidelijkheid. "Ik ben vertrokken omdat ik mijn overtuigingen als gamemaker wilde volgen. Ik denk dat ik de juiste weg ben ingeslagen. Ik ga nog niet met pensioen. Ik wl games blijven maken. Ik kan een jaar lang niet (in dezelfde industrie) werken vanwege redenen. Dus het zal een tijd duren voordat ik met goed nieuws kom. Maar het gaat gebeuren."

Vervolgens laat Kamiya weten dat hij openstaat voor werk. "Ik overweeg elk aanbod van meer dan honderd miljoen yen (633.700 euro) per jaar. Dus als een bedrijf mij dat wil bieden, neem contact met me op." Aan het einde van de video rijdt Kamiya weg van het parkeerterrein van PlatinumGames in een Lamborghini Countach.

Kamiya begon zijn carrière bij Capcom, waar hij games als Devil May Cry, Resident Evil 2, Okami en Viewtiful Joe regisseerde. In 2006 was hij een van de oprichters van de Japanse studio PlatinumGames, en stond hij aan het roer van Bayonetta en The Wonderful 101. Hij overzag ook de ontwikkeling van Bayonetta en werd vorig jaar uitgeroepen tot vicepresident van het bedrijf. De afgelopen tijd werkte hij aan de mysterieuze superheldengame Project GG. De status van dat spel nu Kamiya vertrekt is onbekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar
Nieuws

Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar

Ontvangt de populaire actiegame een uitbreiding?

Black Myth: Wukong-fans kunnen zich klaarmaken voor een "aantal verrassingen" later dit jaar.

Dat heeft regisseur Feng Ji aangekondigd op de Golden Joystick Awards die eerder deze week werden uitgereikt. Daar won Black Myth: Wukong de award voor game van het jaar.

"Je hebt de game misschien al uitgespeeld", zo opperde Feng Ji. "Dat is prima. Blijf ons volgen en misschien komen er wat verrassingen voorbij later dit jaar." Hoewel de ontwikkelaar niet duidelijk maakte waar het precies om gaat, hopen fans dat hiermee downloadbare content voor de game wordt bedoeld.

Black Myth: Wukong verscheen in augustus voor PlayStation 5 en pc. Het op Unreal Engine 5 ontwikkelde spel is min of meer een vertolking van en een vervolg op het bekende Chinese verhaal Journey to the West. In dit verhaal is de Monkey King vijfhonderd jaar gevangen onder de Wy Zhi Shan-berg.

De game is een singleplayer actie-rpg waarin spelers als de 'Destined One' door een grote verscheidenheid aan gebieden reizen geïnspireerd door het hierboven genoemde verhaal, terwijl men in actievolle gevechten beland.

Marcel Vroegrijk beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-recensie: "Black Myth: Wukong doet meer dingen goed dan fout. Het begint wat eigenaardig, speelt soms stroef en de onophoudelijke stroom aan bazen komt je vroeg of laat de neus uit. Maar het zit verrassend slim in elkaar en voelt vooral erg verfrissend, ook al heb je ‘het verhaal’ van Journey to the West ongetwijfeld al een keer gehoord of gezien."

Zover bekend moet er ook nog altijd een Xbox Series-versie van het spel uitkomen, al is niet duidelijk wanneer. Op 12 december komt er in ieder geval een fysieke PlayStation 5-versie van de game uit.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!