Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken
Gamer.nl
Nieuws

Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken

Hij is niet van plan om met pensioen te gaan

Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta die onlangs is vertrokken bij PlatinumGames, mag een jaar lang niet werkzaam zijn in de game-industrie.

De Japanse ontwikkelaar is een YouTube-kanaal gestart, en in de eerste video vertelt hij meer over zijn huidige situatie. Afgelopen maand bleek dat Kamiya wegging bij PlatinumGames, de studio achter games als Bayonetta, The Wonderful 101 en Astral Chain. Op 12 oktober is hij daadwerkelijk vertrokken.

In de nieuwe video laat Kamiya weten dat hij van plan is om games te blijven maken, maar dat hij dit een jaar lang niet mag doen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een concurrentiebeding van PlatinumGames.

"Ik voel me weer opgeladen nadat ik ben vertrokken. Ik kijk naar Netflix, Disney Plus, YouTube enzovoorts. Ik weet niet eens meer welke dag het is. Ik heb al een tijdje niet gewerkt. Ik denk dat het drie maanden geleden is dat ik de beslissing maakte om ontslag te nemen. Toen ik de knoop doorhakte, moest ik mijn speelgoed opruimen. Toen ik daar klaar mee was, had ik betaald vakantie."

Het is niet bekend waarom Kamiya is vertrokken bij PlatinumGames. De nieuwe video biedt niet veel meer duidelijkheid. "Ik ben vertrokken omdat ik mijn overtuigingen als gamemaker wilde volgen. Ik denk dat ik de juiste weg ben ingeslagen. Ik ga nog niet met pensioen. Ik wl games blijven maken. Ik kan een jaar lang niet (in dezelfde industrie) werken vanwege redenen. Dus het zal een tijd duren voordat ik met goed nieuws kom. Maar het gaat gebeuren."

Vervolgens laat Kamiya weten dat hij openstaat voor werk. "Ik overweeg elk aanbod van meer dan honderd miljoen yen (633.700 euro) per jaar. Dus als een bedrijf mij dat wil bieden, neem contact met me op." Aan het einde van de video rijdt Kamiya weg van het parkeerterrein van PlatinumGames in een Lamborghini Countach.

Kamiya begon zijn carrière bij Capcom, waar hij games als Devil May Cry, Resident Evil 2, Okami en Viewtiful Joe regisseerde. In 2006 was hij een van de oprichters van de Japanse studio PlatinumGames, en stond hij aan het roer van Bayonetta en The Wonderful 101. Hij overzag ook de ontwikkeling van Bayonetta en werd vorig jaar uitgeroepen tot vicepresident van het bedrijf. De afgelopen tijd werkte hij aan de mysterieuze superheldengame Project GG. De status van dat spel nu Kamiya vertrekt is onbekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!