Battletoads is een maar net geslaagde comeback
Reviews

Battletoads is een maar net geslaagde comeback

Wie kent de Battletoads nog? De opgepompte NES-actiehelden hebben al meer dan 26 jaar niets meer van zich laten horen. Rash, Zitz en Pimple zaten al die tijd namelijk vast in een ondergrondse bunker zonder enig contact met de buitenwereld. Wanneer ze in dit langverwachte vervolg eindelijk bevrijd worden, is de rest van de wereld ze compleet vergeten.

De drie padden die in de jaren 90 nog cool, extreem en gewaagd waren zijn in deze game compleet achterhaald. De toon van deze Battletoads is daardoor ook heel anders dan zijn voorgangers. Dit zijn niet meer de stoere helden in de stijl van Teenage Mutant Ninja Turtles of Street Sharks. De Battletoads zijn een stel mafketels die opnieuw hun plek moeten zien te vinden in dit universum. Dit nieuwe deel leunt daarom veel meer op dikke knipogen en tekenfilmachtige humor.

Nergens wordt dit zo duidelijk als in de geanimeerde tussenfilmpjes. Hierin worden op een hoog tempo grappen op de speler afgevuurd. Die nieuwe, zelfbewuste toon moet je maar net leuk vinden. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de graphics, want het lijkt nauwelijks nog op de oude games in de franchise. Toch voelt deze nieuwe richting niet per se verkeerd aan. Battletoads slaat de plank vaak genoeg mis, maar de toewijding voor diens nieuwe stijl is lovenswaardig.

©GMRimport

Padje af

Een andere aanpak is ook nodig, want de oude Battletoads-games waren echt een product van hun tijd. Het beat ‘em up-genre is lang niet zo populair als het ooit was. Dit nieuwe deel doet een dappere poging om wat variatie aan te brengen. Speel je alleen, dan kan er op ieder moment gewisseld worden tussen Zitz (de snelle), Rash (de gebalanceerde) en Pimple (de sterke) om de cast van buitenaardse wezens in elkaar te beuken.

De animaties van deze aanvallen zijn bijzonder gedetailleerd en creatief bedacht. Met een paar simpele combo’s worden er holografische stieren, arcadekasten en allerlei groteske transformaties tevoorschijn getoverd. Het levert met name in latere levels behoorlijk chaotische gevechten op waar je je pad gemakkelijk in kunt verliezen. Zo genadeloos als vroeger is deze Battletoads niet meer dankzij het afschaffen van levens en de introductie van checkpoints, maar regelmatig het loodje leggen hoort er nog steeds bij.

Battletoads voelt behoorlijk uitgerekt, maar is tegelijkertijd ook aan de korte kant.

-

Battlebloat

Het vechtsysteem laat na een paar levels helaas duidelijk zijn gebreken zien. Het werkt, maar zelfs met de introductie van dashes en een lange paddentong om vijanden te pakken blijft het allemaal vrij simpel. Battletoads komt ermee weg door tussen heel veel andere speelstijlen te wisselen. Zo verandert het spel voor een paar levels in een 2D-platformer, een shoot ‘em up en een verzameling Mario Party-achtige minigames. Ook de levels op speederbikes, waarin allerlei obstakels op de je afkomen, mogen natuurlijk niet ontbreken. Het is knap hoe Battletoads met ieder nieuw level net even iets anders doet.

De afwisseling is groot, maar tegelijkertijd wordt het nergens echt complex. Sommige gedeeltes gaan bovendien veel te lang door. Zo zijn de stukken op zwevende motoren veel te langdradig en blijven de shoot ‘em up-gedeeltes ook maar doorgaan. Battletoads voelt behoorlijk uitgerekt, maar is tegelijkertijd ook aan de korte kant. Binnen vier uur bereik je de credits wel. Dat is natuurlijk geheel in de stijl van de games van toen, maar op wat hogere moeilijkheidsgraden en wat collectibles na is er weinig reden om het allemaal nog een keer te doen.

©GMRimport

Battletoad

Het spel nogmaals met één of twee extra spelers doorlopen ligt na de eerste keer uitspelen voor de hand. Battletoads heeft echter geen online co-op. Samen spelen kan alleen met z’n allen op de bank. Een gemiste kans, want de tevens dit jaar verschenen beat ‘em up Streets of Rage 4 kan wél online met een partner gespeeld worden. Battletoads heeft meerdere levels waarin razendsnelle reflexen nodig zijn. Lag of ook maar een beetje stotterende netcode zouden daarvoor natuurlijk fataal zijn. Anno 2020 voelt dat alleen niet als zo’n geweldig excuus meer.

Battletoads is nu beschikbaar voor pc en Xbox One. De game is ook verkrijgbaar via Xbox Game Pass op pc en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Met een nieuwe smoel en toon weet Battletoads zich een klein beetje opnieuw uit te vinden. Het levert een beat ‘em up op die met gevoel voor humor allerlei uitstapjes maakt naar andere genres. Net zoals de grappen in het verhaal is dat niet altijd even geslaagd. Als geanimeerde sterren schitteren de Battletoads, maar het gebrek aan co-op, de erg simpele gameplay en de soms wel heel uitgerekte gebieden laten ze als videogamehelden niet fantastisch uit de verf komen.

Plus- en minpunten
  • Uitbundige grafische stijl
  • Aan de korte kant, maar voelt toch opgerekt, geen online co-op

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation 6 gebruikt AMD-chips, PlayStation-handheld ook op komst'
Nieuws

'PlayStation 6 gebruikt AMD-chips, PlayStation-handheld ook op komst'

PS6 zou draaien op Zem 4- of Zen 5-microarchitectuur

Sony zou de handen ineenslaan met AMD voor het maken van de chips voor PlayStation 6. Daarbij zou AMD ook chips voor een bijbehorende handheld ontwikkelen.

Dat claimt een betrouwbare Chinese insider genaamd zhangzhonghao (via Reddit en ResetEra). Er gingen voorheen al geruchten over de mogelijkheid dat Sony voor de nog onaangekondigde PlayStation 6 wederom AMD zou inschakelen - mede omdat dit backward compatibility makkelijker maakt. De insider claimt nu dat de PS6 op AMD's Zen 4- of Zen 5-microarchitectuur zal draaien.

Daarbij zou AMD ook aan de chips voor een nieuwe PlayStation-handheld werken. Hoewel niet duidelijk wat de functie van deze handheld precies wordt, is het waarschijnlijk dat het de bedoeling is dat deze handheld bestaande PlayStation-games afspeelt en dus niet een losstaand ecosysteem zal bieden.

Eerder dit jaar werd al geclaimd dat Sony de handheldmarkt nauwlettend in de gaten houdt. Insider Moore's Law is Dead claimde eerder ook al dat AMD aan twee nieuwe chipsets voor Sony werkte, en de mogelijkheid dat er zowel een console als handheld in ontwikkeling is zou dit verklaren.

Onlangs gaf Xbox-baas Phil Spencer ook al toe dat Microsoft aan een handheld werkt, al kan die nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Na het succes van de Nintendo Switch en diverse pc-handhelds lijken dus ook Microsoft en Sony zich er aan te wagen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 14 Mobile aangekondigd
Nieuws

Final Fantasy 14 Mobile aangekondigd

Speeltests worden binnenkort gehouden, daarna volgt de release

Square Enix heeft Final Fantasy 14 Mobile aangekondigd, een mobiele versie van de mmo.

De game wordt ontwikkeld door LightSpeed Studios, een dochteronderneming van Tencent Games, en de ontwikkeling wordt overzien door FF14-regisseur Naoki Yoshida. Een precieze releasedatum is er nog niet, maar er worden binnenkort in China speeltests gehouden en een wereldwijde release moet kort daarna volgen.

Yoshida noemt Final Fantasy 14 Mobile een "zuster van Final Fantasy 14". Het gaat dus niet om een directe port van de game die op pc en consoles verkrijgbaar is, al moeten wel "de grootsheid van het verhaal en de gevechtsmechanismen naar mobiele apparaten gebracht worden". Duidelijk is ook dat negen 'jobs' op release beschikbaar zullen zijn.

Ook wordt benadrukt dat diverse ontspannende bezigheden beschikbaar zullen zijn in het spel. Zo kan men met chocobo's racen en een Triple Triad-kaartspel spelen. Ook kunnen spelers hun huis naar eigen smaak aanpassen, meedoen aan diverse seizoensgebonden evenementen en diverse outfits passen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!