Auto HDR en DirectStorage komen naar Windows 11
Reviews

Auto HDR en DirectStorage komen naar Windows 11

Microsoft heeft gedurende de officiële onthulling van Windows 11 laten weten dat Auto HDR en DirectStorage ingebakken zullen zitten in het nieuwe besturingssysteem. Beide technologieën komen overwaaien van de Xbox Series X/S, waar ze voor het eerst geïntroduceerd werden. 

Auto HDR staat selectieve spellen toe om beelden op een wijder en realistischer kleurenspectrum uit te spuwen. Spellen die zelf nooit geoptimaliseerd zijn voor hdr-beeldschermen, kunnen zo alsnog het grotere palet aan tinten benutten.

Windows 11 komt standaard met ondersteuning voor Auto HDR, maar de hdr-optimalisatie moet alsnog handmatig door Microsoft (of de ontwikkelaar) voor spellen geactiveerd worden. Inmiddels is dat al gebeurd voor honderden titels, uit alle generaties van Xbox-consoles.

©GMRimport

DirectStorage optimaliseert de doorvoer van data in games. De API stelt nvme ssd’s in staat om speldata direct naar de gpu te sturen, zonder de cpu daarmee te vertragen. DirectStorage is onderdeel van Xbox’ zogenaamde Velocity Architecture, die laadtijden verminderd en textures sneller plaatst.

Voor de gewenste resultaten raadt Microsoft “DirectStorage Optimized” pc’s aan. Wat dat precies inhoudt, wordt in het persbericht echter niet duidelijk gemaakt. Vermoedelijk heeft het label een bepaalde set vereisten voor bijvoorbeeld NVMe ssd’s, software-drivers en de bandbreedte tussen het moederbord en gpu.

©GMRimport

Zowel DirectStorage als Auto HDR stonden eerder al op de planning voor pc-games. Het is nog onduidelijk of Microsoft de technieken exclusief wil houden voor Windows 11, al was bijvoorbeeld Auto HDR eerder al wel te ‘previewen’ op Windows 10.

Los van Xbox-eigen technieken, onderstreept Microsoft meer gaming-gemak voor Windows 11. Zo houdt Microsoft alle Xbox-apparatuur native toegankelijk voor het nieuwe pc-platform en keert Game Pass uiteraard terug. Beide tegemoetkomingen zijn ook al enige tijd onderdeel van Windows 10.

Windows 11 moet rond de kerstdagen van 2021 verschijnen. Tot “ergens in 2022” kunnen consumenten en retailers al hun Windows 10-systemen kosteloos upgraden naar Windows 11.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!