Astral Chain is een echte Platinum-game met een vleugje L.A. Noire
Nieuws

Astral Chain is een echte Platinum-game met een vleugje L.A. Noire

Het is inmiddels tien jaar geleden dat de eerste titel van de hand van PlatinumGames het levenslicht zag. Sindsdien heeft PlatinumGames een trouwe schare fans weten op te bouwen die de gerenommeerde ontwikkelaar op handen draagt. En terecht, want games als Bayonetta en Nier: Automata behoren misschien wel tot de beste actiegames van dit decennium.

Dat het team achter Astral Chain voor een deel bestaat uit mensen die aan bovengenoemde games hebben gewerkt, klinkt daarom voor velen waarschijnlijk als muziek in de oren. Na onze eerste hands-on met Astral Chain kunnen we stellen dat de Switch-exclusive voor spelers van die games hoogstwaarschijnlijk zal voelen als thuiskomen.

©GMRimport

Bayonetta: Automata

De ontwikkelaar heeft klaarblijkelijk gekeken naar wat Bayonetta en Nier: Automata zo goed maakt en heeft dat vertaald naar een game die grotendeels wegspeelt als een klassieke Japanse actiegame. Het vloeiende vechtsysteem waarbij mêlee-aanvallen en vuurgevechten naadloos in elkaar overlopen, roept warme herinneringen op aan Bayonetta. Ook worden gevechten zo nu en dan afgewisseld met missies die fundamenteel andere gameplaymechanieken met zich meebrengen, zoals dat ook in Nier: Automata gebeurt. Maar we zouden Astral Chain tekort doen als we het simpelweg als een mengelmoes van Bayonetta en Nier: Automata bestempelen. In Astral Chain heeft de ontwikkelaar namelijk ook elementen van detectivegames geïmplementeerd, om het werk dat we als politieagenten van speciale eenheid Neuron doen nog geloofwaardiger neer te zetten.

Niet alleen wordt de setting van het spel zo geloofwaardiger, maar ook qua gameplay brengt het een onverwachte en vooral frisse afwisseling met zich mee die we niet eerder hebben gezien in een actiegame als deze. Actievolle gevechten worden op natuurlijke wijze afgewisseld met futuristisch speurwerk waarbij geen enkel mysterie te groot is. Spelers beschikken namelijk over een zogeheten Legion, een speciaal wapen dat neurologisch verbonden is aan het hoofdpersonage. Dit levende wapen – dat met een zogenaamde ‘Astral Chain’ aan de speler verbonden is – maakt niet alleen korte metten met vijanden, maar maakt het speurwerk een stuk makkelijker door een handje te helpen.

De Legion is voor de alledaagse burgers en politie-eenheden onzichtbaar en kan daarom bijvoorbeeld tijdens het speuren ongezien omstanders van de plaats delict afluisteren. Ook verzamelt hij bewijsstukken voor de speler, die je later met elkaar verbindt. In zekere zin is de Legion het enige middel om het kwaad uit de Ark, de multiculturele stad waar het spel zich afspeelt, te verdrijven. Grote delen van de Ark liggen namelijk in puin en de straten van de stad worden vervuild door een vreemde materie, genaamd Red Matter.

De klassieke Japanse opzet van missies in combinatie met bombastische gevechten, afgewisseld met futuristisch speurwerk voelt nimmer geforceerd

-

©GMRimport

Doorsnee sciencefiction

De boosdoeners zijn de mysterieuze alienachtige wezens, genaamd Chimera, die de aarde vanuit een andere dimensie zijn binnengedrongen en het op de mensheid gemunt hebben. Het is duidelijk dat de strijd tussen de mensheid en de Chimera al jaren woedt. De mensheid is aan de verliezende hand en alle hoop is gevestigd op Neuron en zijn krachtige Legions. Veel meer context wordt er gedurende onze tijd met de game niet geboden.

Dat is geen ramp, want het verhaal lijkt niet veel toe te voegen aan het grotere geheel. Dialogen tussen personages zijn doorgaans oppervlakkig en verhaaltechnisch lijkt het een doorsnee sciencefictionverhaal te worden dat we al kennen uit legio andere games en films. Echter mag dat de pret niet drukken en gaan we de strijd aan met de mysterieuze Chimera. Deze kwaadaardige wezens geven zich niet zomaar gewonnen en zijn zelfs op de casual-moeilijkheidsgraad redelijk pittig. Om Chimera een kopje kleiner te maken moeten we daarom de hulp inschakelen van onze Legion, die beperkt beschikbaar is en om de zoveel tijd weer moet herladen.

Het is daarom van belang om de Legion zeker tijdens moeilijkere gevechten op tactische wijze in te zetten. Zo laten we onze compagnon bijvoorbeeld makkelijkere vijanden als eerste uit de weg ruimen en proberen we de sterkere Chimera te verzwakken, om deze vervolgens samen met de Legion te verslaan. Ook zijn er brute combinaties mogelijk die de Legion samen met de speler uitvoert en zo actievol zijn als je je maar kunt wensen van de ontwikkelaar. Naarmate de game vordert krijgen spelers overigens de mogelijkheid om diverse Legions te verzamelen, die elk unieke vaardigheden bezitten en tactisch inzetbaar zijn gedurende gevechten.

©GMRimport

Eerbetoon

Op het gebied van gameplay laat de Japanse ontwikkelaar dus wederom zien heer en meester te zijn in het actiegame-genre. Hetzelfde kunnen we echter (nog) niet zeggen over de animaties in de game. Vooral gedurende tussenfilmpjes wordt pijnlijk duidelijk hoe houterig personages bewegen. Daarbij komt ook nog dat de lipsynchronisatie niet helemaal in orde is, waardoor we op bepaalde momenten haast het gevoel krijgen met een game van de vorige generatie consoles te maken te hebben. Aangezien het spel al vrij snel verschijnt, duurt het hoogstwaarschijnlijk nog even voordat deze oneffenheden weggewerkt zullen worden, als dat al gebeurt.

Al met al lijkt Astral Chain een actievolle hommage te zijn aan zowel eerdere games van PlatinumGames als detectivegames zoals L.A. Noire. De klassieke Japanse opzet van missies in combinatie met bombastische gevechten, afgewisseld met futuristisch speurwerk voelt nimmer geforceerd aan en lijkt bovenal een kwalitatief gelijkwaardige gameplayervaring te gaan bieden. Hoelang dat puur genot oplevert valt nog te bezien, maar op basis van onze speelsessie kunnen we stellen dat het spel vertrouwd aanvoelt en fans van de eigenzinnige ontwikkelaar een authentieke Japanse action-adventure te wachten staat, waarbij het speurwerk wellicht de grootste onderscheidende factor wordt.

Astral Chain is vanaf 30 augustus exclusief verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!