Astral Chain is een echte Platinum-game met een vleugje L.A. Noire
Nieuws

Astral Chain is een echte Platinum-game met een vleugje L.A. Noire

Het is inmiddels tien jaar geleden dat de eerste titel van de hand van PlatinumGames het levenslicht zag. Sindsdien heeft PlatinumGames een trouwe schare fans weten op te bouwen die de gerenommeerde ontwikkelaar op handen draagt. En terecht, want games als Bayonetta en Nier: Automata behoren misschien wel tot de beste actiegames van dit decennium.

Dat het team achter Astral Chain voor een deel bestaat uit mensen die aan bovengenoemde games hebben gewerkt, klinkt daarom voor velen waarschijnlijk als muziek in de oren. Na onze eerste hands-on met Astral Chain kunnen we stellen dat de Switch-exclusive voor spelers van die games hoogstwaarschijnlijk zal voelen als thuiskomen.

©GMRimport

Bayonetta: Automata

De ontwikkelaar heeft klaarblijkelijk gekeken naar wat Bayonetta en Nier: Automata zo goed maakt en heeft dat vertaald naar een game die grotendeels wegspeelt als een klassieke Japanse actiegame. Het vloeiende vechtsysteem waarbij mêlee-aanvallen en vuurgevechten naadloos in elkaar overlopen, roept warme herinneringen op aan Bayonetta. Ook worden gevechten zo nu en dan afgewisseld met missies die fundamenteel andere gameplaymechanieken met zich meebrengen, zoals dat ook in Nier: Automata gebeurt. Maar we zouden Astral Chain tekort doen als we het simpelweg als een mengelmoes van Bayonetta en Nier: Automata bestempelen. In Astral Chain heeft de ontwikkelaar namelijk ook elementen van detectivegames geïmplementeerd, om het werk dat we als politieagenten van speciale eenheid Neuron doen nog geloofwaardiger neer te zetten.

Niet alleen wordt de setting van het spel zo geloofwaardiger, maar ook qua gameplay brengt het een onverwachte en vooral frisse afwisseling met zich mee die we niet eerder hebben gezien in een actiegame als deze. Actievolle gevechten worden op natuurlijke wijze afgewisseld met futuristisch speurwerk waarbij geen enkel mysterie te groot is. Spelers beschikken namelijk over een zogeheten Legion, een speciaal wapen dat neurologisch verbonden is aan het hoofdpersonage. Dit levende wapen – dat met een zogenaamde ‘Astral Chain’ aan de speler verbonden is – maakt niet alleen korte metten met vijanden, maar maakt het speurwerk een stuk makkelijker door een handje te helpen.

De Legion is voor de alledaagse burgers en politie-eenheden onzichtbaar en kan daarom bijvoorbeeld tijdens het speuren ongezien omstanders van de plaats delict afluisteren. Ook verzamelt hij bewijsstukken voor de speler, die je later met elkaar verbindt. In zekere zin is de Legion het enige middel om het kwaad uit de Ark, de multiculturele stad waar het spel zich afspeelt, te verdrijven. Grote delen van de Ark liggen namelijk in puin en de straten van de stad worden vervuild door een vreemde materie, genaamd Red Matter.

De klassieke Japanse opzet van missies in combinatie met bombastische gevechten, afgewisseld met futuristisch speurwerk voelt nimmer geforceerd

-

©GMRimport

Doorsnee sciencefiction

De boosdoeners zijn de mysterieuze alienachtige wezens, genaamd Chimera, die de aarde vanuit een andere dimensie zijn binnengedrongen en het op de mensheid gemunt hebben. Het is duidelijk dat de strijd tussen de mensheid en de Chimera al jaren woedt. De mensheid is aan de verliezende hand en alle hoop is gevestigd op Neuron en zijn krachtige Legions. Veel meer context wordt er gedurende onze tijd met de game niet geboden.

Dat is geen ramp, want het verhaal lijkt niet veel toe te voegen aan het grotere geheel. Dialogen tussen personages zijn doorgaans oppervlakkig en verhaaltechnisch lijkt het een doorsnee sciencefictionverhaal te worden dat we al kennen uit legio andere games en films. Echter mag dat de pret niet drukken en gaan we de strijd aan met de mysterieuze Chimera. Deze kwaadaardige wezens geven zich niet zomaar gewonnen en zijn zelfs op de casual-moeilijkheidsgraad redelijk pittig. Om Chimera een kopje kleiner te maken moeten we daarom de hulp inschakelen van onze Legion, die beperkt beschikbaar is en om de zoveel tijd weer moet herladen.

Het is daarom van belang om de Legion zeker tijdens moeilijkere gevechten op tactische wijze in te zetten. Zo laten we onze compagnon bijvoorbeeld makkelijkere vijanden als eerste uit de weg ruimen en proberen we de sterkere Chimera te verzwakken, om deze vervolgens samen met de Legion te verslaan. Ook zijn er brute combinaties mogelijk die de Legion samen met de speler uitvoert en zo actievol zijn als je je maar kunt wensen van de ontwikkelaar. Naarmate de game vordert krijgen spelers overigens de mogelijkheid om diverse Legions te verzamelen, die elk unieke vaardigheden bezitten en tactisch inzetbaar zijn gedurende gevechten.

©GMRimport

Eerbetoon

Op het gebied van gameplay laat de Japanse ontwikkelaar dus wederom zien heer en meester te zijn in het actiegame-genre. Hetzelfde kunnen we echter (nog) niet zeggen over de animaties in de game. Vooral gedurende tussenfilmpjes wordt pijnlijk duidelijk hoe houterig personages bewegen. Daarbij komt ook nog dat de lipsynchronisatie niet helemaal in orde is, waardoor we op bepaalde momenten haast het gevoel krijgen met een game van de vorige generatie consoles te maken te hebben. Aangezien het spel al vrij snel verschijnt, duurt het hoogstwaarschijnlijk nog even voordat deze oneffenheden weggewerkt zullen worden, als dat al gebeurt.

Al met al lijkt Astral Chain een actievolle hommage te zijn aan zowel eerdere games van PlatinumGames als detectivegames zoals L.A. Noire. De klassieke Japanse opzet van missies in combinatie met bombastische gevechten, afgewisseld met futuristisch speurwerk voelt nimmer geforceerd aan en lijkt bovenal een kwalitatief gelijkwaardige gameplayervaring te gaan bieden. Hoelang dat puur genot oplevert valt nog te bezien, maar op basis van onze speelsessie kunnen we stellen dat het spel vertrouwd aanvoelt en fans van de eigenzinnige ontwikkelaar een authentieke Japanse action-adventure te wachten staat, waarbij het speurwerk wellicht de grootste onderscheidende factor wordt.

Astral Chain is vanaf 30 augustus exclusief verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error