Assassin's Creed Valhalla is meer actie, minder stealth
Nieuws

Assassin's Creed Valhalla is meer actie, minder stealth

Hoe lang zal Assassin's Creed nog gaan over sluipmoordenaars? Bij een drie uur durende hands-on sessie van Valhalla voelde hoofdrolspeler Eivor eerder als een lompe krijger die liever op het slagveld vecht.

Assassin's Creed Valhalla is alweer het derde deel volgens de nieuwe formule. De ontwikkeltijd is verdubbeld naar twee jaar, waarbij ook meer nadruk is komen te liggen op rpg-systemen. Bij Origins en Odyssey ging dat goed af: beide games werden bovengemiddeld goed ontvangen en bleken tientallen uren aan speeltijd te bevatten.

Met Valhalla wijkt Ubisoft niet heel veel af van deze formule. Ditmaal speel je als de Viking Eivor tijdens de Deense invasie van het Verenigd Koninkrijk. Door te plunderen probeer je nederzettingen te veroveren, al liggen de verhoudingen niet zo zwart-wit: tijdens onze speelsessie hielpen we bijvoorbeeld een koning om de troon van een land in het oosten te bestijgen, in de strijd tegen een Vikingrivaal.

©GMRimport

Man en vrouw

Je kunt wederom kiezen voor een mannelijke of vrouwelijke hoofdrolspeler, al werkt dat systeem ditmaal anders dan in Odyssey. In die game kon je kiezen uit hoofdrolspelers Alexios en Kassandra, die ook naast elkaar in het verhaal bestonden. In Valhalla speel je altijd als Eivor, die afhankelijk van je keuze een man of een vrouw is.

Je speelt daarom altijd exact hetzelfde verhaal, ongeacht je geslachtskeuze. Een klein voorbeeld: tijdens onze speelsessie kwamen we op een bruiloft terecht als de mannelijke Eivor, waar een andere man voorstelde om "even zijn ploegzwaard te laten zien". Als we de vrouwelijke Eivor hadden gespeeld, hadden we exact dat voorstel gekregen. Hierdoor zul je nooit het idee hebben iets te missen door je geslachtskeuze.

Het aangepaste systeem brengt een bijkomend voordeel met zich mee: de game laat je nu middenin een speelsessie alsnog je geslacht veranderen. Dat wordt in-game weggezet als een simpele keuze in de vr-machine Animus, waarin ook Valhalla zich afspeelt.

In de kern is Valhalla grotendeels gelijk aan Odyssey gebleven.

-

Corona

Visueel ziet Valhalla er prima uit - voor zover wij dat goed konden zien. We speelden de game wegens het coronavirus vanuit huis, terwijl Ubisoft het scherm vanaf een pc in Parijs naar ons toe streamde. Daarbij was de resolutie vastgezet op 1080p en waren soms wat artefacten in beeld te zien door de videocompressie. Maar zelfs onder die omstandigheden was te zien dat bijvoorbeeld lichteffecten er indrukwekkend uitzien. Zonlicht stroomt soms langs boomtakken en door mist heen, met een typisch Britse atmosfeer als gevolg.

In de kern is Valhalla grotendeels gelijk aan Odyssey gebleven. Er is wederom een rpg-systeem en een grootse open wereld die je vrij kunt verkennen. Verspreid over de kaart zijn schatkisten te vinden, torens te beklimmen en simpele puzzels om op te lossen. Tijdens anomalies kruip je soms in de huid van Animus-bestuurder Layla om meer te ontdekken over het overkoepelende verhaal van de drie games.

©GMRimport

Dieper vechtsysteem

Het gevechtssysteem is op een paar vlakken uitgediept. Eivor kan nu een wapen in iedere hand houden, waardoor je zijn of haar vechtstijl meer naar eigen smaak kunt aanpassen. In eerste instantie heb je een bijl en een schild ter beschikking, maar je kunt er ook voor kiezen bijvoorbeeld twee bijlen te gebruiken. Of je kunt een goedendag in één hand houden, die helpt om schilden te versplinteren.

Klappen voelen zwaarder en gewichtiger aan, terwijl tegenstanders ook harder lijken te slaan. Gevechten voelden hierdoor bedachtzamer: een klap pareren was ineens een groot risico, dat op zijn beurt ook flinke voordelen met zich meebracht. Dat systeem kwam het beste tot zijn recht tijdens de optionele baasgevechten verspreid door de spelwereld. We vochten bijvoorbeeld tegen een heks in een uithoek van de wereld die aanvoelde als een baas in een Souls-game. Daarmee lijkt de game te spelen met het idee van mythologie en niet puur aan de geschiedeniskant te blijven. Dat is ook terug te zien in geplande dlc, waarin het verhaal van Beowulf wordt uitgediept.

©GMRimport

Plunderen

Eivor kan met zijn mede-Vikingen vanuit een schip dorpen en nederzettingen plunderen. In eerste instantie is dat een simpele kwestie van soldaten in een dorp uitmoorden, maar tijdens verhaalmissies kwamen we een complexere variant tegen.

Met stormrammen moesten we ons door de deuren van kasteelmuren werken, waarbij boogschutters en open vuren obstakels vormden voor je ramteam. Door al deze elementen in goede banen te leiden kom je steeds dieper in een fort met steeds krachtigere vijanden en op het einde een pittig baasgevecht. Het is te hopen dat deze plundertocht een voorbeeld is van wat later in de game de norm wordt, en dat het niet een simpel, cinematisch verhaalmoment was.

©GMRimport

Amper sluipen

Hoewel Valhalla een Assassin's Creed is, kan Eivor eigenlijk geen sluipmoordenaar genoemd worden. We hadden tijdens onze sessie de mogelijkheid om rond te sluipen, maar de game doet zijn stinkende best je te motiveren om gewoon op oorlogspad te gaan met je Vikingmaten. Waar we alsnog probeerden te sluipen, waren ook weinig plekken om je goed te verstoppen.

Binnen de setting van de game voelt dat logisch - Eivor is immers een Viking die vooral als veroveraar ervaring lijkt te hebben. Maar het lijkt alsof stealth een steeds minder grotere rol speelt in de gamereeks, wat in Valhalla een nieuw dieptepunt bereikt. Gelukkig maakt het verbeterde gevechtssysteem het één en ander goed.

©GMRimport

Hetzelfde, maar heftiger

De kern van Valhalla is gelijk aan zijn voorgangers, maar met een grotere nadruk op veldslagen en gevechten - die er ook nog eens een stuk bloederiger uitzien. Het is nog zien of deze nadruk hetzelfde is bij de volledige game, maar wat we speelden zat wel goed in elkaar.

Het is een prima verlengstuk voor iedereen die na tientallen uren nog niet klaar was met Odyssey, maar we verwachten niet dat Valhalla de wereld compleet zal veranderen.

Assassin’s Creed Valhalla komt eind dit jaar uit op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!