Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök recyclet erop los
Reviews

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök recyclet erop los

Assassin’s Creed Valhalla mag dan inmiddels al anderhalf jaar oud zijn, het vikingspel wordt nog altijd regelmatig voorzien van nieuwe content. Dawn of Ragnarök overstijgt echter de gemiddelde ‘games as a service’- update. Met een groot nieuw gebied is het zonder twijfel de grootste (en duurste) uitbreiding in de serie tot nu toe. Maar groter is toch echt niet altijd beter, zo blijkt.

Eventjes de feitjes op een rij: Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is een uitbreiding van maar liefst 40 euro. Daarmee is het pakket net zo duur als de Season Pass met daarin twee uitbreidingen. Daar krijg je dan ook wel wat voor terug. Het nieuwe gebied, Svartalfheim, is aanzienlijk groter dan het Ierland en het gebied rondom Parijs uit de eerdere uitbreidingen. Het gebied is zelfs zo groot, dat je je kunt afvragen of Dawn of Ragnarök niet als een zelfstandige game kon worden uitgebracht. Toch is het wel logisch dat Ubisoft ervoor heeft gekozen om er ‘gewoon’ een uitbreiding van te maken. Dawn of Ragnarök is immers een rechtstreekse voortzetting van de mythologische verhaallijn in Valhalla. 

©GMRimport

Aan de stok met Surtr

Wederom herleeft Eivor (m/v) de herinnering van Havi, beter bekend als Odin. Nadat we op deze manier eerder al een bezoek konden brengen aan Asgard en Jotunheim, is het nu dus aan de beurt aan Svartalfheim, het land van de dwergen (en, volgens de mythes, ook zwarte elfen, maar die zien we niet terug in de game). Dit land wordt aangevallen door de vuur- en ijsreuzen uit Muspelheim en Jotunheim. Toch is deze invasie niet de reden dat Havi ingrijpt. Zijn motieven zijn veel persoonlijker: vuurreus Surtr heeft namelijk zijn zoon Baldr gevangengenomen. Wie een beetje thuis is in de Noorse mythologie (of God of War heeft gespeeld), weet dat de dood van Baldr zo’n beetje het startschot is voor het einde der tijden, oftewel Ragnarök.

Dat klinkt misschien ingewikkeld en alsof er een heleboel op het spel staat, maar in de praktijk doet Dawn of Ragnarök weinig met deze vruchtbare bodem. Dat komt deels omdat het titulaire einde der tijden eigenlijk al uit de doeken is gedaan in de hoofdgame. De strijd tussen Havi en Surtr is uiteindelijk een vrij geïsoleerd conflict. Daardoor blijkt het verhaal helaas niet veel meer dan een tussendoortje, in plaats van een epische prelude tot Ragnarök.

©GMRimport

Weinig nieuws onder de zon

Verder maakt Dawn of Ragnarök vooral gebruik van bekende elementen in een nieuw jasje. ‘Nieuw’ is de mogelijkheid om levenskrachten van bepaalde vijanden te absorberen en in te zetten, maar in de praktijk worden er een aantal bestaande gameplaymechanieken opnieuw verpakt. Zo kun je de levenskracht van een raaf gebruiken om zelf in een vogel te veranderen. Handig als je een hoge berg moet bedwingen of een vijandige basis wil infiltreren, maar absoluut niet nieuw. Vogel-Eivor bestuurt precies hetzelfde als Synin, je gevederde vriend waar je altijd al op ieder moment naar kunt overschakelen. Het enige verschil is dat je nu ook kunt landen en dan naadloos verandert in Eivor.

Zo zijn er meer krachten die weldegelijk handig zijn, maar allerminst nieuw aanvoelen. Met de kracht van een Muspel bijvoorbeeld, verander je zelf tijdelijk in een vuurreus. Je bent dan immuun voor vuur, wat erg handig is als er overal lava uit de grond komt, en kan bovendien je ongezien onder de Muspels bewegen – vergelijkbaar met hoe je normaal gezien met je cape kan infiltreren. De tofste power is misschien nog wel die waarmee je de doden automatisch opnieuw tot leven wekt, waarop zij voor jou zullen vechten. Het effect is vergelijkbaar met de gifpijltjes uit eerdere games, maar dan vele malen effectiever omdat je zo snel een eigen legertje van minions opwekt.

Ook vijanden voelen stuk voor stuk bekend aan, met dezelfde aanvallen en strategieën als de vijanden uit de hoofdgame. Het belangrijkste verschil is hun uiterlijk. Vooral de Muspels springen in het oog, maar lang niet altijd positief. Hun verkoolde huid geeft ze nog best een toffe uitstraling, maar hun oranjerode haar slaat de blank behoorlijk mis. Het is niet alsof hun haar daadwerkelijk in brand staat, het is alleen maar vuur-kleurig. Gezichten en personageontwerpen waren al niet het sterkste punt van Valhalla (een game die bovendien alweer anderhalf jaar oud is), en deze nieuwe ontwerpen leggen dat zwaktepunt alleen maar pijnlijk bloot.

©GMRimport

Mythische magnetronmaaltijd

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is door al deze minpunten niet pertinent slecht, maar ook niet goed. Het is vooral meer van hetzelfde. Bekende ingrediënten zijn zonder al te veel risico te nemen geremixt, maar zo ontstaat geen nieuw gerecht: er ontstaat een opgewarmd kliekje. De een vindt dat lekker, de ander gooit dat na een dag toch nog in de kliko. Ongeacht in welk team je zit, is het jammer. De Noorse mythologie bood namelijk weldegelijk kansen om iets nieuws en fris toe te voegen, maar die kansen worden niet gegrepen.

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is vanaf 10 maart verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X/S, en Stadia. De originele game is vereist. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 5.

Ondermaats
Conclusie

Wie na anderhalf jaar nog steeds meer Assassin’s Creed Valhalla wil, zal zich aan deze Dawn of Ragnarök geen buil vallen. Met een verhaal van zo’n tien uur en een grote wereld om te verkennen en de spelduur zo op te rekken naar minstens het dubbele, biedt Dawn of Ragnarök precies dat. Niets meer, niets minder. Ben je echter meer toe aan een nieuw hoofdstuk in de Assassin’s Creed-serie, dan kun je deze uitbreiding prima aan je voorbij laten gaan zonder ook maar iets te missen.

Plus- en minpunten
  • Groot en uitgebreid
  • ‘Nieuwe’ krachten blijken niet zo nieuw, heel veel gerecycled materiaal, kan grafisch niet (meer) mee

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!