Apple versus Epic Games: walgelijk versus walgelijk
Noem het de Hoekse en Kabeljauwse twisten van de 21ste eeuw: Epic Games versus Apple. Maar laat je niet verleiden tot het kiezen van een kant. Dit gevecht tussen beursgenoteerde bedrijven die stoeien over nog meer miljarden is verrot tot de kern, maar wordt gespind naar een morele kwestie.
Wat is er aan de hand?
Apple en Google eisen dertig procent op van alle omzet in hun appwinkels. Da’s al jaren een doorn in het oog van ontwikkelaars en uitgevers. Het betekent bijvoorbeeld dat dertig procent van afgesloten abonnementsdiensten zoals Spotify en Tinder in de zak van Apple verdwijnt. Da’s stom, vindt eigenlijk iedereen, dus heeft Epic - dat niet geheel toevallig V-Bucks verkoopt in de App Store - maatregelen genomen.
Epic kondigde een korting aan voor iedereen die V-Bucks kocht buiten de App Store en Google Play Store om. Apple en Google reageerden door Fortnite uit hun appwinkels te gooien vanwege het schenden van de betalingsrechten. Epic had zich daar kundig op voorbereid, met name richting Apple, met een parodie op een oude Apple-commercial, 1984. Bovendien kondigde Epic aan Apple voor de rechter te slepen. Google werd iets later gedaagd.
Al snel bleek het geschil met Google minder prominent. Dat komt vanwege het meer gesloten systeem van Apple, maar ook vanwege de geparodieerde commercial. Daarin zegt Epic kort door de bocht dat Apple alles is geworden dat het ooit verafschuwde. Het gamebedrijf roept zijn fans (ergo: uw kinderen) op zich te scharen achter de hashtag #FreeFortnite. Apple zegt op zijn beurt: Epic heeft de regels overtreden en nu volgen de gevolgen.
Sindsdien houdt het gekissebis aan en verschuift de discussie naar randfactoren, zoals de rol van Epics Unreal Engine in de App Store (Apple wil de engine verbieden) en het voortbestaan van ontwikkelaarsaccounts (die Apple wil ontnemen). En dan zijn daar de mensen. De mensen die vinden dat Apple gelijk heeft, en de mensen die vinden dat Epic gelijk heeft.
Goed. Daar gaan we dan.
©GMRimport
Moet ik voor Apple zijn?
Nee. Epic heeft namelijk best wel een punt.
Apple levert heel veel diensten voor die dertig procent die het bedrijf in beslag neemt. Apple zorgt voor een werkend ecosysteem met iOS, levert figuurlijk en letterlijk waterdichte draagbare toestellen, levert toolsets waarmee ontwikkelaars gemakkelijk uit de voeten kunnen, zorgt voor moderatie in de App Store en cureert de apps die op het platform verschijnen. Op basis van die diensten rechtvaardigt Apple zijn dertig procent.
Maar ja, dertig procent is best veel. Voor een kleine ontwikkelaar kan dat in de begindagen van een app een extra fte zijn. Bovendien, hoe goed is de dienst van Apple eigenlijk? Op de curatie en moderatie in de App Store valt veel aan te merken. Apple wordt al jaren beschuldigd van vriendjespolitiek bij het samenstellen van toplijstjes. Daarnaast passeren de meeste gekke of gekloonde apps de revue. Het is ergens ook cru dat een dienst niet eens mag zeggen: ”Hey gebruikers, als jullie een abonnement op onze website afsluiten, krijgen we dertig procent meer geld!“ Spotify voegt zich daarom bij Epic.
Het contra-argument is simpel: Apple mag doen wat het wil en staat in zijn recht. Apple laat geen andere winkels toe in zijn gesloten systeem, staat geen andere betaalmethode toe en is nauwelijks transparant of flexibel. En dat mag. Maar het contra-contra-argument is niet veel ingewikkelder: dertig procent is veel geld. Kleine ontwikkelaars zouden enorm met een lager percentage geholpen zijn.
Je wilt natuurlijk dat ontwikkelaars krijgen wat ze verdienen (Apple), maar dan hoef je niet meteen te vervallen in de walgelijkste internettactiek denkbaar (Epic).
-
Dus ik moet voor Epic Games zijn?
Nee. Epic heeft zich walgelijk opgesteld met een weerzinwekkende marketingcampagne.
Sommige ontwikkelaars gaven aan blij te zijn met Epics handelen. Apple neemt immers geld van ze in beslag. Bovendien marchandeert Epic al jaren met een lager percentage om ontwikkelaars tegemoet te komen. Dat was zelfs het grote uithangbord van Epics eigen digitale gamewinkel, de Epic Games Store. In die winkel staan ontwikkelaars maar twaalf procent van de gegenereerde inkomsten af. Bij Steam is dat dertig procent.
Epics eigenaar, Tim Sweeney, klaagt op Twitter al langer over de marge die appwinkels opeisen. Het is zijn pet peeve, zogezegd. Ook dinsdag sprak hij zich tegen de marge uit, met oneliners als ”we vechten voor vrijheid en andere ontwikkelaars”. Dat is een goed idee, het is moeilijk het daarmee oneens te zijn. Helaas staat daar een boel tegenover. Vergeet niet dat Epic een miljardenbedrijf is dat nu strijdt voor nog meer miljarden. Nog belangrijker is de manier waarop. De pr-campagne die Epic heeft gelanceerd is volstrekt krankzinnig.
“Join the fight to stop 2020 from becoming 1984. #FreeFortnite”, zo luidt de slogan. Epic, gooi je marketingteam in een vuilnisbak. Die hashtag alleen al had satire kunnen zijn.
Het is zo’n gewiekst concept. Epic weaponizet zijn achterban met een vieze morele spin: #FreeFortnite. Nee, het ligt anders. Het gaat om geld. Epic wil geen marge afstaan. Fortnite zit helemaal niet gevangen. En nu roept Epic zijn fans op om ”mee te doen aan het gevecht” en Twitter te bestormen onder de vlag van Fortnite. Hoe nobel! En om het dat beetje extra walgelijk te maken, bestaan die fans op mobiele platformen ook nog eens hoofdzakelijk uit kinderen. Epic wist dat zij boos zouden zijn dat Apple ‘hun Fortnite’ had verwijderd. En dus had Epic zijn krankzinnige anti-Apple-filmpje al klaarstaan.
Oh, en Spotify is het dus helemaal eens met Epic. Spotify vindt het ook maar niets, dat marge, die uitbuiting, dat monopolie. Inderdaad, Spotify, ‘s werelds best lopende muziekdienst, die zijn artiesten uitbetaalt in gevulde koeken en AH Bonus-korting. Het is veelzeggend. Je zou er bijna een cynisch dansje van gaan doen. Bijna. Want voor je het weet zit je dansje in Fortnite zonder dat je daar ooit een cent van terugziet.
©GMRimport
Dus, voor wie moet ik zijn?
Niemand. Laat je niet gebruiken en denk aan je eigen rendement.
Leun achterover in je bureaustoel na het lezen van deze column. Trek een pilsje of een appelsap open. Het gaat om miljardenbedrijven. Roep misschien een keer ”Zo, en nu een Bavaria” als dat je schtick is, maar laat jezelf niet meesleuren in een miljardenonderonsje dat gespind wordt naar een morele strijd voor het rechtvaardige. Je wilt natuurlijk dat ontwikkelaars krijgen wat ze verdienen (Apple), maar dan hoef je niet meteen te vervallen in de walgelijkste internettactiek denkbaar (Epic).
Dat is sowieso goed advies: hang je persoonlijkheid niet op aan een bedrijf. Dat is iets voor kinderen. Helaas weet Epic dat ook.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook: