Anthems singleplayerervaring is wat je ervan verwacht
Gamer.nl
Nieuws

Anthems singleplayerervaring is wat je ervan verwacht

Verhalen vertellen in complexe en geloofwaardige werelden zit in het bloed van BioWare. Hoewel de studio altijd vooruitstrevend is geweest op het gebied van multiplayerelementen, gaan BioWare’s meeslepende verhalen vaak hand in hand met een goede singleplayerervaring. Daarom zijn velen sceptisch over het feit dat Anthem een online coöperatieve shooter-rpg is en de solo-ervaring op een laag pitje staat. Nu we de demo uitgebreid hebben gespeeld, lijken deze zorgen enigszins terecht.

Je kunt Anthem op verschillende manieren spelen. In teamverband met drie andere vrienden, in teamverband met willekeurige spelers en als solospeler zonder anderen. BioWare heeft Anthem ontworpen als een coöperatieve shooter-rpg en doet daarom een aantal onvermijdelijke concessies op het gebied van het verhaal.

©GMRimport

Verwarrend verhaal

Bij het ontwerpen van een game als Anthem stuit je namelijk op een praktisch probleem: progressie van verschillende spelers tijdens missies. In Anthem geven verschillende personages via de radio context aan de dingen die je doet, zoals tijdens het verkennen van de Tyrant-mijn in de demo. Als je als solospeler in de game springt en wordt gelinkt aan willekeurige spelers gebeurt het maar al te vaak dat het verhaal zich hervat voordat je aanwezig bent om het te ervaren. Over de radio krijg je dan beschreven wat je eigenlijk had moeten zien. Als obsessief verkennende speler, iemand die de weg gauw kwijtraakt, of in ons geval beide, is dit een ontzettend verwarrende ervaring.

Door de uitgestrekte wereld en heerlijke vliegmechanieken van Anthem is het soms onoverkomelijk om gescheiden te worden van de rest. Gelukkig erkent de game dit zo nu en dan door de volgende deur of andere blokkade pas op te heffen wanneer het team compleet is, maar dit gebeurt niet vaak genoeg. Als je de weg kwijtraakt - bijvoorbeeld in een donkere onderwatertunnel - verplaatst de game je naar de volgende checkpoint middels een laadscherm, waardoor het weleens voorkomt dat je een gevecht betreedt zonder te weten wat er gaande is. Ook staat voice chat standaard aan, wat soms het verhaal in de weg zit. Spelers praten door dialogen heen of breken de immersie die je als liefhebber van BioWare’s singleplayergames gewend bent.

©GMRimport

Fort Tarsis

The Division en Destiny gingen Anthem voor en bieden geen revolutionaire oplossing voor bovenstaande problemen. Bovendien bevatten beide games lang niet de verticaliteit en schaal die Anthem waarborgt en is het dus moeilijker om verhaalvertelling te stroomlijnen. Het is dus geen ramp dat de game het wiel niet opnieuw uitvindt, want verhalen vertellen in een online wereld blijft een ingewikkelde kwestie. Om dit de compenseren heeft BioWare een verhaalomgeving gebouwd: Fort Tarsis. In dit fort houdt de mensheid zich schuil en kunnen freelancers missies aannemen, spullen kopen, Javelins upgraden en meer te weten komen over de achtergrond van de nog naamloze planeet.

Het is ontzettend prettig dat Anthem zulke rustmomenten biedt en daarmee het verhaal de vrije loop laat. Naarmate spelers vorderen in de game, breidt For Tarsis zich uit, afhankelijk van welke missies worden voltooid. Omdat dit concept nog niet in de demo en onze previewsessie zat, blijft de omvang van de verhaalhub nog een mysterie. In hoeverre Fort Tarsis boeiende verhalen vertelt en interessante missies onthult, zoals bijvoorbeeld in The Citadel uit Mass Effect, valt ook nog te bezien. Onze eerste indruk van het verhaal en de personages is en door een overdaad aan sciencefictiontermen en razend snelle conversaties nog niet denderend, maar dat komt wellicht omdat we er middenin worden gegooid.

©GMRimport

Pittig

Met willekeurige teamgenoten op expeditie gaan is dus een suboptimale ervaring als het draait om het verhaal. Geheel als solospeler te werk gaan kent echter ook een aantal nadelen, namelijk de moeilijkheidsgraad van de game en het soort loot dat je bemachtigt. Anthem kan op de normale moeilijkheidsgraad met vier spelers al redelijk pittig zijn, laat staan als je het alleen opneemt tegen de vijandige Scars of Tyrants. Sommige vijanden vergen enigszins gecoördineerde aanvallen, zoals grote monsters met een schild, waardoor je al gauw onder de voet wordt gelopen.

Nu is er een easy-moeilijkheidsgraad, maar die vermindert de kans op zeldzame masterwork-loot aanzienlijk. Wil je je Javelin uitbouwen met zeldzame wapens, pantserstukken en vaardigheden? Dan heb je toch echt een team nodig, helemaal om de Grandmaster-moeilijkheidsgraden te kunnen trotseren. Als je Anthem speelt voor het verhaal, de prachtige vergezichten en de actie is dit prima, maar als je ook maar iets geeft om de uitrusting van je Javelin word je aan alle kanten aangemoedigd om toch een lobby te starten.

©GMRimport

Verwachtingen

We kunnen BioWare dit eigenlijk moeilijk kwalijk nemen, want Anthem is nu eenmaal ontworpen als multiplayergame en lijkt daar vooralsnog in te slagen. Dankzij het combosysteem zijn er talloze strategieën denkbaar voor op elkaar ingespeelde teams, maar ook met vreemden knalt de game lekker weg.

Uiteindelijk is het een kwestie van verwachtingen als het gaat om Anthems solo-ervaring. Het is absoluut mogelijk, zeker als je het niet erg vindt om met vreemden te spelen of juist alleen wilt genieten van het verhaal. Anthem is echter ontworpen als coöperatieve game en beloont degenen die Anthem spelen zoals bedoeld is. Wil je alles uit Anthem halen, dan lijkt in je eentje spelen vooralsnog de inferieure ervaring. En dat is prima.

Anthem verschijnt op 22 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Bekijk ook onze Gameplay Update-video 'Anthem vs. Destiny'

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!