Animal Crossing: New Horizons mengt bekende charme met frisse wind
Reviews

Animal Crossing: New Horizons mengt bekende charme met frisse wind

Met eindelijk een volwaardig nieuw deel in een fonkelnieuw jasje voor de Switch, moet Animal Crossing: New Horizons de ultieme hoofdprijs zijn voor hongerige fans. Hoewel er wel enigszins is gesleuteld aan de franchise, kunnen fans opgelucht ademhalen: de nieuwe Animal Crossing is het wachten waard geweest.

Animal Crossing laat zich moeilijk vergelijken met de meeste andere games. Je moet grotendeels namelijk zelf bepalen wat je wil doen tijdens het spelen. Je kunt je bijvoorbeeld richten op de banden die je opbouwt met je dierenvrienden, het verzamelen van zeldzame items, het planten van lieflijke bloemenperkjes, het vullen van een museum met vissen en insecten, of het afbetalen van je huis bij Tom Nook. Dit allemaal doe je op je eigen tempo zonder enige stress en in New Horizons is dit niet anders.

©GMRimport

Een nieuw leven in een nieuw jasje

Dit ontspannen leven mag dan bekend aanvoelen, het ziet er uiterst spectaculair uit op de Switch. De diertjes, items en de spelwereld zijn nog nooit zo gedetailleerd geweest, zodat je zelfs de vacht van je hamsterbuurman of kleine grassprietjes op de achtergrond kan zien. Bovendien is er een fraai depth-of-field-effect aanwezig bij interacties met je medebewoners en draait het allemaal uiterst stabiel in zowel handheld- als docked-modus. Vooral wanneer je de wind door de bomen ziet waaien of het flink geüpgradede museum ziet, merk je hoeveel aandacht er is besteed aan de presentatie.

Nieuw is dat je in New Horizons begint op een ‘onbewoond eiland’. Echt onbewoond is deze niet, omdat je tegelijkertijd arriveert met Tom Nook, zijn twee zoontjes en twee andere dieren die op het eiland komen wonen. Leuk hieraan is dat je dus echt alles zelf moet maken en plaatsen en dat het eiland vanaf het eerste moment volledig door jou wordt ingericht. Het feit dat je op een onbewoond eiland vertoeft had nog wel wat verder uitgewerkt kunnen worden. De game biedt helaas geen Robinson Crusoe-achtige avonturen.

Stenen rapen en onkruid verzamelen

Hand in hand met het idee van een leeg eiland gaat het nieuwe crafting-systeem. Alle natuurlijke elementen in de game kan je gebruiken als grondstof om gereedschap, meubels of kleren te maken, mits je er de recepten voor hebt. Hiermee ben je automatisch op een andere manier bezig met de omgeving. Die bloemen kan je immers gebruiken voor een mooie krans voor aan de muur, of dat onkruid tover je weer om tot een hippe nieuwe rugzak. In plaats van alleen de items te kopen, wat natuurlijk nog steeds kan, zorgt het craften voor een extra stap die vervolgens weer een extra stukje voldoening oplevert. Je hebt immers hard gewerkt voor die prachtige houten bank, dus dan geniet je er des te meer van.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Een echt minpunt is dat je vishengels, scheppen en andere stukken gereedschap vaker breken dan je zou willen. Je krijgt weliswaar vrij snel betere recepten voor sterkere versies, maar ook deze gaan niet erg lang mee. Een goede sessie vissen vangen wordt net iets te vaak verpest dan ons lief is, waardoor het weer noodzakelijk is om een werkbank op te zoeken om een nieuw exemplaar te maken. Op een gegeven moment krijg je ongetwijfeld recepten voor nog betere hengels, netten of bijlen, maar die hebben wij op moment van schrijven nog niet vrijgespeeld. Totdat het zover is blijft er dus toch een lichte frustratie aanwezig die ons flashbacks geeft aan Zelda: Breath of the Wild.

Iets nodig om te doen?

Net zo bepalend als het craften is het handige questsysteem in de vorm van Nook Miles. Dit werkt op slimme wijze als tutorial en biedt structuur voor allerlei missies. Naarmate je verder speelt, worden de vereisten hoger en komen er ook dagelijkse quests bij. Het klinkt misschien als een saaie toevoeging, maar in je dagelijkse speelsessies is dit een echte gamechanger. Het zorgt ervoor dat je gericht en met plezier bezig bent met foto’s maken, bloemen planten, specifieke insecten vangen, of andere activiteiten die je uit jezelf wellicht niet zo snel zou doen. Ook helpt dit spelers die niet zo goed weten wat ze moeten doen een handje.

Het questsysteem klinkt misschien als een saaie toevoeging, maar in je dagelijkse speelsessies is dit een echte gamechanger

-

Je spaart de Nook Miles natuurlijk niet voor niets op, want er zijn genoeg slimme beloningen bedacht om je motiveren om de quests uit te voeren. Naast speciale kleren, meubels en recepten kun je ook cruciale upgrades hiermee verdienen. Ook is dit je toegangspoort naar andere eilanden. Net als in New Leaf kun je een kleiner eiland dan jouw eigen bezoeken. De bestemmingen in New Horizons zijn minder geschikt voor grinden dan voorheen, maar zijn wel elke keer anders, wat erg leuk is. Niet alleen kun je hier nieuwe dierenvrienden ontmoeten of andere fruitsoorten ontdekken, maar af en toe gaat het een stap verder en krijg je een eiland vol met tarantula’s of lucratieve stenen. Dit verrassende aspect van een expeditie zorgt voor veel afwisseling, dat soms best welkom is na dagenlang vertoeven op je eigen eiland.

©GMRimport

Klein maar fijn

Het moge duidelijk zijn dat er een aantal grote vernieuwingen in New Horizons zitten die iets waardevols toevoegen aan de beleving. Hoewel de Animal Crossing-formule toch al goed gedefinieerd was, zijn er een enorme hoeveelheid kleine tweaks doorgevoerd die goed in de smaak vallen. Deze kleine verbeteringen zijn vooral handigheden om sneller je werk te kunnen doen. De belangrijkste hiervan is het Item Wheel, waarmee je met een handomdraai van gereedschap kunt wisselen.

Ook handig is dat je nu over zelf gegraven gaten en stroompjes heen kan springen, wat een tikkeltje frustratie oplost. Verder is de inventaris voor vissen en insecten flink gestroomlijnd, kan je de camera een tikkie omhoog zetten om het standpunt op die van de GameCube-versie te laten lijken, kan je de locatie van elk gebouw veranderen en heb je tijdelijk superkrachten wanneer je fruit eet, waarmee je bomen kan verplaatsen of stenen kan breken.

Het aanpassen van je personage is ook behoorlijk aangepakt. Je kiest specifiek de ogen, neus, mond en andere gezichtskenmerken van je dorpsbewoner en kan dit op elk moment aanpassen, inclusief het gender. Het kopen en aantrekken van kleding is op een vergelijkbare manier versoepeld en wordt via een handig scherm gedaan, waardoor je veel minder met menu’s worstelt. Er is tevens slim naar de mobiele game Pocket Camp gekeken, want het verslepen van meubels in je huis gaat veel soepeler dankzij een nieuwe modus waarbij je alles direct verplaatst, in plaats van dit met je personage te moeten doen.

©GMRimport

Deze op het eerste gezicht kleine aanpassingen hebben een grote impact op de spelervaring en zijn uiterst welkom, vooral omdat de mechanieken in de serie door de jaren heen behoorlijk waren vastgeroest.

Al deze toevoegingen, gecombineerd met de nieuwe mogelijkheid om het hele eiland te vullen met objecten, zorgen ervoor dat de wereld en je personage een directe afspiegeling van jouw creativiteit, inzet en speeltijd laten zien, waar je best trots op wordt. Gezien de game rustig de tijd neemt om nieuwe elementen en upgrades te introduceren en seizoensgebonden activiteiten bevat, verwachten we de komende tijd nog genoeg nieuws te ontdekken. Met de belofte van gratis downloadbare content kunnen we hopelijk een rooskleurige toekomst met een lange levensduur verwachten voor New Horizons.

Animal Crossing New Horizons is vanaf 20 maart verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Fantastisch
Conclusie

Animal Crossing: New Horizons giet de fijne, ontspannen gameplay zoals we die kennen in een prachtig nieuw jasje. De nieuwe quest- en crafting-systemen zijn slimme vernieuwingen voor zowel nieuwe spelers als veteranen en gecombineerd met een grote hoeveelheid kleine aanpassingen is het Nintendo gelukt om de serie te laten groeien, zonder de charme te verliezen.

Plus- en minpunten
  • Gelikte uitstraling, crafting, nieuw quest-systeem, willekeurige expedities, aanpassingsmogelijkheden, slimme verfijningen
  • Onbewoond eiland-thema wordt onderbenut, gereedschap breekt vaak

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers
Nieuws

Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers

In een inmiddels verwijderde video beantwoordde Aloy vragen

Sony experimenteert met door kunstmatige intelligentie aangedreven gamepersonages die daadwerkelijke vragen van spelers kunnen beantwoorden.

Dat blijkt uit een gelekte video op YouTube die inmiddels weer is verwijderd, maar wel wordt beschreven door The Verge. In de video is blijkbaar te zien hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen.

Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. In de video benadrukt Sony dat het om een prototype gaat die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

De techdemo gebruikt Whisper van OpenAI, Llama 3, GPT-4 en Sony's eigen Emotional Voice Synthesis (EVS). Voor de gezichtsanimaties wordt Sony's Mockingbird-technologie gebruikt.

Hoewel de demo op een pc loopt, experimenteert Sony volgens de video ook op PlayStation 5, en zou dit weinig extra rekenkracht vergen. Volgens Sony's Sharwin Raghoebardajal, die aan het woord is in de video, is dit nog maar een "glimp" van wat mogelijk is met de technologie. Hoewel de demo nog niet heeft geresulteerd in echte toepassingen in games, is het mogelijk dat Sony dit in de toekomst in zijn spellen wil implementeren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie
Nieuws

Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie

De game moet spelers een eenzaam gevoel geven

Naughty Dogs Neil Druckmann heeft meer informatie gegeven over de nieuwe PlayStation 5-game Intergalactic: The Heretic Prophet. Zo legt het verhaal van de game een focus op religie.

In Sony's YouTube-reeks 'Creator to creator' praten twee creatievelingen met elkaar over hun werk. In een gisteren online gekomen video praat romanschrijver en filmregisseur en scriptschrijver Alex Garland (Civil War, 28 Days Later) met Neil Druckmann van ontwikkelaar Naughty Dog. Daarbij worden er ook wat meer details gegeven over de vorig jaar onthulde PS5-game Intergalactic: The Heretic Prophet.

Zo speelt de game zich tweeduizend jaar in de toekomst af, en is er een focus op religie. Druckmann: "Met The Last of Us: Part 2 maakten we bepaalde creatieve besluiten die veel haat opleverden. Een hoop mensen vonden het geweldig, maar een hoop mensen hadden er een hekel aan. De grap is dat we hebben besloten een game te maken met een onderwerp waar mensen weinig om geven. Laten we een game over geloof en religie maken", zo meldde Druckmann met een knipoog.

Volgens Druckmann speelt de game zich vele jaren af nadat er een nieuwe religie is opgericht die het universum overneemt. Naughty Dog heeft blijkbaar jaren de details van deze religie uitgewerkt en hoe het zich ontwikkelde door de jaren heen. "Vanaf de oorspronkelijke profeet, hoe het verbasterd werd, de evolutie, enzovoorts."

Daarbij moet Intergalactic spelers een eenzaam gevoel geven. "In veel van onze games is er altijd een metgezel bij je die praat. We willen spelers het gevoel geven dat ze verloren zijn op een plek die verwart over wat er is gebeurd. Wie zijn de mensen hier, wat is hun historie? Het hoofdpersonage moet dit zien uit te vogelen als ze wil ontsnappen."

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted draait om Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Daarnaast wordt de soundtrack door Trent Reznor en Atticus Ross gecomponeerd. Het duo is niet alleen bekend van de industriële muziekformatie Nine Inch Nails, maar tegenwoordig vooral ook als makers van diverse prijswinnende soundtracks voor films en series, waaronder The Social Network, Watchmen en Gone Girl. Een releasedatum voor Intergalactic: The Heretic Prophet is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!