Animal Crossing: New Horizons – Happy Home Paradise maakt werken plezierig
Nieuws

Animal Crossing: New Horizons – Happy Home Paradise maakt werken plezierig

Was het leven maar meer zoals in Animal Crossing: New Horizons. Je kunt er zonder vast inkomen aan een hypotheek komen, het geld ligt er letterlijk voor het oprapen en je ontvangt er zelfs positieve rente over je spaargeld. Het zal je dan ook niet verbazen dat het werken in Happy Home Paradise meer als vakantie aanvoelt.

In deze uitbreiding voor Animal Crossing: New Horizons ga je in dienst bij het resortplanbureau, dat vakantiehuisjes bouwt op een eilandengroep. Vanaf het vliegveld op je eiland pak je het vliegtuig naar het resorteiland waar je werk en andere gerelateerde faciliteiten gevestigd zijn. Zo is er het kantoor van het resortplanbureau, maar ook een leegstaande school en restaurant – die na jouw aankomst natuurlijk niet lang leeg blijven staan.

©GMRimport

Eigen Huis & Tuin

Je werk bestaat simpel gezegd uit het werven van klanten en vervolgens het inrichten van een huis en tuin, afgestemd op de specifieke wensen van je klant. Op het parelwitte strand naast je werk liggen de potentiële klanten bijna letterlijk voor het oprapen; je hoeft ze alleen maar te benaderen om erachter te komen wat voor huis ze in gedachten hebben. Letterlijk, want het staat in denkballonnetjes. Zo kun je eenvoudig de leukste klanten eruit pikken en bepaal je zelf welk project je oppakt.

De wensen van al die dieren zijn behoorlijk uiteenlopend en specifiek. Zo vroeg Bob om zijn huis om te toveren tot een binnentuin met fleurige meubels en heel veel sierbloemen, en was het Lionels grootste wens om zoveel mogelijk toiletten te installeren in zijn vakantiehuis. Er zijn meer dan vierhonderd verschillende dieren met elk een uniek droomhuis, dus er is genoeg om naar uit te kijken, zonder dat de game in herhaling valt.

Je hoeft ook geen bouwkunde of architectuur te hebben gestudeerd om een fraaie huis en tuin te ontwerpen voor al die dierenvrienden. Happy Home Paradise maakt gebruik van de handige ontwerpmodus die al in het basisspel zat, waarmee je vanuit vogelperspectief eenvoudig meubilair kan (ver)plaatsen en roteren door ze simpelweg te selecteren. Daarnaast tover je zonder enige beperkingen of kosten allerlei objecten vanuit de catalogus op de vloer, aan de muren en het plafond. De catalogus wordt verder automatisch aangevuld met nieuwe voorwerpen wanneer je aan een project begint, dus hoe meer je speelt, hoe meer keuze je hebt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zolang een restaurant maar over een paar stoelen en tafels beschikt, en een klaslokaal schoolbanken heeft, kun je verder doen wat je wilt. Dat geldt ook voor de vakantiehuizen: iedere klant heeft maar drie voorwerpen die ze graag terug willen zien in het eindresultaat, en verder krijg je carte blanche. Niet je vaardigheden, maar je creativiteit wordt vooral uitgedaagd in deze uitbreiding.

Leuke beloningen

Natuurlijk zit er ook een bepaalde leercurve in de game vervlochten. Als beginnend designer heb je niet veel opties tot je beschikking en houd je je zoet met het plaatsen van zoveel mogelijk geschikte meubels met een bijpassend behang en parketvloer – niet heel anders dan in je het hoofdspel doet. Gaandeweg leer je nieuwe trucjes om je projecten echt tot in de puntjes uit te werken. Denk bijvoorbeeld aan tussenmuren, sfeerverlichting en visuele effecten zoals tocht of schitteringen. Het loont dus ook om terug te keren naar je oude projecten om ze te voorzien van een upgrade wanneer je nieuwe opties hebt vrijgespeeld.

Tegenover al dat werk staat natuurlijk ook een passende beloning. Voor elk afgerond project ontvang je een (volgens je baas) ‘marktconform salaris’, bestaande uit een paarduizend poki. Poki zijn niet uit te geven op je eigen eiland, maar kun je in de winkel op het resorteiland besteden aan unieke meubels die alleen in de uitbreiding te vinden zijn, of aan souvenirchocolaatjes die je kan gebruiken om je buren op je eigen eiland te verleiden tot een vakantiehuisje. De meubels en andere spullen die je aanschaft of vindt op het resorteiland zijn mee te nemen naar je hoofdeiland, waardoor je ook daar lekker aan de slag kan met het herinrichten van je huis.

Niet je vaardigheden, maar je creativiteit wordt vooral uitgedaagd in deze uitbreiding

-

©GMRimport

Werk-privé balans

Die wisselwerking met het hoofdspel en de content uit de uitbreiding is erg fijn. Je bijbaantje bij het resortplanbureau als designer is een leuke afleiding en een heerlijke manier om je creativiteit even de vrije loop te laten. Tegelijkertijd speel je nieuwe mogelijkheden vrij die je vervolgens weer kan toepassen op je eigen eiland. Zelfs als je al honderden uren in de game hebt gestoken en elke hectare op je eiland gevuld is, kun je tijdens het ontwerpen van al die vakantiehuisjes nieuwe ideeën opdoen en gaandeweg nieuwe meubelstukken vrijspelen om die ideeën te verwezenlijken.

Happy Home Paradise is dankzij die integratie met het hoofdspel een stuk geslaagder dan de Animal Crossing-spin-off Happy Home Designer voor Nintendo 3DS, wat alleen maar draaide om het inrichten van huisjes en daardoor te weinig om het lijf had. Toch deelt deze Switch-uitbreiding een van dezelfde problemen als die spin-off waar het in grote lijnen op gebaseerd is.

Al jouw creaties staan namelijk op afzonderlijke kavels, compleet afgescheiden van je eigen eiland of het resorteiland. Elke keer als je aan project begint, wijs je eerst op een kaart aan waar op de eilandengroep het vakantiehuis gebouwd zal worden. Er zijn tropische eilanden, wintereilanden en alles daartussenin, maar het blijven uiteindelijk maar vakjes die je kiest op een kaart, die verder op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn. Je kunt niet van het ene naar het andere vakantiehuisje wandelen dus.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Tenzij je zelf besluit terug te keren naar zo’n kavel – wederom door een vakje aan te wijzen op een kaart – zie je jouw creaties niet meer terug na het afronden van een project. Je kunt er een foto maken en die uploaden naar je online portfolio zodat andere mensen jouw designs kunnen bekijken of zelfs je vakantiehuisjes kunnen bezichtigen, maar verder is er weinig te doen rondom je afgeronde projecten. Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn, als je maar de juiste verwachtingen hebt. Je bouwt hier bijvoorbeeld niet aan een tweede eiland met een steeds groter wordende buurt.

Het voelt wel als een gemiste kans dat je maar één foto per project kan opslaan in je portfolio. Je kunt nog zo’n mooie tuin hebben aangelegd en een prachtig huis hebben ingericht met meerdere verdiepingen; je hebt maar één foto om je hele project te vertegenwoordigen. Het is lastig om het interieur vast te leggen op één foto, zeker wanneer je meerdere kamers en verdiepingen kunt gaan bouwen. Net als het geval is in het hoofdspel, zijn de online mogelijkheden dus weer aan de magere kant.

Bruisend eilandleven

Nog leuker dan het ontwerpen van vakantiehuizen, is het inrichten van winkels en andere faciliteiten op het resorteiland. Zo word je gevraagd om onder andere een school, restaurant en café in te richten. Bij deze opdrachten blijkt maar weer eens hoe gigantisch veel objecten er in Animal Crossing: New Horizons en de uitbreiding zitten. Of je nou een wokrestaurant, een Amerikaans diner of een pastabar wilt bouwen: alle bouwstenen zitten in het spel, jij hoeft ze alleen maar te plaatsen.

©GMRimport

In tegenstelling tot de vakantiehuizen geven deze faciliteiten wel het gevoel dat je dieren samenbrengt en er een samenleving ontstaat op het resorteiland. De school heeft een leerkracht en leerlingen en je kunt er zelfs gastlezingen bijwonen. In het restaurant haal je dagelijks nieuwe recepten op bij de chef-kok en bij het café haal je take-out. Het geeft enorm veel voldoening om niet alleen je eigen ontworpen faciliteiten tot leven te zien komen, maar daarmee ook het resorteiland zelf te zien opbloeien. Het is daarom jammer dat er maar relatief weinig van dit soort voorzieningen in de uitbreiding zitten, en dat het niet mogelijk is om ze ook op je eigen eiland te bouwen. Dat zou deze uitbreiding namelijk echt paradijselijk maken.

Animal Crossing: New Horizons – Happy Home Paradise is nu verkrijgbaar in de Nintendo Switch eShop of als onderdeel van het Nintendo Switch Online + Uitbreidingspakket-lidmaatschap.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error