Header

AMP II: high-end 3D engine, licentie voor een prikje

subtitle

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Nadat de mensen van 4D Rulers hun 3D shooter Gore (de nieuwe Doom) af hadden hebben ze alle tijd en energie gestoken in het verbeteren van de 3D engine van deze shooter. AMP II is de naam van deze nieuwe engine die nu zo goed als af is. Grafisch kan deze engine zich aardig meten met de huidige grafische toppers, zoals onderstaand screenshot illustreert.

Opvallend is echter dat deze engine voor zeer schappelijke prijs te koop is. Daar waar je voor de nieuwste Unreal engine al gouw een paar ton kwijt bent, kan je reeds voor $200 een licentie nemen op de AMP II engine. Voorwaarde is wel dat je het dan slechts op één PC mag gebruiken en dat je je games niet commericeel mag uitgeven. Voor een profe ionele licentie ben je wel 10x zoveel kwijt, maar dan nog komt de prijs niet in de buurt van de Unreal engine. Enkel wanneer je volledige controle over de source wilt hebben ben je $40.000 kwijt.

HomeLan had een interview met de makers van deze engine en vroeg onder andere waarom men voor deze lage prijzen gekozen heeft:HomeLAN - You are selling the AMP II engine for a relatively low fee for the full engine and even cheaper for mod makers who want to create free games and/or game demos for publishers. Why did you decided to go for this route? Joel Huenink - For several reasons. We wanted to get the engine in the hands of a lot of people, and that meant making it affordable for mod authors and recreational game makers. One, there will be an army of mod authors who know the tools and engine intimately, which is important to a developer when they hire someone. Two, it gives small developers a great tool kit for an affordable cost. Most small developers cannot afford 250k or more for the usual commercial engine licensing fee. We just want to get the engine in a lot of peoples hands and build a nice big AMP community. The more people using it, the more improvements and features we can integrate into the engine from other peoples efforts. For instance, if an AMP user decides to write a console port or makes some fantastic feature, and they do a great job, we'll probably work a deal out with them to integrate their code into the main engine source so every AMP developer can benefit.

Hopelijk kan de AMP II engine ervoor zorgen dat ook beginnende ontwikkelaars voor niet al te veel geld aan de slag kunnen en dat er daardoor wellicht meer innovatievere, kleinschalige games op de markt komen die ook grafisch nog met de beste mee kunnen. Hoe het precies uitpakt is nog even afwachten, maar het klinkt allemaal alvast veelbelovend en de screenshots van de engine mogen er zeker wezen!


Aanbevolen voor jou