Alle info over Google Stadia op een rijtje
Nieuws

Alle info over Google Stadia op een rijtje

Volgende week ziet Google Stadia eindelijk het daglicht. Deze gamestreamingdienst laat spelers overal gamen op pc, tablet en smartphones. In dit handige overzicht zetten we de belangrijke details voor je op een rijtje.

Te allen tijden gamen, overal

In tegenstelling tot alle andere consoles, is Google Stadia niet aan te raken. Dat houdt in dat er geen fysieke console onder je tv staat. Google Stadia brengt op deze manier dus ontwikkelen, spelen en kijken samen. Spelers kunnen namelijk overal en te allen tijden aan de slag met het aanbod van games. Bovendien is het kijken van games op YouTube naadloos geïntegreerd en kunnen ontwikkelaars gewoon games ontwikkelen zoals ze zijn gewend.

Het idee van Google Stadia is om games te normaliseren. In andere woorden; het moet net zo makkelijk te consumeren zijn als muziek en films. Het internet fungeert als bibliotheek en met één druk op de knop kunnen spelers beginnen met spelen. Iets anders wat Stadia uniek maakt, is het feit dat updates, downloads en installaties niet langer nodig zijn. Wat Google Stadia helemaal uniek maakt, is dat alle games op elk apparaat speelbaar is. Spelers kunnen straks dus zelfs Red Dead Redemption 2 spelen op hun smartphone of laptop.

©GMRimport

Specificaties

De specificaties van Google Stadia zijn veelbelovend. Google belooft dat gebruikers met een 25 Mbit internetsnelheid de dienst kunnen gebruiken. Dit betekent dat spelers games in 1080p en 60fps kunnen streamen. In de toekomst kan er zelfs in 8k en 120fps worden gespeeld.

Wanneer spelers in 4K willen spelen, moeten ze minstens over een 30 Mbir/s-verbinding hebben. Bovendien moet het beeldscherm waar ze op spelen 4K ondersteunen. Stadia-gebruikers dienen overigens 10 euro per maand extra te betalen om in 4K te kunnen spelen.

Wat betekent dit voor ontwikkelaars?

Ontwikkelaars zijn niet langer gebonden aan de specificaties van consoles. Stadia biedt ontwikkelaars namelijk de mogelijkheid om hun dienst te optimaliseren naar de wensen van de ontwikkelaar. Nu moeten ontwikkelaars rekening houden met de hardware van het huidige platform, zoals de Nintendo Switch, PlayStation 4 of Xbox One. Google biedt zelfs meerdere hardwaresets, bijvoorbeeld voor ambitieuzere games.

Een andere mogelijkheid die Stadia met zich meebrengt is het gebruik van splitscreen in spellen. Het is voor een console immers best zwaar om het beeld op te delen en twee keer de zelfde software te draaien. Met de Stream Connect-optie van Google Stadia kunnen meerdere eenheden van het datacenter beschikbaar worden gemaakt en dit zorgt ervoor dat er zonder enige moeite meerdere games gedraaid kunnen worden.

©GMRimport

Online multiplayer

Het online gamen met vrienden verandert ook, spelers zijn niet langer afhankelijk van de speler met de traagste verbinding. Alle spelers maken immers gebruik van de datacenters van Google. Verder kunnen multiplayerwerelden een stuk complexer en met meer verwoesting worden gebouwd.

De speciale Stadia-controller

De gamestreamingdienst van Google introduceert ook zijn eigen Stadia-controller. Deze controller beschikt over speciale features die volledig in de controller zijn geïntegreerd. De eerste feature is de capture-knop, zoals we die ook kennen van de PlayStation 4. Wanneer spelers op deze knop drukken worden de gameplaybeelden automatisch opgeslagen in 4K en 60fps, via YouTube.

Daarnaast is er een Google Assistant-knop aanwezig waar spelers hulp mee kunnen vragen. Vastzitten in een game kan dus met één druk op de knop worden verholpen.

De Stadia-controller biedt ook voor contentmakers iets nieuws, namelijk Crowd Play. Met deze optie is het mogelijk voor kijkers mee te spelen met hun favoriete YouTuber. Kijkers worden in een wachtrij gezet om totale chaos te voorkomen. Daarnaast kunnen streamers scenario's opslaan en delen met State Share en kunnen kijkers op de Share-knop drukken om vervolgens direct in hetzelfde level als de YouTuber terecht te komen.

©GMRimport

Wat gaat het kosten?

De basisdienst van Google Stadia is gratis, bij deze versie dienen spel los gekocht te worden voor een bepaalde prijs. Voor deze versie is de Stadia-controller ook niet nodig, maar deze basisdienst verschijnt echter pas in 2020.

Google Stadia Pro kost 9,99 euro per maand. Met de Pro-versie kan je games in 4K en 60FPS spelen en zijn sommige games gratis.

Tot slot bestaat er ook nog de Founders Edition. Spelers die deze editie aanschaffen ontvangen de blauwe Stadia-controller, de Chromecast Ultra, drie maanden Stadia Pro en Destiny 2 met alle uitbreidingen.

©GMRimport

Speelbare Games

Google Stadia is al goed bezig geweest met het overhalen van ontwikkelaars om hun games ook op Stadia uit te brengen.Sommige van deze games zijn gratis te spelen met een Pro-account en andere moeten gekocht worden. Google biedt uitgevers tevens de mogelijkheid om een eigen abonnement via Stadia aan te bieden. Ubisoft onthulde bijvoorbeeld bij E3 dat ze een nieuwe Uplay Plus-dienst op Stadia willen introduceren.

Google heeft zelfs ook een gamestudio opgericht genaamd Stadia Games en Entertainment. Deze studio gaat zelf games ontwikkelen voor Stadia en gaan nauw samenwerken met een hoop indie-ontwikkelaars.

Deze games zijn direct bij de lancering speelbaar:

  • Red Dead Redemption 2

  • Mortal Kombat 11

  • Assassin's Creed Odyssey

  • Destiny 2: The Collection

  • Just Dance 2020

  • GYLT

  • Kine

  • Tomb Raider: Definitive Edition

  • Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition

  • Rise of the Tomb Raider

  • Thumper

  • Samurai Shodown

©GMRimport

Onderstaande games komen voor het einde van het jaar naar het platform:

  • Borderlands 3

  • Final Fantasy 15|

  • Metro Exodus

  • Trials Rising

  • Attack on Titan 2: Final Battle

  • Darksiders Genesis

  • Football Manager 2020

  • Farming Simulator 19

  • Dragon Ball Xenoverse 2

  • Wolfenstein: Youngblood

  • NBA 2K20

  • Rage 2

  • GRID

  • Ghost Recon Breakpoint

©GMRimport

De volgende games komen volgend jaar naar Google Stadia:

  • Cyberpunk 2077

  • Destroy All Humans

  • DOOM: Eternal

  • Get Packed

  • Orcs Must Die 3

  • Power Rangers: Battle for the Grid

  • Superhot

  • Superhot: Mind Control Delete

  • The Crew 2

  • The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

  • Watch Dogs Legion

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!