Afgekeurde PlayStation 5-chip vormt basis voor mini-pc's
Nieuws

Afgekeurde PlayStation 5-chip vormt basis voor mini-pc's

Zowel AMD zelf als partnerfabrikanten gaan aan de haal met 'afgedankte' PlayStation 5-chipsets. Afgelopen zomer liet AMD al weten de apu om te bouwen tot de zogenaamde 4700S-processor, inmiddels zien we diezelfde chip ook weer terugkomen in unieke mini-pc's.

Het in Hongkong gevestigde MinisForum kondigde vandaag hun nieuwe CR50-model aan. De fabrikant specialiseert zich in compacte computertjes — vaak aangedreven door laptopchips — met ditmaal een eerste verschijning van de AMD 4700S in een pre-build systeem.

In een eerdere recensie van AMD's eigen 4700S-kit gaf de chipbakker al toe dat de basis van de cpu inderdaad afgekeurde PlayStation 5-chips betreft. AMD biedt de 4700S aan als een unieke cpu, compleet met bijbehorend moederbordje. De chip functioneert als een acht-kerns Zen 2-processor, waarvan het grafische RDNA2-gedeelte volledig uitgeschakeld is.

In de opstelling van de MinisForum CR50 kan de processor boosten tot 4,0 GHz en wordt deze aangesterkt door een op zichzelf staande Radeon RX 550-videokaart. Op de onderzijde van het moederbord prijkt 16 GB aan on-board GPDDR6-geheugen. Daarnaast lijkt de processorkoeler van eigen fabricaat, in plaats van de stock-koeler die AMD op het huiseigen 4700S-pakket meelevert.

©GMRimport

Benchmarks van Minisforum zelf tonen dat de AMD 4700S (en daarmee de CR50) krachtiger is dan menig laptopchip van vorige generatie, maar de prestaties blijven verre van vergelijkbaar met een PlayStation 5. Niet voor niets wordt de afgedankte chip nu in de verkoop gezet als (onderdeel van) een compacte kantoorcomputer.

De uit 2017 stammende Radeon RX 550 is als budgetvideokaart niet bijzonder rendabel meer in spelprestaties, terwijl het geïntegreerde moederbordje ook nog eens beperkt wordt tot tragere PCIe 2.0-interfaces. AMD's 4700S-kit ondersteunt daardoor ook maar gpu's tot de Radeon RX 590 of GeForce GTX 1060.

De CR50 is momenteel enkel verkrijgbaar in de Aziatische markt. Zonder ssd kost de minicomputer 679 dollar. Voor variaties met 256 GB of 512 GB aan SATA-opslag wordt respectievelijk 729 of 759 dollar gevraagd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie
Nieuws

Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie

Het luchtschip zal een belangrijk onderdeel worden van de game

De plot van het slotstuk van de Final Fantasy 7-remaketrilogie is af en de productie van de game is inmiddels volledig op gang.

Dat hebben regisseur Naoki Hamaguchi en producent Yoshinori Kitasu gemeld op G-Con 2024 afgelopen weekend (via VGC). Veel meer details gaven ze niet, maar duidelijk is nu dus dat de plot helemaal af is en de productie nu op volle toeren draait.

Wel werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoop dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games
Nieuws

PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games

Grafische oneffenheden zoals 'shimmering' gooien roet in het eten

PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben kritiek geuit op nieuwe grafische problemen die in sommige games opduiken.

Zo is er in bepaalde games zogeheten 'shimmering' te zien: een soort witte stipjes of ruis in de omgeving van een game. Het lijkt daarbij veroorzaakt te worden door ‘PlayStation Spectral Super Resolution’ (oftewel PSSR), de automatische upscalingtechnologie die niet aan- of uitgezet kan worden op PS5.

De 'shimmering' is al in diverse games gespot, zoals Call of Duty: Black Ops 6. Daarbij lijkt de remake van Silent Hill 2 tot dusver het vaakst dit grafische probleem weer te geven. Het is niet duidelijk hoe dit precies op te lossen is, al lijkt een nieuwe update voor games die hier onder lijden een mogelijkheid. Daarnaast is het mogelijk dat PSSR na verloop van tijd wordt verbeterd, aangezien het een technologie is die wordt aangedreven door artificiële intelligentie.

Een andere game die bekritiseerd wordt vanwege de PS5 Pro-prestaties is Star Wars Jedi: Survivor. De resolutie zou zo nu en dan zelfs lager dan op de reguliere PS5 zijn en er zouden diverse andere grafische oneffenheden de kop op duiken. Digital Foundry heeft de PS5 Pro-patch van de game dan ook bekritiseerd in een video.

Sommige PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben op internet hun onvrede over de situatie geuit. Zij stellen dat het onacceptabel is dat sommige games slechter draaien op een PlayStation 5 Pro dan op een reguliere PS5, of dat er bepaalde grafische oneffenheden uit de PS5-versie worden opgelost, maar dat er nieuwe problemen worden geïntroduceerd. Sony of de ontwikkelaars van de third-party games hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!