AERO 17 HDR — Gigabyte overtuigt nog niet met dure designlaptops
Nieuws

AERO 17 HDR — Gigabyte overtuigt nog niet met dure designlaptops

Het Taiwanese Gigabyte kennen we vooral van moederborden en videokaarten, maar sinds enige tijd ook van laptops. Onder het AORUS-merk verschenen zo al legio gaming notebooks, maar met de AERO-reeks zet Gigabyte nu ook in op laptops voor creatieve professionals. De AERO 17 HDR is daarin een van de eerste paradepaardjes, met zeker niet de minste specificaties.

AERO 17 HDR XB-8NL4130SP - Specificaties

  • Scherm: 17.3” UHD (3840x2160@60Hz), 100% Adobe RGB, DisplayHDR 400

  • Chipset: Intel HM470

  • Processor: Intel Core i7-1085H

  • Geheugen: 2x8 GB DDR4 SDRAM

  • Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Max Q (8GB GDDR6 VRAM)

  • Opslag: 512 GB NVMe SSD

  • Gewicht: 2.5 kilogram

  • Aansluitingen: 3x USB 3.0, 1x USB-C (Thunderbolt), 1x RJ-46 (Killer Ethernet E2600), HDMI 2.0, Mini DisplayPort 1.4, SD-lezer, audio combo-jack

De AERO-lijn mag misschien flashy ogen, vergis je niet: dit is bedoeld voor de veeleisende professional. In het geval van deze specifieke uitvoering hebben we het dan ook over een notebook met een aankoopprijs van 2.999 euro, maar daartegenover levert het ook wel erg veel hoogwaardige harde waren. Gamers gaan er ongetwijfeld al van watertanden, maar hoogvliegers in videobewerking of 3D-animaties des te meer.

©GMRimport

Een voorbeeldig beeldscherm

Ongeacht het precieze model, beschikt de AERO-lijn namelijk over een reeks bizar fraaie displays. In het geval van de AERO 17 HDR hebben we het dan over een 3 millimeter thin bezel 4K-beeld (op ‘slechts’ 60Hz), met 100% Adobe RGB-dekking, DisplayHDR 400-certificaat én ‘ingebakken' Pantone-kleurcalibratie van X-Rite op Delta-E <1-afwijking. Lees: haarscherp, kleurrijk en levensecht afgesteld.

Al die mooie termen komen uiteindelijk neer op één uitgangspunt: een droomdisplay voor beeldprofessionals. Of het nu gaat om kleurbewerking op video of 3D-applicaties; het spat allemaal levensecht van je beeldscherm. Hoogwaardige kleurreproductie on the go zal niet iedereen boeien, maar Gigabyte flikt het wel, ter genoegen van de beeldpuristen onder ons.

©GMRimport

Krachtig en koel

Om dat prachtscherm razendsnel aan te sturen wordt niet de minste hardware uit de kast getrokken. Een AERO-instapmodel (á 1.799 euro) begint bij een GeForce GTX 1660 Ti, maar de reeks loopt op tot bizar luxe uitvoeringen (circa 4.699 euro) met bijvoorbeeld een GeForce RTX 2080 Super, viermaal de hoeveelheid RAM-geheugen, verdubbelde SSD-opslag en een tiende generatie Intel Core i9.

De AERO-laptops kunnen zichzelf daarnaast kundig koel (en relatief stil) houden. Zo kun je handmatig de twee degelijke “Windforce Infinity”-ventilatoren aansturen, maar is er ook de mogelijkheid om Microsofts Azure Cloud het zware werk te laten doen en te berekenen wat de beste instellingen zijn voor jouw situatie. Het klinkt ietwat omslachtig, maar hiermee zou de AERO-lijn ook in staat zijn efficiënter (stiller, kouder en langer) om te gaan met de 94Wh accu — circa acht uur onder ideale omstandigheden.

©GMRimport

Niet alles is zo sexy als het klinkt

Al die specificaties en beloftes mogen hoge ogen gooien, maar in de realiteit pakt het net iets minder vlot uit dan Gigabyte misschien gehoopt had. In het geval van deze review sample bleek het beeldscherm met regelmaat kortstondig weg te flikkeren, terwijl ook al die goedbedoelde software maar weinig betrouwbaarheid leverde.

Allereerst bleken die drivers lastiger te vinden dan gedacht. De laptop wordt ook niet aangeleverd met alle beloofde software — dat is misschien een zegen voor sommigen. Ook in hun gebruik voelen ze uiteindelijk wat minder fraai. Zo bleef bijvoorbeeld het chiclet toetsenbord al een dag lang vastlopen op de haperende default RGB-regenboog. Lekker zakelijk, AERO...

De drivers die naar eigen zeggen AI afstellen op je accu en koeler bleken zelfs in zwaardere gamesessies grotendeels overbodig. Ook zonder ‘de kracht van de cloud’ koelt de laptop immers gewoon naar behoren — bizar stil, overigens. Een avondje Control met bloedmooie ray-tracing uitspuwen kan dus gelukkig ook zónder allerlei mild instabiele bijkomstigheid.

Misschien dat dat voor sommige laptopgebruikers pure bijzaak is, maar gezien de hoge richtprijzen en nog hogere beloftes, voelt het ietwat slordig vanuit Gigabyte. In deze markt sta je tegenover de paradepaardjes van een Apple, Dell, ASUS (ProArt) en Razer; precies de namen die premium afwerking allang onder de knie hebben. Klungelige software en wat bijtijdse instabiliteit horen hier geen bestaansrecht te hebben.

©GMRimport

Kleurrijke kanttekeningen

Er zijn meer zaken die de AERO-lijn nog kan leren. Het kan een kwestie van smaak zijn, maar ik zie niet in hoe deze lijn baat heeft bij de gaming aesthetics die overwaaien van AORUS. Natuurlijk: een vleugje RGB kan geen kwaad, maar een veel te stoer lettertype en scherpe, pantserachtige accenten in die anders zo strakke, aluminium behuizing? Dat staat niet helemaal in lijn met die insteek voor veeleisende creatievelingen. Die gaan toch liever voor een wat meer ingetogen ontwerp.

Ook de keuze om een prijzig model als de AERO 17 HDR uit te rusten met ’slechts’ 512 GB aan SSD-opslag is jammer. Precies het laagste criterium om het NVIDIA’s RTX Studio-certificaat te mogen dragen, voelt nogal kantje boord voor dit soort kopprijzen. Juist als 3D-kunstenaar of (4K-)videobewerker brandt je immers snel door een halve terabyte.

Wel bestaat er de mogelijkheid om zelf nog een NVMe SSD bij te prikken. Tegen deze bedragen was het echter een fraai gebaar geweest als je dat iets langer uit had mogen stellen.

©GMRimport

Conclusie

De AERO 17 HDR is een fraai stukje hardware. Het slaagt erin flink wat paardenkracht in één (2.1 millimeter dunne) verpakking te proppen, met een levensecht display bovendien. Als beeldprofessional of gamer zit je dan al snel gebakken met een notebook als deze — al zij dat soms vooral op papier. Gigabyte zet met hun eigen designlaptops flink in op de beloftes en de prijs, maar in de realiteit overtuigt lang niet alles van de juiste aanpak.

Gepriegel met software, krappe opslag en bijtijds wat instabiliteit maken het dat niet alle aspecten even goed naar voren komen, ook al kán het apparaat nog altijd prima prestaties uitspuwen. AERO heeft nog een flinke slag te slaan om het op te nemen tegen de MacBooks en Razer Blades van deze wereld, maar de fundering is bij dezen gevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!