Activision Blizzard sleept muziekcriticus Anthony Fantano voor de rechter
Nieuws

Activision Blizzard sleept muziekcriticus Anthony Fantano voor de rechter

Fantano wilde in eerste instantie geld van de uitgever ontvangen vanwege gebruik van audioclip

Anthony Fantano, een van de bekendste muziekcritici op YouTube, wordt aangeklaagd door Activision Blizzard.

Dat meldt Billboard. Fantano is de afgelopen jaren niet alleen een grote naam op YouTube geworden dankzij zijn reviews van albums, maar is ook op TikTok actief. Daar heeft hij audio van zichzelf geüpload in de geluidsbank van het platform, wat inhoudt dat iedereen de audio kan gebruiken om onder diens TikTok-video's te plaatsen.

Activision gebruikte in het verleden een audiofragment van Fantano voor een video waarin custom Crash Bandicoot-schoenen werden gemaakt. Fantano vroeg in juni van dit jaar of Activision de video kon verwijderen. Daar gaf de uitgever gehoor aan, maar Fantano eiste alsnog een "aanzienlijke" vergoeding. Hij zou hebben gedreigd met een rechtszaak als het bedrag niet zou worden betaald.

Activision claimt nu dat Fantano de audio expres publiekelijk beschikbaar heeft gesteld om vervolgens geld te eisen bij bedrijven die het nietsvermoedend gebruiken. Vele TikTok-gebruikers hebben de betreffende audio al onder video's geplaatst, maar Fantano zou specifiek uit zijn op het verkrijgen van vergoeding van grote bedrijven.

Activision sleept Fantano dan ook voor de rechter. Op die manier wil men er voor zorgen dat de muziekcriticus niemand kan aanklagen vanwege het gebruik van de geluidsopname, en dat Fantano de juridische kosten die gepaard gaan met deze zaak uit zijn eigen zak betaalt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards
Nieuws

Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards

Ook Street Fighter 6 viel in de prijzen

Het vorig jaar verschenen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is uitgeroepen tot game van het jaar tijdens de Japan Game Awards.

Games die tussen 1 april 2023 en 31 maart 2024 uitkwamen maakten kans op de prijs. Winnaars zijn gekozen door een combinatie van publieke stemmen en de mening van Japan Game Awards Selection Committee.

Capcom won de Special Award voor Street Fighter 6, mede dankzij de vernieuwende features binnen het genre en de uitgebreide toegankelijkheidsopties. Andere spellen, zoals Dragon's Dogma 2, Final Fantasy 16, Armored Core 6, Super Mario Bros. Wonder, Like a Dragon: Infinite Wealth en Unicorn Overlord hebben een 'Award for Excellence' ontvangen.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom verscheen vorig jaar voor Nintendo Switch. De game ontving een 10 van Ron Vorstermans in de Gamer.nl-review: "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom vindt het wiel niet opnieuw uit, maar maakt jou de uitvinder van het wiel. Deze zandbak om in aan te klooien gaat jarenlang nieuwe ontdekkingen opleveren. In Tears of the Kingdom ben je eigenlijk continu onder de indruk. Is het niet van de weergaloze spelwereld en puzzels, dan is het wel van je eigen inventiviteit."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!