A Fisherman’s Tale is een co-op avontuur voor in je eentje
Reviews

A Fisherman’s Tale is een co-op avontuur voor in je eentje

Point ‘n’ click-achtige adventuregames in vr zijn absoluut niet nieuw, maar A Fisherman’s Tale weet met een originele insteek positief op te vallen. In de game werk je namelijk samen… met jezelf!

Bob is niet alleen een levende houten pop, hij is ook een voormalige visser die een ietwat solidair bestaan heeft opgebouwd in zijn hutje naast een vuurtoren. Elke dag werkt hij dezelfde routine af: hij poetst zijn tanden (want blijkbaar moeten zelfs houten tanden gepoetst worden), stookt de kachel op en opent het raam om op de volle zee uit te staren. In zijn cabine werkt hij ook aan een miniatuurweergave van zijn woning, inclusief de mooie grote vuurtoren. In deze Madurodam-achtige replica staat zelfs een kleine versie van hemzelf.

Dan slaat het noodlot toe: er is een grote storm op komst en Bob moet de top van de vuurtoren zien te bereiken om het licht aan te zetten. Er ligt echter een groot anker voor de deur van zijn cabine dat hij met geen mogelijkheid op eigen kracht kan verplaatsen. Als speler krab je jezelf even achter de virtuele oren… hoe los je dit op?

Watch on YouTube

Mini-me

Het antwoord zit hem in de miniatuurweergave van je woning. Haal het dak eraf en je ziet jezelf en alle spullen precies op dezelfde plek staan. Kijk omhoog, en warempel: het échte dak van je cabine is er opeens ook af en een gigantische Bob staart naar beneden. Je leeft zelf dus eigenlijk ook in een grotere miniatuurweergave. Voorzichtig probeer je in de kleine variant van je omgeving het anker op te tillen… en ja hoor, de grotere versie van jezelf tilt het ‘echte’ anker ook op en de doorgang is vrij.

In het kort is dat de manier waarop je te werk gaat in de puzzle-adventure A Fisherman’s Tale: de grote en kleine versies van jezelf werken samen om in je omgeving objecten uit de weg te ruimen, te verplaatsen en ze te vergoten of verkleinen. Een sleutel die in het schelpenhuisje van een kreeft verstopt zit? Geen probleem: je duwt de schelp in de miniatuurweergave en naast je doemt opeens een gigantische schelp op, waardoor je met je andere hand de sleutel er met gemak uit kunt trekken. Later in het spel bouw je zelfs een replica van je boot, die je vervolgens echt kunt bevaren.

Deze puzzels vergen redelijk wat ‘omdenken’, en het komt dan ook weleens voor dat je even perplex staat door een puzzel die ogenschijnlijk geen logische oplossing heeft. Gelukkig geeft een uitgebreid hintsysteem – dat je overigens ook uit kunt zetten – steeds vaker en duidelijker aanwijzingen naarmate de tijd verstrijkt. Die hints komen in de vorm van een voice-over en personages die tegen je praten, waardoor de immersie nooit wordt verbroken. Daarbij wordt niet meteen een hapklare oplossing gegeven, zodat je alsnog dat fijne eurekagevoel kunt ervaren. Die scheidingslijn tussen spelers op weg helpen en alles verklappen wordt op deze manier in A Fisherman’s Tale prima bewandeld.

Spaans benauwd

Het levert een originele adventure op die echter niet op alle vlakken perfect uit de verf komt. Neem bijvoorbeeld hoe je beweegt door de spelwereld. In A Fisherman’s Tale verplaats je je via teleportatie. Je kijkt naar een locatie, drukt op een knop en plotsklaps sta je op die plek. Dat is niets nieuws voor een vr-game en het werkt op zich prima, maar doordat het grootste gedeelte van het spel zich in krappe ruimtes afspeelt, sta je al snel te dichtbij een object – een kast, bijvoorbeeld – waar je iets mee wil doen. Dan moet je weer naar achteren teleporteren en nogmaals naar voren, tot je er perfect voor staat.

Dat geldt ook voor het precies verplaatsen van bepaalde objecten. Zeker tegen het einde van het spel zijn er een aantal puzzels waarbij je vrij nauwkeurig te werk moet gaan met kleine voorwerpen, en dat werkt door de krappe ruimtes niet altijd even prettig. Dan stoot je een luciferdoosje per ongeluk tegen een muur, valt het of komt het zelfs achter de muur vast te zitten en moet je wachten tot het doosje respawnt. Je krijgt het er soms Spaans benauwd van, wat – als je er gevoelig voor bent – soms ook wat misselijkheid kan oproepen.

Tocht wint dit spel zich voor je vanwege de leuk bedachte puzzels en de charmante presentatie. Personages komen echt tot leven dankzij de sterk ingesproken stemmen, het achterliggende verhaal weet tot het laatste moment te boeien en de game heeft een fijn, speelgoedachtig uiterlijk, wat natuurlijk weer goed past bij het idee dat je in een levensgrote replica rondloopt. A Fisherman’s Tale is overigens aan de korte kant, maar voor 15 euro is het absoluut een leuke ervaring als je een vr-bril in huis hebt liggen.

A Fisherman’s Tale is gerecenseerd op een PlayStation 4 Pro met PSVR en Move-controllers (die zijn vereist). De game is ook te koop via Steam en werkt op de HTC Vive, Oculus Rift en Windows Mixed Reality.

Andere reviews:

Uitstekend
Conclusie

A Fisherman’s Tale is een zeer originele adventure in vr met een aantal erg leuke puzzels en een charmante presentatie. Dankzij een goed hintsysteem dat niet meteen te veel weggeeft hoef je nooit lang vast te zitten, maar de zes hoofdstukken die de game rijk is zijn echter snel te voltooien. Het enige echte nadeel vloeit voort uit de krappe ruimtes waar het spel zich afspeelt, waardoor rondbewegen en objecten verplaatsen niet altijd even soepel gaat. Toch is A Fisherman’s Tale absoluut de moeite waard voor vr-gamers.

Plus- en minpunten
  • Originele adventure met erg leuk puzzelsysteem, sterke presentatie, hintsysteem werkt goed
  • Rondbewegen en objecten verplaatsen gaat soms wat stroef door de krappe ruimtes

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt
Nieuws

Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt

Het is een van de meest excentrieke personages in de Zelda-reeks

Takaya Imamura, de bedenker van het Zelda-personage Tingle, zou graag Heroes-acteur Masi Oka in de rol van het exentrieke personage zien.

Dat meldt Imamura in een interview met VGC. Hem werd in eerste instantie gevraagd of Tingle, die voor het eerst voorkwam in The Legend of Zelda: Majora's Mask, ooit nog in een Nintendo-game voor zal komen, zeker nu Imamura sinds 2021 niet meer werkzaam is bij Nintendo.

"Dat is een goede vraag", zo antwoordde hij. "Misschien, maar in Tears of the Kingdom zit een personage die niet Tingle is, maar wel wat van hem wegheeft. Ik denk dat de ontwikkelaars niet Tingle hebben gepakt, maar de creatie wel respecteren en hem op die manier in het spel hebben verwerkt."

Imamura begon daarna over de aankomende Zelda-film. "Ik ben erg nieuwsgierig of hij in die film zit of niet. Ik zou het geweldig vinden." Hij wist meteen wie de rol van Tingle zou moeten vertolken: "Masi Oka. Ken je de tv-serie Heroes? Hij is het Japanse personage die 'yatta!' zegt. Ik zou graag zien dat hij het doet." Oka speelde in Heroes de rol van Hiro Nakamura.

Nintendo kondigde vorig jaar aan dat het bedrijf samen met producent Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. Eerder dit jaar kondigde Nintendo ook aan dat het samen met Illumination aan een tweede Mario-animatiefilm werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones
Nieuws

Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones

Zoals gebruikelijk is de kans om hem in huis te halen zeer klein

Microsoft en Bethesda hebben een custom Xbox Series X-console en bijbehorende controller onthuld in de stijl van Indiana Jones and the Great Circle.

De console heeft een goudachtige kleur. Zoals wel vaker bij dit soort custom Xbox-consoles is het apparaat niet makkelijk verkrijgbaar. Mensen moeten tussen 12 november en 6 januari afreizen naar de Microsoft Experience Centers in Londen, New York of Sydney en daar een puzzel oplossen om kans te maken om de console te winnen. Het bedrijf gaat op een later moment de console ook via social media weggeven.

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Het spel moet in het voorjaar van 2025 ook uitkomen op PlayStation 5.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, de acteur die de rol van het personage in de films vertolkt. De stem wordt ingesproken door Troy Baker, onder andere bekend voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg onlangs een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop
Nieuws

Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop

De multiplayermodus gaat eind deze maand offline

Mensen kunnen de oorspronkelijke versie van Age of Empires 3 niet meer op pc aanschaffen.

Op de Steam-pagina's van het origineel en de Definitive Edition valt te lezen dat het oorspronkelijke spel niet meer te koop is. Daarnaast gaat de online multiplayer vanaf 30 oktober offline. Mensen die het spel in het bezit hebben kunnen nog de campagne en skirmish-content blijven spelen.

Age of Empires 3 van Ensemble Studios kwam in 2005 op pc uit. In 2020 verscheen een remaster genaamd Age of Empires 3: Definitive Edition, die wel in de verkoop blijft. Deze versie heeft verbeterde graphics, een nieuwe soundtrack en extra modi. Deze versie van de game staat ook op Game Pass voor pc en de Windows Store.

Op Xbox-consoles is er geen versie van Age of Empires 3 verkrijgbaar. Age of Empires 2: Definitive Edition en Age of Empires 4 zijn wel op Xbox speelbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!