'87 procent van klassieke games niet of nauwelijks meer speelbaar'
Nieuws

'87 procent van klassieke games niet of nauwelijks meer speelbaar'

Volgens een onderzoek van Video Game History Foundation en Software Preservation Network is zo'n 87 procent van alle klassieke games niet of nauwelijks meer speelbaar.

Het gaat daarbij specifiek om de Amerikaanse markt, maar het is aanneembaar dat soortgelijke percentages voor de rest van de wereld gelden. Dat houdt in dat het overgrote deel van klassieke games niet of nauwelijks meer gekocht en gespeeld kan worden - noch via fysieke winkels, nog via digitale marktplaatsen zoals PSN, Xbox Store of Switch eShop. De overige dertien procent kan nog wel gespeeld worden - bijvoorbeeld door ze te kopen of via emulatie.

Het onderzoek werd uitgevoerd over meer dan vierduizend games die voor 2010 zijn uitgekomen, waaronder elke Game Boy-game die in de VS is verschenen. Het vergelijkt daarbij games met andere vormen van media. Zo is ongeveer veertien procent van Amerikaanse films die tussen 1912 en 1929 zijn uitgebracht nog te bekijken. Dat percentage ligt niet ver van die van klassieke games af, met het grote verschil dat computerspellen pas sinds de jaren 80 van de vorige eeuw populair werden.

Video Game History Foundation maakt zich hard voor het behoud van games, zodat oudere games ook door nieuwere generaties ontdekt kunnen worden. De vrees van de organisatie is dat door de huidige gang van zaken een aanzienlijk deel van de gamegeschiedenis voorgoed verloren gaat, des te meer door de popularisatie van digitale marktplaatsen en de mogelijkheid voor bedrijven om die zonder gevolgen voorgoed te sluiten, zoals recentelijk met Google Stadia en 3DS is gebeurd.

"We moeten vooruit denken aan de infrastructuur werken die nodig is om de problemen van het heden en de toekomst aan te pakken", zo schrijft de organisatie op Twitter. "Toegang tot gamegeschiedenis moet niet alleen weggelegd zijn voor de meest fanatieke fans met veel kennis oer het onderwerp."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards
Nieuws

Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards

Ook Street Fighter 6 viel in de prijzen

Het vorig jaar verschenen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is uitgeroepen tot game van het jaar tijdens de Japan Game Awards.

Games die tussen 1 april 2023 en 31 maart 2024 uitkwamen maakten kans op de prijs. Winnaars zijn gekozen door een combinatie van publieke stemmen en de mening van Japan Game Awards Selection Committee.

Capcom won de Special Award voor Street Fighter 6, mede dankzij de vernieuwende features binnen het genre en de uitgebreide toegankelijkheidsopties. Andere spellen, zoals Dragon's Dogma 2, Final Fantasy 16, Armored Core 6, Super Mario Bros. Wonder, Like a Dragon: Infinite Wealth en Unicorn Overlord hebben een 'Award for Excellence' ontvangen.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom verscheen vorig jaar voor Nintendo Switch. De game ontving een 10 van Ron Vorstermans in de Gamer.nl-review: "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom vindt het wiel niet opnieuw uit, maar maakt jou de uitvinder van het wiel. Deze zandbak om in aan te klooien gaat jarenlang nieuwe ontdekkingen opleveren. In Tears of the Kingdom ben je eigenlijk continu onder de indruk. Is het niet van de weergaloze spelwereld en puzzels, dan is het wel van je eigen inventiviteit."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!