'87 procent van klassieke games niet of nauwelijks meer speelbaar'
Volgens een onderzoek van Video Game History Foundation en Software Preservation Network is zo'n 87 procent van alle klassieke games niet of nauwelijks meer speelbaar.
Het gaat daarbij specifiek om de Amerikaanse markt, maar het is aanneembaar dat soortgelijke percentages voor de rest van de wereld gelden. Dat houdt in dat het overgrote deel van klassieke games niet of nauwelijks meer gekocht en gespeeld kan worden - noch via fysieke winkels, nog via digitale marktplaatsen zoals PSN, Xbox Store of Switch eShop. De overige dertien procent kan nog wel gespeeld worden - bijvoorbeeld door ze te kopen of via emulatie.
Het onderzoek werd uitgevoerd over meer dan vierduizend games die voor 2010 zijn uitgekomen, waaronder elke Game Boy-game die in de VS is verschenen. Het vergelijkt daarbij games met andere vormen van media. Zo is ongeveer veertien procent van Amerikaanse films die tussen 1912 en 1929 zijn uitgebracht nog te bekijken. Dat percentage ligt niet ver van die van klassieke games af, met het grote verschil dat computerspellen pas sinds de jaren 80 van de vorige eeuw populair werden.
Video Game History Foundation maakt zich hard voor het behoud van games, zodat oudere games ook door nieuwere generaties ontdekt kunnen worden. De vrees van de organisatie is dat door de huidige gang van zaken een aanzienlijk deel van de gamegeschiedenis voorgoed verloren gaat, des te meer door de popularisatie van digitale marktplaatsen en de mogelijkheid voor bedrijven om die zonder gevolgen voorgoed te sluiten, zoals recentelijk met Google Stadia en 3DS is gebeurd.
"We moeten vooruit denken aan de infrastructuur werken die nodig is om de problemen van het heden en de toekomst aan te pakken", zo schrijft de organisatie op Twitter. "Toegang tot gamegeschiedenis moet niet alleen weggelegd zijn voor de meest fanatieke fans met veel kennis oer het onderwerp."