13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022
Gamer.nl
Nieuws

13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022

Eerste daling sinds 2016, vooral te wijten aan hoge inflatie

Anno 2022 werden er wereldwijd circa 19,8 miljoen gamingmonitors verscheept, circa 13 procent minder dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit marktonderzoek van TrendForce. Het lagere volume verscheepte gamingmonitors kenmerkt de eerste daling voor de sector sinds 2016. Om de voornaamste reden winden de analisten geen doekjes: de verminderde afname van de producten ligt aan de hoge inflatie van het afgelopen jaar.

Ondanks het lagere volume monitoren is nog steeds merkbaar dat lcd-technologie het leeuwendeel van de verkopen vormt. Lcd-panelen op vertical alignment (va) vormden 51 procent van het totaal, gevolgd door in-plane switching (ips) met 43,4 procent, terwijl inmiddels ietwat verouderde panelen op twisted nematic (tn) nog zeker 5 procent van de afname vast wisten te houden. 

Terwijl het aandeel nieuwe tn-panelen jaar-op-jaar afneemt, valt wel op dat ips inmiddels steeds meer marktaandeel van het leidende vertical alignment wegsnoept. Volgens TrendForce  is de verschuiving te danken aan een "voortdurende verlaging in prijs" voor de ips-technologie.

©GMRimport

De langzame maar zekere opkomst van oled-monitoren voor gamers werd inmiddels ook door TrendForce opgepikt. Anno 2022 bleek 0,6 procent van de verkochte gamingmonitoren er eentje met oled-paneel. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het percentage oled-panelen dit jaar stijgt naar 1,6 procent, vooral te danken aan "de diversificatie van oled-producten". 

Daarnaast merken de analisten ook een verhoging van de beeldfrequentie op. Anno 2022 bleek maar liefst 51,9 procent van de verscheepte monitoren een refresh rate tussen de 165 en 180 hertz te bieden. Schermen tussen de 120 en 160 hertz vormden samen 32,5 procent, gevolgd door 11,7 procent voor alles vanaf 200 hertz. 

Het kleinste aandeel was voor de 100 hertz-monitoren, met slechts 3,9 procent. Let daarbij wel op: TrendForce categoriseert schermen van minder dan 100 hertz hier even niet als gamingmonitor, waardoor die data uitgesloten wordt van dit onderzoek. Daar voegt het verslag aan toe dat 100 hertz-monitoren in de nabije toekomst vaker gamingschermen van bijvoorbeeld 75 hertz zullen vervangen.

©GMRimport

Displayfabrikanten hoeven volgens TrendForce niet te vrezen voor de afgenomen interesse in gamingmonitoren van het afgelopen jaar. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat er dit jaar 20,8 miljoen gamingmonitoren verscheept zullen worden, omgerekend weer 5 procent meer dan vorig jaar. 

De terugkerende verkooptrend zou onder meer te danken moeten zijn aan het geleidelijk verhogen van de beeldverversing, van bijvoorbeeld 75 hertz als beginsel naar minstens 100 hertz. Ook wordt het vervallen van de coronarestricties in China als keerpunt aangestipt; daardoor komen mogelijk duizenden internetcafés weer in actie om klandizie aan te trekken, gevolgd door een verhoogde afname in (nieuwe) apparatuur.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!