13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022
Nieuws

13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022

Eerste daling sinds 2016, vooral te wijten aan hoge inflatie

Anno 2022 werden er wereldwijd circa 19,8 miljoen gamingmonitors verscheept, circa 13 procent minder dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit marktonderzoek van TrendForce. Het lagere volume verscheepte gamingmonitors kenmerkt de eerste daling voor de sector sinds 2016. Om de voornaamste reden winden de analisten geen doekjes: de verminderde afname van de producten ligt aan de hoge inflatie van het afgelopen jaar.

Ondanks het lagere volume monitoren is nog steeds merkbaar dat lcd-technologie het leeuwendeel van de verkopen vormt. Lcd-panelen op vertical alignment (va) vormden 51 procent van het totaal, gevolgd door in-plane switching (ips) met 43,4 procent, terwijl inmiddels ietwat verouderde panelen op twisted nematic (tn) nog zeker 5 procent van de afname vast wisten te houden. 

Terwijl het aandeel nieuwe tn-panelen jaar-op-jaar afneemt, valt wel op dat ips inmiddels steeds meer marktaandeel van het leidende vertical alignment wegsnoept. Volgens TrendForce  is de verschuiving te danken aan een "voortdurende verlaging in prijs" voor de ips-technologie.

©GMRimport

De langzame maar zekere opkomst van oled-monitoren voor gamers werd inmiddels ook door TrendForce opgepikt. Anno 2022 bleek 0,6 procent van de verkochte gamingmonitoren er eentje met oled-paneel. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het percentage oled-panelen dit jaar stijgt naar 1,6 procent, vooral te danken aan "de diversificatie van oled-producten". 

Daarnaast merken de analisten ook een verhoging van de beeldfrequentie op. Anno 2022 bleek maar liefst 51,9 procent van de verscheepte monitoren een refresh rate tussen de 165 en 180 hertz te bieden. Schermen tussen de 120 en 160 hertz vormden samen 32,5 procent, gevolgd door 11,7 procent voor alles vanaf 200 hertz. 

Het kleinste aandeel was voor de 100 hertz-monitoren, met slechts 3,9 procent. Let daarbij wel op: TrendForce categoriseert schermen van minder dan 100 hertz hier even niet als gamingmonitor, waardoor die data uitgesloten wordt van dit onderzoek. Daar voegt het verslag aan toe dat 100 hertz-monitoren in de nabije toekomst vaker gamingschermen van bijvoorbeeld 75 hertz zullen vervangen.

©GMRimport

Displayfabrikanten hoeven volgens TrendForce niet te vrezen voor de afgenomen interesse in gamingmonitoren van het afgelopen jaar. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat er dit jaar 20,8 miljoen gamingmonitoren verscheept zullen worden, omgerekend weer 5 procent meer dan vorig jaar. 

De terugkerende verkooptrend zou onder meer te danken moeten zijn aan het geleidelijk verhogen van de beeldverversing, van bijvoorbeeld 75 hertz als beginsel naar minstens 100 hertz. Ook wordt het vervallen van de coronarestricties in China als keerpunt aangestipt; daardoor komen mogelijk duizenden internetcafés weer in actie om klandizie aan te trekken, gevolgd door een verhoogde afname in (nieuwe) apparatuur.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mogelijke Grand Theft Auto 6-acteur claimt dat game 'in 2025 of 2026' uitkomt
Nieuws

Mogelijke Grand Theft Auto 6-acteur claimt dat game 'in 2025 of 2026' uitkomt

Johnny Ray Gill sprak de stemmen van diverse voorbijgangers in GTA 5 in

Johnny Ray Gill, een acteur die diverse stemmen van voorbijgangers insprak in Grand Theft Auto 5 en Red Dead Redemption 2, hint naar zijn betrokkenheid bij Grand Theft Auto 6. Hij claimt daarnaast dat de game in "2025 of 2026" uitkomt.

Gill sprak de stemmen in van diverse voorbijgangers in Grand Theft Auto 5. Gedurende een interview met Check It TV hint hij naar zijn betrokkenheid bij het langverwachte vervolg.

"Grand Theft Auto was gestoord", zo blikt hij terug. Dat was eerder in mijn carrière. Ze gaven je een helm en filmden je, en je doet meerdere stemmen - meerdere personages enzovoorts. Ik moet zeggen: blijf opletten." Ondertussen knipoogt hij opzichtig. "Ik kan niets zeggen, maar er zit nog een situatie aan te komen binnen die wereld dat misschien in 2025 of 2026 verschijnt waar ik erg blij mee ben. Wordt vervolgd. We gaan het zien."

Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens in het najaar van 2025 uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Gills schatting van "2025 of 2026" wil niet per se zeggen dat de game uitgesteld wordt: het is ook mogelijk dat Gill simpelweg niet weet wanneer de game precies uitkomt.

Grand Theft Auto 6 werd eind vorig jaar onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!