13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022
Nieuws

13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022

Eerste daling sinds 2016, vooral te wijten aan hoge inflatie

Anno 2022 werden er wereldwijd circa 19,8 miljoen gamingmonitors verscheept, circa 13 procent minder dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit marktonderzoek van TrendForce. Het lagere volume verscheepte gamingmonitors kenmerkt de eerste daling voor de sector sinds 2016. Om de voornaamste reden winden de analisten geen doekjes: de verminderde afname van de producten ligt aan de hoge inflatie van het afgelopen jaar.

Ondanks het lagere volume monitoren is nog steeds merkbaar dat lcd-technologie het leeuwendeel van de verkopen vormt. Lcd-panelen op vertical alignment (va) vormden 51 procent van het totaal, gevolgd door in-plane switching (ips) met 43,4 procent, terwijl inmiddels ietwat verouderde panelen op twisted nematic (tn) nog zeker 5 procent van de afname vast wisten te houden. 

Terwijl het aandeel nieuwe tn-panelen jaar-op-jaar afneemt, valt wel op dat ips inmiddels steeds meer marktaandeel van het leidende vertical alignment wegsnoept. Volgens TrendForce  is de verschuiving te danken aan een "voortdurende verlaging in prijs" voor de ips-technologie.

©GMRimport

De langzame maar zekere opkomst van oled-monitoren voor gamers werd inmiddels ook door TrendForce opgepikt. Anno 2022 bleek 0,6 procent van de verkochte gamingmonitoren er eentje met oled-paneel. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het percentage oled-panelen dit jaar stijgt naar 1,6 procent, vooral te danken aan "de diversificatie van oled-producten". 

Daarnaast merken de analisten ook een verhoging van de beeldfrequentie op. Anno 2022 bleek maar liefst 51,9 procent van de verscheepte monitoren een refresh rate tussen de 165 en 180 hertz te bieden. Schermen tussen de 120 en 160 hertz vormden samen 32,5 procent, gevolgd door 11,7 procent voor alles vanaf 200 hertz. 

Het kleinste aandeel was voor de 100 hertz-monitoren, met slechts 3,9 procent. Let daarbij wel op: TrendForce categoriseert schermen van minder dan 100 hertz hier even niet als gamingmonitor, waardoor die data uitgesloten wordt van dit onderzoek. Daar voegt het verslag aan toe dat 100 hertz-monitoren in de nabije toekomst vaker gamingschermen van bijvoorbeeld 75 hertz zullen vervangen.

©GMRimport

Displayfabrikanten hoeven volgens TrendForce niet te vrezen voor de afgenomen interesse in gamingmonitoren van het afgelopen jaar. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat er dit jaar 20,8 miljoen gamingmonitoren verscheept zullen worden, omgerekend weer 5 procent meer dan vorig jaar. 

De terugkerende verkooptrend zou onder meer te danken moeten zijn aan het geleidelijk verhogen van de beeldverversing, van bijvoorbeeld 75 hertz als beginsel naar minstens 100 hertz. Ook wordt het vervallen van de coronarestricties in China als keerpunt aangestipt; daardoor komen mogelijk duizenden internetcafés weer in actie om klandizie aan te trekken, gevolgd door een verhoogde afname in (nieuwe) apparatuur.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!