13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022
Nieuws

13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022

Eerste daling sinds 2016, vooral te wijten aan hoge inflatie

Anno 2022 werden er wereldwijd circa 19,8 miljoen gamingmonitors verscheept, circa 13 procent minder dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit marktonderzoek van TrendForce. Het lagere volume verscheepte gamingmonitors kenmerkt de eerste daling voor de sector sinds 2016. Om de voornaamste reden winden de analisten geen doekjes: de verminderde afname van de producten ligt aan de hoge inflatie van het afgelopen jaar.

Ondanks het lagere volume monitoren is nog steeds merkbaar dat lcd-technologie het leeuwendeel van de verkopen vormt. Lcd-panelen op vertical alignment (va) vormden 51 procent van het totaal, gevolgd door in-plane switching (ips) met 43,4 procent, terwijl inmiddels ietwat verouderde panelen op twisted nematic (tn) nog zeker 5 procent van de afname vast wisten te houden. 

Terwijl het aandeel nieuwe tn-panelen jaar-op-jaar afneemt, valt wel op dat ips inmiddels steeds meer marktaandeel van het leidende vertical alignment wegsnoept. Volgens TrendForce  is de verschuiving te danken aan een "voortdurende verlaging in prijs" voor de ips-technologie.

©GMRimport

De langzame maar zekere opkomst van oled-monitoren voor gamers werd inmiddels ook door TrendForce opgepikt. Anno 2022 bleek 0,6 procent van de verkochte gamingmonitoren er eentje met oled-paneel. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het percentage oled-panelen dit jaar stijgt naar 1,6 procent, vooral te danken aan "de diversificatie van oled-producten". 

Daarnaast merken de analisten ook een verhoging van de beeldfrequentie op. Anno 2022 bleek maar liefst 51,9 procent van de verscheepte monitoren een refresh rate tussen de 165 en 180 hertz te bieden. Schermen tussen de 120 en 160 hertz vormden samen 32,5 procent, gevolgd door 11,7 procent voor alles vanaf 200 hertz. 

Het kleinste aandeel was voor de 100 hertz-monitoren, met slechts 3,9 procent. Let daarbij wel op: TrendForce categoriseert schermen van minder dan 100 hertz hier even niet als gamingmonitor, waardoor die data uitgesloten wordt van dit onderzoek. Daar voegt het verslag aan toe dat 100 hertz-monitoren in de nabije toekomst vaker gamingschermen van bijvoorbeeld 75 hertz zullen vervangen.

©GMRimport

Displayfabrikanten hoeven volgens TrendForce niet te vrezen voor de afgenomen interesse in gamingmonitoren van het afgelopen jaar. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat er dit jaar 20,8 miljoen gamingmonitoren verscheept zullen worden, omgerekend weer 5 procent meer dan vorig jaar. 

De terugkerende verkooptrend zou onder meer te danken moeten zijn aan het geleidelijk verhogen van de beeldverversing, van bijvoorbeeld 75 hertz als beginsel naar minstens 100 hertz. Ook wordt het vervallen van de coronarestricties in China als keerpunt aangestipt; daardoor komen mogelijk duizenden internetcafés weer in actie om klandizie aan te trekken, gevolgd door een verhoogde afname in (nieuwe) apparatuur.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!