10 dingen die je moet proberen in Zelda: Breath of the Wild
Nieuws

10 dingen die je moet proberen in Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild neemt de speler niet bij de hand. Hoewel het fantastisch is om spelenderwijs meer over Hyrule en Links mogelijkheden te leren, zijn er een paar handelingen die je niet snel zou bedenken maar die iedere speler zou moeten uitproberen. Hoewel het soms een dode Link oplevert, staat bij de tien onderstaande bezigheden vooral plezier centraal.

Speel met de physics

Breath of the Wild heeft een fantastische physics engine waar je uren speelplezier uit kunt halen. Met behulp van Links vaardigheden als Magnesis en (zware) objecten in de game kun je je creativiteit namelijk compleet de vrije loop laten gaan. Probeer eens een Link-katapult te creëren door een metalen plaat op iets als een omgehakte boomstam te leggen en bijvoorbeeld een metalen kist op de ene kant te laten vallen terwijl je zelf aan de andere kant staat. Met een beetje geluk kun je zo op moeilijk te bereiken plekken terechtkomen, al is Link keihard de lucht in zien vliegen al vermakelijk genoeg en daarom zeker iets wat je moet proberen.

©GMRimport

Een andere manier waarop je met physics kunt spelen is door rotsen richting een groep vijanden te laten rollen met behulp van zwaartekracht en de nodige hellinkjes. Dit kan natuurlijk afgewisseld worden met de Remote Bomb, die met een beetje timing zo een groepje Bokoblins de lucht instuurt. Schuw ook niet om de explosieve kracht van die blauwe ballen te gebruiken om vijanden als boogschutters van hogere plateau’s en afgronden af te donderen. Een extra tip is om honkbal te spelen met de Bokoblins en andere vijanden die projectielen als stenen op je werpen; met een simpele druk op de X-knop sla je het projectiel terug alsof Link een professioneel honkballer is.

Rondfladderen met een ballon

Het eerste moment waarop iedere speler wordt geconfronteerd met de gigantisch open wereld van Breath of the Wild is wanneer Link de paraglider in zijn bezit krijgt. Als je denkt dat die paraglider de enige manier is om iets of iemand te laten vliegen in de game, dan heb je het fout. De Octo Balloon is er namelijk ook nog: door dit orgaan van een vijand op een object te plakken zal dat het luchtruim opzoeken (tenzij het object te zwaar is natuurlijk), waarna Link door te slaan met een Korok Leaf richting kan geven aan het rondzwevende object. Een gouden tip is om een vijandelijk kamp dat in een dal staat of waar een rotsformatie naast is gevestigd te belagen met Remote Bombs en andere explosieven, in combinatie met de Octo Balloon. Zet de bom naast je neer, plak er zo’n orgaan op, wuif ernaar met je Korok Leaf en schiet hem weer naar beneden met je pijl en boog zodra hij boven een vijand hangt. Let er wel op dat die Octo Balloons na een aantal seconden vanzelf verdwijnen.

©GMRimport

Snowboarden/schildsurfen

Wanneer je dit trucje ontdekt wordt het een stuk leuker om van bergen en hellingen af te gaan, want door ZL in te houden en op A te drukken tijdens een sprong, springt Link op het schild dat hij vastheeft. Net als een snowboard dus, waardoor je snelheid hard toeneemt wanneer je van een natte of besneeuwde ondergrond glijdt. Helaas kan Link geen kickflips of 720’s uithalen, maar het snowboarden alleen is genoeg om je een tijdje bezig te houden; ongeveer tot al je schilden het hebben begeven, aangezien die slijtage niet bepaald goed voor ze is. Er is zelfs al een challenge gaande op het internet; toen in één van de trailers een akelig smal bruggetje te zien was en het duidelijk werd dat er op schilden gesnowboard kan worden, werd de Zelda Shieldsurf Challenge tot leven geroepen. Je hebt tot 3 april om daaraan mee te doen, degenen die slagen en dat in stijl doen ontvangen eeuwige internetfaam.

©GMRimport

Speel met het verhaal

Wat Breath of the Wild zo anders maakt dan zijn voorgangers is het feit dat je kunt doen wát je wilt, wanneer je dat wilt. Er zitten tal van personages verborgen op de gigantische vlaktes van Hyrule en je kiest zelf of je ze spreekt of laat voor wie ze zijn. Datzelfde geldt voor het verhaal: het is mogelijk om binnen anderhalf uur de game uit te spelen als je ervoor kiest om direct Calamity Ganon aan te vallen, al is de kans groot dat Link zo vroeg in de game afgeslacht wordt nog voor hij bij Hyrule Castle is aangekomen. Wél biedt dit mogelijkheden voor allerlei nieuwe playthroughs, waarin je het dus zo moeilijk kan maken als je zelf wilt.

©GMRimport

Speel met de natuur

In een game die als subtitel Breath of the Wild heeft kun je het niet maken om de mogelijkheden die de natuur biedt aan je voorbij te laten gaan. En dat gaat verder dan de physics van de game, Hyrule is immers rijk aan allerlei begroeiingen en weerseffecten. Hak eens een boom omver om een brug te maken tussen twee afgronden, of natuurlijk gewoon om vuurhout te maken. Gebruik je paraglider in een zucht wind of luchtstroom voor een zetje die je extra ver laat vliegen; gebruik hem boven een vuurtje en de opstijgende warmte zal voor hetzelfde effect zorgen. Pas echter wel op met vuur in droge gebieden, want het kan zomaar gebeuren dat Link het dorre gras om zich heen in de fik steekt en zelf in de vlammenzee verdrinkt. Staan er echter vijanden in dat gras, dan weet je wat je te doen staat.

©GMRimport

Speel met je vijanden

Spelers met geduld kunnen er voor kiezen om de levende wezens in de wereld naar elkaar toe te lokken en de leukste gevechten te zien ontvouwen. Een groep Bokobo’s tegen een stel wilde zwijnen zien ploeteren is vermakelijk, maar het allerleukste is om bijen naar je vijanden te lokken en ze gek te zien worden van al die kleine steekwonden. Je hebt er veel geduld voor nodig, omdat een kudde wilde dieren doorgaans niet welwillig is om zich te laten leiden door een blonde Hyliaan, maar de resulterende chaos maakt het de moeite waard.

©GMRimport

Wees een waaghals

Wist je dat Link op elk moment kan teleporteren? Mocht je onverhoopt van een berg afvallen of geen stamina meer hebben wanneer je de paraglider ver boven de grond gebruikt, dan kun je simpelweg op de select-knop drukken om naar de map te gaan en teleporteren naar de dichtstbijzijnde shrine of locatie. Deze tip is vooral handig in combinatie met de hierop volgende, omdat Link in staat is de hoogste bergen te beklimmen zonder halverwege grip te verliezen en zijn dood tegemoet te vallen. Niet dat doodgaan zo erg is in Zelda, maar gamers zien het “Game Over”-scherm het liefst zo min mogelijk. Beam me up, Scottie!

©GMRimport

Gebruik paddenstoelen om de hoogste bergtoppen te bereiken

Dat er duizelingwekkend veel ingrediënten en mogelijke maaltijden in Breath of the Wild zitten is duidelijk, maar wat je misschien niet wist is dat je al dat voedsel zelfs kunt eten wanneer Link aan een klif hangt. Een speciaal ingrediënt is de Endura Mushroom, die na het koken ervan je stamina-meter vult. Je raadt het waarschijnlijk al: door vier Endura Mushrooms te mixen met bijvoorbeeld één stuk vlees krijg je een stamina-regenererend maaltijdje waar Link de grootste bergen door kan trotseren. Let er wel op dat de grote bergen veel paddenstoelen vergen, en dat je dus niet al vanaf dag één kunt klimmen zoveel je wilt.

©GMRimport

Creatief vissen

In andere Zelda-games kreeg je nog wel eens een hengel om vis mee te vangen, maar in Breath of the Wild hoef je niet op iets dergelijks te wachten. Toch zitten er genoeg vissen in de game die je kunt vangen; om ze aan je dieet toe te voegen is er wel wat creativiteit nodig. Natuurlijk kan Link met gemak een Remote Bomb het water in gooien om de vis met de explosiekracht op het land te krijgen, maar het is veel leuker om een vis het water uit te stoten met bijvoorbeeld een blok ijs. Je kunt ook ouderwets naar ze toe zwemmen en op A drukken, of vanaf de waterkant met een speer mikken. De Lizal Spear heeft als beschrijving dat hij perfect is voor het vangen van vis, maar mocht je niet aan melee-wapens willen beginnen dan is het neerhalen van vissen met een pijl en boog een verrassend leuke ‘minigame’.

©GMRimport

Huisje, boompje, beestje

Voor de fikse prijs van drieduizend Rupees en dertig bundels hout kan Link in het dorpje Hateno een huis kopen. Fanatieke rollenspelers kunnen daarmee hun lol niet op, want naast het kopen van het huis kan hij ook geüpgraded worden door te praten met een npc genaamd Bolson. Mocht je het huisje, boompje, beestje-gevoel helemaal af willen maken, dan is het een kwestie van één van de honden die in de wereld rondlopen te verleiden met een mals stukje rauw vlees. Door eten aan te bieden aan de passieve diertjes – probeer dus geen wilde wolven te temmen – zullen ze zo gecharmeerd van je zijn dat ze een tijdje met je meelopen.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
CD Projekt Red werkt samen met Pokémon Go-eigenaar aan nieuwe game
Nieuws

CD Projekt Red werkt samen met Pokémon Go-eigenaar aan nieuwe game

Een mobiel spel gebaseerd op The Witcher of Cyberpunk?

Het Poolse CD Projekt Red - bekend van The Witcher en Cyberpunk 2077 - is een samenwerking met Scopely aangegaan voor de ontwikkeling van een game.

Dat heeft het bedrijf laten weten tijdens het delen van zijn fiscale jaarcijfers. De samenwerking met Scopely is voor een game gebaseerd op een IP van CD Projekt Red, maar verder zijn er nog geen details aangekondigd.

Scopely is vooral bekend van mobiele games als Monopoly Go, Stumble Guys en Marvel Strike Force. Onlangs bleek nog dat het de gamedivisie van Niantic en games als Pokémon Go en Monster Hunter Now had opgekocht. Scopely maakt sinds 2023 onderdeel uit van Savvy Games Group. Dat is weer een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

Gezien de ervaring van Scopely is het een goede mogelijkheid dat het bedrijf aan een mobiele game werkt gebaseerd op een van CD Projekts franchises, zoals The Witcher of Cyberpunk. Dit is op moment van schrijven echter niet bevestigd.

Overigens bevestigde CD Projekt Red tijdens de bekendmaking van zijn jaarcijfers ook dat The Witcher 4 niet voor 2027 uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Clair Obscur: Expedition 33 is 'goud gegaan'
Nieuws

Clair Obscur: Expedition 33 is 'goud gegaan'

De game verschijnt op 24 april voor Xbox Series, PS5, pc en Game Pass

Clair Obscur: Expedition 33 is onlangs 'goud gegaan'. Dat betekent dat de ontwikkeling zo goed als afgerond is.

Dat liet ontwikkelaar Sandfall Interactive weten op social media en in een nieuw artikel. De term 'goud gaan' houdt in dat er een nagenoeg afgewerkte versie van de game klaarligt om gedrukt en/of gedistribueerd te worden. Tegenwoordig is het echter geen garantie dat het werk van ontwikkelaars er helemaal op zit; vaak wordt er nog gewerkt aan diverse patches.

Dat de ontwikkeling ver afgerond is, maakt het zo goed als zeker dat de game de geplande releasedatum van 24 april haalt. Dan verschijnt de game op Xbox Series-consoles, PlayStation 5 en pc, zo werd eerder dit jaar tijdens de Xbox Developer Direct aangekondigd. Het spel komt ook meteen op Xbox Game Pass te staan.

Aan Eurogamer heeft de ontwikkelaar overigens laten weten dat er geen minimaps in de game zitten. "We willen dat spelers de spelwereld op dezelfde manier als de personages ontdekken." Wel is er een kompas, zodat spelers in combinatie met de overkoepelende wereldkaart een idee krijgen van waar ze naartoe reizen.

Clair Obscur: Expedition 33 is de debuutgame van Sandfall Interactive en speelt zich af in een wereld waar een mysterieuze entiteit genaamd de Paintress de wereld elk jaar opnieuw 'schildert'. Ze plaatst daarbij een vervloekt cijfer op een monoliet waardoor iedereen van die leeftijd in één keer verdwijnt. Het nummer gaat elk jaar omlaag, waardoor steeds jongere mensen verdwijnen.

Vlak voor de jaarlijkse sessie waarbij de Paintress het nummer '33' gaat schilderen, trekt een groep er op uit om haar te stoppen. Deze groep wordt geleid door een man genaamd Gustave. De game biedt turn-based gevechten in een wereld geïnspireerd door de Belle époque-periode. De menu's van de turn-based gevechten worden daarbij op flitsende wijze in beeld gebracht. De spelwereld stelt een fantasievolle en soms haast surrealistische versie van Frankrijk voor.

Overigens wordt er een live-actionfilm gemaakt gebaseerd op de game, zo kwam begin februari naar buiten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!