Warner Bros. wil van grootste franchises live-service games maken
'We willen voor langere tijd en op hogere niveaus betrokkenheid en inkomsten genereren'
Warner Bros. geeft aan dat het van diens grootste franchises live-service games wil maken.
Dat liet David Zaslav, de CEO van Warner Bros. Discovery, weten gedurende een gesprek met investeerders naar aanleiding van de publicatie van de kwartaalcijfers van het bedrijf (via Seeking Alpha).
Volgens Zaslav wil het bedrijf franchises als Harry Potter, Game of Thrones, DC (met name Batman) en Mortal Kombat uiteindelijk omvormen tot live-service games. "Onze focus is het transformeren van onze grootste franchises, waar voornamelijk elke drie, vier jaar nieuwe games van uitkomen op consoles en pc, naar producten waar constant gameplay voor beschikbaar komt via live-services, multiplatform releases en free-to-play-uitbreidingen. Het doel is dat spelers meer tijd op meer platforms spenderen."
Hij vervolgt: "Uiteindelijk willen we voor langere tijd en op hogere niveaus betrokkenheid en inkomsten genereren. We hebben specifieke mogelijkheden en zien significante kansen om na de release van games meer omzet te genereren."
Warner Bros. heeft dankzij gamereleases als Mortal Kombat 1 en Hogwarts Legacy tot nu toe een succesvol boekjaar. Van eerstgenoemde game zijn inmiddels meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. Deze spellen - met name vooral Hogwarts Legacy - draaien echter vooral om directe verkoop en zijn niet zozeer een aanhoudende inkomstenstroom zoals bij live-service games wel het geval is. Uitgekomen games als Mortal Kombat: Onslaught en aankomende releases als Multiversus en Suicide Squad: Kill the Justice League passen beter bij het live-service plaatje.
De live-service markt is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden binnen de game-industrie. Franchises als Fortnite, EA Sports FC (voorheen Fifa), Call of Duty (Warzone), Sea of Thieves, Destiny en Apex Legends houden gamers maanden- of zelfs jarenlang vast, vaak in combinatie met microtransacties of battle passes die een blijvende stroom aan inkomsten genereren. Ook Sony wil zich in deze markt mengen, zo blijkt uit de aankoop van studio's als Bungie en Haven Studios. Het bedrijfliet eerder al weten twaalf live service-games in ontwikkeling te hebben. Eerder vandaag bleek dat zes van de twaalf games uitgesteld zijn tot na maart 2026.