Warframe-studio: 'Uitgevers geven het te snel op met liveservicegames'
Digital Extremes houdt het echter aardig vol
Volgens Steven Sinclair, de CEO van Warframe-ontwikkelaar Digital Extremes, geven voornamelijk grotere uitgevers het te snel op nadat ze liveservicegames hebben uitgebracht.
Dat claimt hij in een interview met VGC. "Ze denken dat het nu of nooit is, maar dat is niet zo. Er is een financiële manier om volhardend te zijn, maar dat doen ze nooit. (Een liveservicegame) komt uit, het werkt niet en ze gooien het weg."
Sinclair vervolgt: "Dat is toch zonde wanneer je zoveel jaren van je leven hebt besteed aan het creëren van dergelijke systemen of het bouwen van technologie of een gemeenschap? Alleen omdat de operationele kosten hoog zijn, word je bang wanneer je de spelersaantallen ziet dalen en trek je de stekker er uit. We hebben dit met geweldige games met enorm veel potentie zien gebeuren, en ik denk dat ze er te snel mee kappen."
Liveservicegame Warframe van Digital Extremes kwam in 2013 uit en wordt nog altijd ondersteund. Later dit jaar verschijnt er een nieuwe grote update genaamd Warframe 1999. Ook werkt de studio aan een nieuwe liveservicegame genaamd Soulsframe.
Veel liveservicegames zijn inderdaad niet het eeuwige leven gespaard. De afgelopen jaren zijn er tientallen liveservicegames verschenen en weer verdwenen, van Anthem en Crossfire X tot Lawbreakers en Anthem. Toch zorgt het succes van games als Fortnite er voor dat uitgevers en ontwikkelaars blijven inzetten op het genre. Sony komt later dit jaar bijvoorbeeld met Concord - al zijn de spelersaantallen van de pc-versie niet om over naar huis te schrijven.