Voormalige Rockstar-werknemer deelt details over geannuleerde Agent
Nieuws

Voormalige Rockstar-werknemer deelt details over geannuleerde Agent

Spel was meer dan een jaar in ontwikkeling voor PlayStation 3

Een voormalige werknemer van Rockstar Games heeft op zijn blog meer details gedeeld over de geannuleerde game Agent.

Agent werd in 2009 met een logo aangekondigd als PlayStation 3-exclusive, maar verdween daarna van de radar. Het project is sindsdien dan ook in mysterie gehuld, al is wel duidelijk dat het niet meer in ontwikkeling is.

Obbe Vermeij, de voormalige technical director van Rockstar North, plaatste onlangs een blogpost waarin hij meer details geeft over ontwikkeltrajecten van games binnen de ontwikkelaar. Daarin meldde hij ook al dat Grand Theft Auto: Vice City als missiepakket voor Grand Theft Auto 3 begon.

Op zijn blog gaf hij ook meer details over Agent. De game speelde zich af in de jaren 70 en betrof een spionagegame. De ontwikkeling van het spel begon als demo om andere studio's binnen het bedrijf te motiveren om de GTA-engine te gebruiken, maar groeide uiteindelijk uit tot een volledige game. Het spel zou hevig geïnspireerd zijn door James Bond, en levels bevatten met settings zoals een stad vlakbij de Middellandse Zee, een Zwitsers skiresort en Cairo. Ook zou het spel eindigen met een grote shootout met lasers in de ruimte.

De game was uiteindelijk meer dan een jaar in ontwikkeling. Er was onder andere sectie ontwikkeld waarin spelers skiën en ondertussen schieten. De ontwikkeling zou echter stroef zijn verlopen. Aangezien er ondertussen ook gewerkt werd aan Grand Theft Auto 5, besloot Rockstar het project te annuleren en de focus daar op te leggen. Een andere studio binnen Rockstar zou nog een poging krijgen om Agent verder te ontwikkelen, maar daar is ook niets van gekomen.

In zijn blog schreef Vermeij ook over en andere game die in ontwikkeling was. Het project droeg de naam 'Z' en draaide om zombies. De game zou zich op een "mistig Schots eiland" hebben afgespeeld en op de code van GTA: San Andreas hebben gedraaid. Spelers zouden moeten zien te overleven tijdens een zombie-invasie en in voertuigen hebben kunnen rijden.

Kort na de publicatie van de blogpost met bovenstaande informatie werd deze op aandringen van Rockstar weer offline gehaald. Het bedrijf heeft volgens een nieuwe blogpost van Vermeij contact opgenomen met het verzoek het offline te halen. "Deze blog is niet belangrijk genoeg voor mij om mijn voormalige collega's pissig te maken, dus ik stop ermee. Misschien laat ik een paar artikelen met anekdotes online die alleen betrekking op mij hebben." Hij sluit af met de mededeling dat hij misschien over een decennia of twee nog een poging doet om details te delen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error