Vakbond waarschuwt voor werkomstandigheden bij Don't Nod
Nieuws

Vakbond waarschuwt voor werkomstandigheden bij Don't Nod

Studio reageert

De Franse vakbond STJV heeft gewaarschuwd voor slechte werkomstandigheden bij Don't Nod, de Franse ontwikkelaar die onder andere bekend is van Life is Strange en Jusant.

De vakbond maakt zich zorgen om het welzijn van werknemers bij Don't Nod, mede door de chaotische organisatie. Ook zou de studio volgens de vakbond meer projecten aannemen dan het aankan. Dat schrijft de STJV op haar eigen website.

De organisatie zegt met werknemers te hebben gesproken. Daaruit zou blijken dat deadlines vaak verschuiven, er tegenstrijdige informatie wordt gegeven aan teams en dat personeel tussen teams worden geschoven zonder een duidelijk doel te krijgen. Zo zou het Jusant-team zijn ontbonden omdat de verkopen tegenvielen en zijn werknemers naar andere teams verplaatst, maar hadden die soms twee maanden geen duidelijke taak om mee aan de slag te gaan.

Een ander voorbeeld gaat over het team dat nu aan Banishers: Ghosts of New Eden werkt. Zij zouden slechts dertig minuten voordat het persbericht de deur uit ging, hebben gehoord dat de releasedatum werd uitgesteld van november naar 13 februari 2024. Hoewel meer tijd ongetwijfeld werd gewaardeerd, zouden dit soort plotselinge beslissingen volgens de vakbond een psychologische en sociale impact hebben.

Er wordt ook geclaimd dat elk team te weinig personeel heeft en dat de ontwikkelaar simpelweg teveel games in ontwikkeling heeft. In oktober zouden er maar liefst acht games in ontwikkeling zijn bij de Franse studio. Zo wordt er gewerkt aan Banishers en Lost Records: Bloom & Rage.

Don't Nod heeft tegenover GamesIndrusty.biz gereageerd op de aantijgingen. "De beschuldigingen dat personeel verkeerd wordt behandeld, sluiten niet aan bij de waarden en cultuur van ons bedrijf. Onze prioriteit ligt bij een ondersteunende en inclusieve werkomgeving waar ieder individu met respect en waardigheid wordt behandeld."

"We willen benadrukken dat deze beschuldigingen intern serieus worden genomen. We zijn continu in gesprek met vertegenwoordigers van werknemers en openen communicatiekanalen om zorgen van onze teamleden aan te pakken. We blijven toegewijd om een ondersteunende en inclusieve werkomgeving voor iedereen te behouden. We begrijpen het belang van transparantie en verantwoordelijkheid, en zijn toegewijd om enige problemen constructief aan te pakken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!