Vakbond waarschuwt voor werkomstandigheden bij Don't Nod
Nieuws

Vakbond waarschuwt voor werkomstandigheden bij Don't Nod

Studio reageert

De Franse vakbond STJV heeft gewaarschuwd voor slechte werkomstandigheden bij Don't Nod, de Franse ontwikkelaar die onder andere bekend is van Life is Strange en Jusant.

De vakbond maakt zich zorgen om het welzijn van werknemers bij Don't Nod, mede door de chaotische organisatie. Ook zou de studio volgens de vakbond meer projecten aannemen dan het aankan. Dat schrijft de STJV op haar eigen website.

De organisatie zegt met werknemers te hebben gesproken. Daaruit zou blijken dat deadlines vaak verschuiven, er tegenstrijdige informatie wordt gegeven aan teams en dat personeel tussen teams worden geschoven zonder een duidelijk doel te krijgen. Zo zou het Jusant-team zijn ontbonden omdat de verkopen tegenvielen en zijn werknemers naar andere teams verplaatst, maar hadden die soms twee maanden geen duidelijke taak om mee aan de slag te gaan.

Een ander voorbeeld gaat over het team dat nu aan Banishers: Ghosts of New Eden werkt. Zij zouden slechts dertig minuten voordat het persbericht de deur uit ging, hebben gehoord dat de releasedatum werd uitgesteld van november naar 13 februari 2024. Hoewel meer tijd ongetwijfeld werd gewaardeerd, zouden dit soort plotselinge beslissingen volgens de vakbond een psychologische en sociale impact hebben.

Er wordt ook geclaimd dat elk team te weinig personeel heeft en dat de ontwikkelaar simpelweg teveel games in ontwikkeling heeft. In oktober zouden er maar liefst acht games in ontwikkeling zijn bij de Franse studio. Zo wordt er gewerkt aan Banishers en Lost Records: Bloom & Rage.

Don't Nod heeft tegenover GamesIndrusty.biz gereageerd op de aantijgingen. "De beschuldigingen dat personeel verkeerd wordt behandeld, sluiten niet aan bij de waarden en cultuur van ons bedrijf. Onze prioriteit ligt bij een ondersteunende en inclusieve werkomgeving waar ieder individu met respect en waardigheid wordt behandeld."

"We willen benadrukken dat deze beschuldigingen intern serieus worden genomen. We zijn continu in gesprek met vertegenwoordigers van werknemers en openen communicatiekanalen om zorgen van onze teamleden aan te pakken. We blijven toegewijd om een ondersteunende en inclusieve werkomgeving voor iedereen te behouden. We begrijpen het belang van transparantie en verantwoordelijkheid, en zijn toegewijd om enige problemen constructief aan te pakken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!